Ruch w internecie decyduje bardzo często o sukcesie witryny. Niezwykle ważny jest on w przypadku stron sprzedażowych. Zakładając, że jedna na 100 osób odwiedzających twój sklep dokona zakupu, to masz dwie możliwości na zwiększenie sprzedaży:

  • Zwiększenie skuteczności strony, tak by więcej osób odwiedzających dokonywało zakupów.
  • Zdobycie większej ilości ruchu.

Obie metody na zwiększenie sprzedaży są poprawne. W tym artykule skupimy się na drugim aspekcie. Dowiesz się jak za pomocą prostych zabiegów optymalizacyjnych znacząco zwiększyć ruch na swoich stronach.

Zacznijmy od meta-tagów

Poprawiając SEO sklepu trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów

Wiele osób dziś ignoruje meta tagi, ponieważ ich wpływ na pozycję nie jest tak ważny, jak dawniej. Nie wystarczy zoptymalizować sekcji “meta description” i “meta keywords”, żeby znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jednak czy to oznacza, że wolno zaniedbywać meta tagi? Nie!

Główne powody są dwa:

  • Są one cały czas wyświetlane w wynikach wyszukiwania w Google. Odpowiednio opracowany np. meta description może znacząco wpłynąć na klikalność właśnie w link prowadzący do twojej strony. Nawet jeżeli nie jest on pierwszy w wynikach wyszukiwania.
  • Wiele serwisów (dotyczy do przede wszystkim różnych sklepów internetowych) popełnia karygodne błędy związane z meta-tagami narażając się tym samym na kary od Google.

Przyjrzyjmy się teraz zasadom, do jakich powinieneś się stosować podczas opisywania meta tagów:

  • Dbaj o unikalność każdego opisu i każdego tytułu. Kopiowanie wielokrotnie tych samych treści może skutkować karą w wynikach wyszukiwania.
  • Stosuj się do ograniczeń znaków — przykładowo “meta title” powinien mieć ok. 60 znaków. Natomiast dziś istnieją sklepy, gdzie ten tag przekracza nawet 200 znaków 200! Taki tytuł i tak zostanie ucięty w wynikach wyszukiwania. Lepiej zmieścić się w zalecanej ilości znaków i przekazać w tagach wszystko, co zachęca użytkownika do wejścia na stronę.
  • Upychanie słów kluczowych — cały czas można znaleźć strony, gdzie meta tagi są wypchane słowami kluczowymi oddzielonymi przecinkiem. Nie jest to rozsądny i bezpieczny sposób, ponieważ narażasz się na kary od Google

Wykorzystuj nagłówki

Nagłówki w tekście pełnią bardzo ważną rolę – pozwalają czytelnikowi szybciej skanować treść i znajdować interesujące go informacje. Jednocześnie warto pamiętać o tym, że dla robotów wyszukiwarek nagłówki są również bardzo ważnym elementem.

Zwykle w nich znajdują się najważniejsze elementy dla użytkownika, dlatego też roboty traktują nagłówki z większym priorytetem. Warto to wykorzystać i umieścić tam słowa kluczowe. Jednocześnie znowu – trzeba to zrobić z głową. Jeżeli każdy nagłówek będzie po prostu słowami kluczowymi, to wtedy co najwyżej dostaniesz karę od Google.

W sklepach internetowych bardzo istotne jest odpowiednie wykorzystanie H1-H3. Te pierwsze powinny być wykorzystywane do opisywania kategorii i nazw produktów. Natomiast kolejne dwa nagłówki (H2 i H3) powinny być wykorzystywane tylko przy tworzeniu opisów produktów. Tu też warto pamiętać o stosowaniu się do hierarchii – nagłówek H3 powinien znajdować się pomiędzy nagłówkami H2. Nigdy na odwrót.

Warto pamiętać, że przejrzyste formatowanie treści, to nie tylko kwestie optymalizacji witryny pod kątem SEO, ale również treść przejrzysta dla odwiedzających.

Budowa adresów URL

Sklepy internetowe często posiadają tysiące adresów URL. Najważniejsze jest o to, żeby adresy url były maksymalnie przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Co to oznacza:

  • Wszystkie adresy powinny być tworzone według tego samego schematu.
  • Nie powinny zawierać zbędnych członów, dopisków.
  • Z punktu widzenia SEO dobrze jest je oprzeć o słowa kluczowe (jednak trzeba to robić w granicach rozsądku).
  • Opieranie się na zmiennych (np. dla każdego użytkownika serwisu) również nie jest dobrym rozwiązaniem.

Jak może wyglądać schemat linku w sklepie internetowym:

http://nazwadomeny.pl/kategoria/subkategoria/nazwaproduktu

Tworząc sklep internetowy warto mieć też na uwadzę jego wielkość. Przy mniejszej ilości produktów dodawanie subkategorii może mijać się z celem.

Czego warto unikać?

  • Dodawania ciągu znaków na końcu produktu np. nazwadomeny.pl/kategoria/produkt-1hds73
  • Używania numerów zamiast nazw produktów np. nazwadomeny.pl/kategoria/13
  • Używania numerów zamiast kategorii np. nazwadomeny.pl/1/nazwaproduktu

Warto zauważyć, że dobrze zbudowane adresy url ułatwią indeksację wszystkich podstron w serwisie, przy okazji zwiększając widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja elementów graficznych

Nie bez przyczyny mówi się, że jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Pliki graficzne są istotnym aspektem każdego sklepu i serwisu ecommerce. Dlatego też warto zadbać o kilka istotnych aspektów związanych z optymalizacją grafiki:

  • Istotna jest optymalizacja grafiki pod kątem wielkości. Zwykle najlepszym wyborem jest format jpg, ponieważ pozwala on na dosyć dużą kompresję, bez znaczącej utraty wielkości.
  • Dobieraj odpowiednia rozdzielczość obrazu – w wielu przypadkach wystarczą obrazy o niskiej rozdzielczości. Można też użyć na podstronie obrazu o niskiej rozdzielczości, który po powiększeniu będzie prowadził do tego samego zdjęcia w rozdzielczości wysokiej. Takie rozwiązanie wymaga trochę zachodu, jednak jest bardzo dobre z punktu widzenia optymalizacji.
  • Wykorzystaj atrybut alt – warto w nim umieścić słowa kluczowe, jednocześnie powinien on wyglądać naturalnie. Upychanie tu słów kluczowych może spowodować kary od Google. Przygotuj naturalnie wyglądający opis, lepiej nie zawrzeć w każdym opisie słowa kluczowego, niż przesycić frazami kluczowymi opisy zdjęć.

To najważniejsze zagadnienia związane z optymalizacją grafiki w sklepach.

Optymalizacja treści

Co prawda zdjęcia przykuwają uwagę, jednak zdjęcia otoczone kiepskim opisem będą odpychały użytkowników.

Sklepy internetowe i serwisy ecommerce mają trudniejsze zadanie, niż klasyczne witryny. Nie wystarczy tutaj bowiem optymalizacja treści pod kątem SEO. Musisz pamiętać jeszcze o warstwie marketingowej, o tym, że podstrony w sklepie mają zachęcać odwiedzających do zakupu.

Jednocześnie gdy mówimy o treści, to warto wspomnieć o jeszcze jednym ważnym aspekcie, który jest problemem wielu sklepów internetowych i serwisów ecommerce.

Duplikacja treści

Większość opisów w sklepach jest taka sama. Jeżeli interesuje Cię np. Samsung Galaxy S8, to jest bardzo prawdopodobne, że w każdym sklepie znajdziesz identyczny opis. Większość sklepów bierze bowiem opisy produktów bezpośrednio od producenta. Jeżeli chcesz poradzić sobie z duplikacją opisów, to pozostaje Ci tylko inwestycja w dobrego copywritera. Jednocześnie tutaj musisz pamiętać o tym, że inne serwisy mogą kopiować twój autorski opis (jednak jeżeli Ty jesteś jego faktycznym autorem, to możesz wtedy odpowiednio zareagować).

Kłopotem jest również duplikacja wewnątrz serwisów. Wiele artykułów jest podobnych. Weźmy jako przykład laptopa dell inspiron 5570 z serwisu x-kom. Możesz znaleźć w tym sklepie (w momencie pisania artykułu) prawie 40 wersji tego laptopa. Różnią się one drobnymi szczegółami jak np. ilość pamięci ram, zastosowany procesor, czy też karta graficzna.

Nawet najlepsi copywriterzy będą mieli problem z tym, żeby opisać praktycznie identyczny model laptopa na ponad 30 różnych sposobów. A nawet jeżeli jest to możliwe, to taki zabieg kosztowałby sklep dziesiątki tysięcy złotych biorąc pod uwagę ilość sprzętu elektronicznego i to w jak wielu wersjach jest on sprzedawany.

Dlatego też często w sklepach są po prostu gotowe schematy, które po prostu dopasowuje się do produktu. Przykładowo “Procesor xxx zapewnia odpowiednią szybkość pracy. Nadaje się on bardzo dobrze zarówno do pracy, jak i gier”.

Co można zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zastosować przekierowanie rel cannocical, które będzie wskazywało najważniejszą stronę, w twoim serwisie. To najlepsze rozwiązanie, które można wykorzystać w przypadku podstron różniących się takimi szczegółami.

Linkowanie wewnętrzne

Niezwykle ważnym aspektem wszystkich serwisów jest linkowanie wewnętrzne. Tutaj zawsze jako przykład pasuje Wikipedia – to serwis, który linkowanie wewnętrzne ma przeprowadzone w sposób wzorcowy (o SEO Wikipedii pisaliśmy w tym artykule).

W przypadku serwisów ecommerce i sklepów internetowych często nie będziesz umieszczał linków w opisie produktów. Jednak mimo wszystko możesz zadbać o dobre linkowanie wewnętrzne:

  • Menu powinno być w formie tekstowej. Jest ona przyjazna dla robotów wyszukiwarek, ponadto też nie obciąża tak strony, co wpływa na szybkość jej ładowania.
  • Schemat menu powinien wyglądać tak samo jak w schemat linku (kategoria – podkategoria – ewentualnie kolejna podkategoria). Powinien być dopasowany do wielkości sklepu.
  • Warto zadbać o breadcrumbs. To tak zwana ścieżka nawigacyjna, która ułatwia użytkownikom orientację w serwisie, a przy okazji wspiera linkowanie wewnętrzne.
  • Świetnym sposobem jest wykorzystanie modułu “Inni klienci oglądali też:” albo “Może Cię zainteresować:”, czy też “wybraliśmy specjalnie dla Ciebie”. Taka ramka z produktami może znajdować się na każdej podstronie – wspomaga ona linkowanie wewnętrzne oraz zwiększa sprzedaż.

Podsumowanie

Kwestia optymalizacji sklepów internetowych jest bardzo szerokim tematem. Warto przy tym cały czas mieć na uwadzę, że algorytmy Google cały czas się zmieniają. Dlatego też na pierwszym miejscu zawsze miej na uwadzę dobro osób, które wchodzą na twoją witrynę, a dopiero na drugim miejscu dbaj o pozycję w wyszukiwarkach. Takie podejście zapewni Ci sukces w perspektywie długoterminowej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *