Niektórzy właściciele stron internetowych dbając o zasady SEO, ograniczają się jedynie do optymalizacji treści. Prawda jest jednak taka, że praktycznie każdy element ma znaczenie, jeżeli chodzi o pozycjonowanie. A często trzeba myśleć nie tylko o tym, jak wysoko będzie się wyświetlać strona w wynikach wyszukiwania, lecz również o odbiorcach i o tym, czy korzystanie z witryny będzie dla nich proste i intuicyjne. Dlatego też w tym artykule przyjrzymy się różnym sposobom na przygotowanie nawigacji na stronie internetowej przyjaznej dla użytkowników i robotów wyszukiwarek.

Dlaczego warto się inspirować?

Niektóre osoby mają wątpliwości co do tego, czy warto inspirować się konkurencją, oraz co do tego, czy jest to w ogóle legalne. Zajmijmy się na początek drugim aspektem — inspirowanie się nie jest zwykle zabronione. Oczywiście, jeżeli wykonasz po prostu kopię strony, treści na niej zawartych to możesz mieć spory problem. Jednak jeżeli po prostu chcesz wdrożyć u siebie sprawdzone rozwiązania, to nie masz się czym przejmować.

Warto natomiast zauważyć, że inspirowanie się konkurencją może dać wiele korzyści — pewne rozwiązania takie jak właśnie interfejs strony, czy też sposób prezentowania produktów możesz wdrożyć na swojej witrynie. Dzięki temu nie będziesz musiał samemu głowić się, w jaki sposób zaprojektować wygląd strony, a skorzystasz ze sprawdzonych i działających rozwiązań.

Poniżej znajdziesz listę rozwiązań, którymi warto się inspirować.

Możliwość filtrowania wyników

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to warto dać użytkownikom możliwość filtrowania wyników wyszukiwania. Najlepiej wykorzystać tu rozwiązanie stosowane przez supersklep.pl albo allegro — możliwość zaznaczania wielu różnych filtrów i dopiero gdy zaznaczy się wszystkie interesujące opcje, to klika się przycisk “filtruj”.

Proste i przejrzyste kategorie

Najlepszym przykładem dobrze zaprojektowanych kategorii w serwisie internetowym jest allegro. Tutaj kategorie zostały stworzone, w idealny wręcz sposób. Główne kategorie -> subkategorie -> kolejne subkategorie. To wszystko jest zaprojektowane w sposób intuicyjny dla czytelnika, a co najważniejsze bardzo przyjazny dla wyszukiwarki Google.

Odpowiednie wdrożenie kategorii w sklepie internetowym jest rzeczą niezwykle ważną, dlatego warto tu uczyć się od gigantów.

Minimalizm zawsze w cenie

W przypadku minimalizmu warto zwrócić uwagę, na to, co oferuje nam Google. Po wejściu na witrynę Google.com pojawia się logo firmy lub aktualny styl doodle oraz pasek wyszukiwania. Natomiast wszystkie dodatkowe funkcje i całe menu znajduje się w prawym, górnym rogu, w postaci rozwijanego menu.

Jest to rozwiązanie bardzo praktyczne, które można dopasowywać do potrzeb strony. Innym rodzajem minimalistycznego menu mogą pochwalić się strony reserved.com orazhousebrand.com. Mowa tu o prostym menu na jednej, górnej belce.

Tak przygotowane menu sprawdzi się w przypadku większości witryn, zwłaszcza tych, których zawartość nie jest bardzo duża. Nadaje się ono idealnie na różnego rodzaju strony firmowe, czy też blogi.

Dobrze zaprojektowana strona główna

Bardzo często internauci będą wchodzić na różne podstrony w twoim serwisie bezpośrednio z przeglądarki Google lub mediów społecznościowych. Mimo to warto zadbać o to, żeby strona główna została odpowiednio przygotowana.

Tutaj ciężko podać konkretną stronę, którą warto się inspirować. Wszystko zależy, co chcesz osiągnąć, na swojej stronie głównej:

  • Możesz w odpowiedni sposób zaprezentować inne treści znajdujące się na twojej witrynie. Jest to rozwiązanie dobre w przypadku portali informacyjnych, blogów, lub sklepów. Warto wyeksponować tutaj najważniejsze artykuły, które chcesz przekazać.
  • Przekazać kluczowe informacje o Tobie, twojej stronie, witrynie — rozwiązanie sprawdzi się w przypadku stron osobistych i firmowych.
  • Zaprezentować istotną dla Ciebie ofertę lub jej fragmenty. To rozwiązanie również sprawdzi się w sklepach internetowych.

Możliwości jest oczywiście znacznie więcej, najważniejsze jest tutaj określenie swoich celów i dopasowanie strony głównej do nich.

Linkowanie wewnętrzne

Tematyka linkowania wewnętrznego była już poruszana na naszym blogu. Warto jednocześnie zauważyć, że jest to istotny element związany z projektowaniem strony przystępnej dla czytelników.

Linkowanie wewnętrzne można podzielić przede wszystkim na dwa rodzaje:

  • Linki bezpośrednio w treści — zerknij na dowolny, dłuższy artykuł na Wikipedii. Zobaczysz tam świetnie wykonane linkowanie tego typu.
  • Linki generowane automatycznie — najczęściej znajdują się one na dole strony. Na blogach jest to sekcja „inni czytali również”, natomiast w sklepach internetowych sekcja „inni kupili również”, lub “może Ci się spodobać”

Podsumowanie

Jak widać stworzenie odpowiedniej nawigacji na stronie, to zadanie bardzo rozbudowane. Musisz pomyśleć o odpowiednim przygotowaniu menu, odpowiednim opracowaniu strony głównej oraz linkowaniu wewnętrznym. A w przypadku bardziej rozbudowanych stron warto zadbać o dobry podział na kategorie oraz dać użytkownikom możliwość korzystania z wielu filtrów.

Dlatego też warto w kwestii projektowania stron korzystać z usług firm mających duże doświadczenie w tej sprawie. Trzeba pamiętać bowiem o kwestiach technicznym, które zostały pominięte w tym artykule. Mam tu na myśli m.in. odpowiednią strukturę linków poszczególnych podstron oraz poprawne działanie całej nawigacji z włączonym i wyłączonym Java Script.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *