Wiele osób słysząc hasło „linkowanie” od razu myślą o pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony. Jednak linkowanie wewnętrzne jest również istotne, jeżeli chodzi o pozycję w wyszukiwarce. Poza tym trzeba pamiętać, że dobrze zrobione linkowanie wewnętrzne to podstawa tego, żeby twoja strona była przyjazna dla użytkownika. Dlatego też w tym artykule przyjrzymy się temu, jak zadbać o linkowanie wewnętrzne, które jest przyjazne zarówno dla naszego wujka Google, jak i każdego użytkownika.

Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Linkowanie wewnętrzne ma na celu skrócić drogę użytkownika z punktu A do punktu B. Ważne jest, żeby do najważniejszych miejsc na twojej witrynie prowadziło zawsze jak najmniej kliknięć. Dzięki temu korzystanie użytkowników ze strony będzie znacznie bardziej komfortowe.

Warto zauważyć, że odpowiednie linkowanie wewnętrzne ma też duże znaczenie w procesie pozycjonowania:

  • Po linkach poruszają się roboty indeksujące.
  • Poprzez linkowanie wewnętrzne można wskazać ważniejsze strony w serwisie.

Dlatego też warto świadomie dbać o linki w swojej witrynie. Pomoże w tym jedno proste działanie, od którego warto zacząć świadomą pracę nad linkowaniem.

Na początku stwórz mapę/strukturę strony

Praktycznie każda osoba, która świadomie dba o SEO, słyszała przynajmniej raz o mapie XML witryny. Warto jednak przygotować rozpisaną główną strukturę witryny. Może ona wyglądać w bardzo prosty sposób:

 

Strona główna
Blog O firmie Oferta Kontakt
kategoria 1 kategoria 2 kategoria 3 Misja Partnerzy Doświadczeni Produkt 1 Produkt 2 Kategoria  
wpis               Produkt  

Możesz to zrobić w tabeli, możesz to zrobić w dowolnej formie — nawet na zwykłej kartce papieru. Chodzi o to, żebyś wiedział, co chcesz przekazać na swojej stronie internetowej. Nie zawsze wszystko trzeba przedstawiać za pomocą oddzielnych podstron, przykładowo wymienione wyżej informacje o firmie można śmiało zawrzeć na jednej stronie internetowej.

Dlaczego rozpisane struktury strony jest tak ważne? Przede wszystkim ze względu na użytkownika, dzięki temu unikniesz powtarzania informacji na stronie, oraz całą treść możesz zaplanować w ten sposób, żeby była ona dla niego łatwo dostępna. To z kolei sprawi, że użytkownicy zostaną dłużej na twojej witrynie.

Ponadto rozrysowanie struktury witryny wskaże Ci najważniejsze podstrony, które są warte linkowania.

Cele linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne można prowadzić w różny sposób, jednak istnieją dwa główne rodzaje:

  • Skupienie się na użytkownikach — świetnym przykładem takiego linkowania jest Wikipedia. Każde nowe słowo, które jest istotne dla użytkownika zostało tam podlinkowane. To jest świetny przykład tego jak powinno robić się takie linkowanie. Generalnie, jeżeli skupiasz się na użytkownikach, to dodajesz takie linki, jakie im się przydadzą — pozwolą zdobyć nowe informacje, albo przekierują do produktu, o którym piszesz.
  • Skupienie się na wyszukiwarce — dbając o nie linki powinny być widoczne w kodzie HTML, używanie innych technologii takich jak np. JavaScript czyni linki niewidocznymi dla robotów indeksujących. Ogranicza to możliwości linkowania, jednak mimo wszystko wystarczą one w przypadku większości stron. W przypadku tego rodzaju linkowania twórca strony skupia się przede wszystkim na podlinkowaniu najważniejszych dla serwisu podstron oraz linkowaniu konkretnych słów kluczowych. Jednocześnie warto być tu ostrożnym, żeby nie narazić się na kary od Google.

Oczywiście najlepiej jest połączyć oba te cele — jest to zadanie trudne do zrealizowania, jednocześnie daje największe korzyści. Dzięki temu tworzysz serwis, który jest nie tylko przyjazny dla użytkowników, ale również taki gdzie linkowanie wewnętrzne sprzyja pozycjonowaniu witryny.

6 sposobów na wzmocnienie linkowania wewnętrznego

Poniżej znajdziesz listę kilku sposobów za pomocą których możesz znacznie bardziej wykorzystać potencjał linkowania wewnętrznego:

1. Wykorzystaj starsze treści i umieść w nich linki do nowszych

Zwykle publikując artykuły, nawiązujemy do treści z przeszłości, które się znajdują w naszym serwisie. Jednocześnie warto zrobić coś odwrotnego — linkować do nowych treści z artykułów, które są już w twoim serwisie od dawna. Zwłaszcza jeżeli nigdy nie przeprowadziłeś tego procesu, to możesz na początku znacząco poprawić linkowanie wewnętrzne. Warto zauważyć, że taki rodzaj linkowania sprzyja temu, żeby użytkownicy spędzali więcej czasu na stronie.

2. Wykorzystaj box „podobne produkty” oraz „inni czytali…”

Warto wykorzystywać różne moduły i wtyczki, które automatycznie poprawią linkowanie w twojej witrynie. W przypadku sklepów internetowych warto dodać sekcje proponującą inne produkty. Może ona nosić nazwę „inni kupili również”, „może Cię zainteresować”, albo po prostu „podobne produkty”.

W przypadku prowadzenia bloga, czy też bazy wiedzy na stronie taki box może zawierać po prostu linki do podobnych artykułów, możesz go nazwać “na blogu znajdziesz też”. W obu przypadkach poprawiasz linkowanie wewnętrzne, ponadto zwiększasz szanse na to, że użytkownik zostanie na stronie na dłużej. W przypadku prowadzenia sklepu internetowego dodatkowo zwiększasz szansę na dokonanie zakupu.

3. Breadcrumbs, czyli nawigacja okruszkowa

Jest to przykład prostego linkowania wewnętrznego stworzonego głównie z myślą o robotach indeksujących, jednocześnie praktycznego dla użytkownika. To pokazanie w formie prostego schematu, gdzie znajduje się użytkownik, może ono wyglądać np. tak:

strona główna >> sklep >> kategoria 1 >> produkt X

Dzięki zastosowaniu Breadcrumbs użytkownik w każdej chwili odnajdzie się w sklepie, czy też na blogu, a Ty przy okazji poprawisz linkowanie wewnętrzne na stronie.

4. Stwórz mapę witryny

Jeżeli prowadzisz bardziej rozbudowaną witrynę, to bardzo pomocne będzie stworzenie jej mapy. Możesz stworzyć ją w formacie XML i HTML. Zdecydowanie lepiej postawić na pierwsze rozwiązanie — jest ono widoczne dla robotów indeksujących i nie zostanie potraktowane jako oddzielna podstrona twojej witryny.

5. Zasada FLX (First Link Count)

Zasada ta dotyczy algorytmu Google i mówi o tym, że brany pod uwagę jest tylko pierwszy link prowadzący do danej podstrony. Oznacza to, że gdy w artykule X dajesz dwa linki do artykułu Y, to brany przez algorytm Google jest tylko pierwszy. Jednocześnie mimo występowania takiej zasady cała „moc SEO” strony jest rozpowszechniana pomiędzy wszystkie linki (nawet te zignorowane), a to oznacza, że część tej „mocy” po prostu się marnuje.

Niestety nie ma pewności, że ta zasada działa, jednak warto się do niej stosować.

6. Linki powinny być czytelne dla użytkownika

Warto jest stosować się do pewnych ogólnych zasad, które panują w sieci. Przykładem jest to, że artykuły na stronie głównej bloga posiadają klikany tytuł, który przekierowuje na stronę z artykułem.

Projektując stronę, nie warto na siłę się wyróżniać. Wykorzystywanie zasad, które są znajome dla odbiorców sprawi, że twoja witryna będzie czytelna i każdy będzie umieć się po niej poruszać.

Jak odpowiednio linkować wewnętrznie artykuły?

Bardzo ważnym elementem linkowania jest umieszczanie linków w artykułach. Wykorzystanie takich linków daje największy potencjał, ponieważ masz tutaj pełną kontrolę, nad tym gdzie wstawisz link i do jakiej strony.

Najważniejsze ze względu na pozycjonowanie jest dobranie odpowiedniego anchor tekstu, który będzie linkiem. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podlinkować całe zdanie, a nawet i cały akapit, jednak znacznie lepiej jest podlinkować tylko kilka wyrazów. Jakie słowa wybrać?

Tutaj słowem klucz podobnie jak w przypadku linkowania zewnętrznego jest dywersyfikacja. Część linków powinna być dokładnym słowem kluczowym, część synonimem słów kluczowych, natomiast część to powinny być po prostu ogólne zwroty i hasła. Oczywiście warto czasem wybierać po prostu zwroty call to action, które zachęcą użytkownika do kliknięcia w link.

Warto dbać tu po prostu o dwie zasady:

  • Linki powinny wyglądać naturalnie.
  • Nie powinieneś linkować tylko i wyłącznie słów kluczowych.

Podsumowanie

Warto dbać o linkowanie wewnętrzne, ponieważ dzięki temu znacząco ułatwiasz poruszanie się po twojej witrynie. To przekłada się na to, że użytkownicy spędzają więcej czasu na twojej stronie. Ponadto odpowiednie linkowanie pomoże Ci w zdobyciu wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *