Jak przygotować stronę produktową w sklepie internetowym?

Jak przygotować stronę produktową w sklepie internetowym

W tym artykule skupimy się na jednej z najważniejszych stron w twoim e-sklepie, a mianowicie stronie produktowej. Dobrze zaprojektowana strona produktu jest przejrzysta, czytelna i umożliwia użytkownikom łatwe poruszanie się. W jaki sposób ją przygotować?

O czym należy pamiętać tworząc stronę produktową?

Strony internetowe
Odpowiedni projekt strony produktowej ułatwia sprzedaż

Dobrze przygotowana strona produktowa umożliwia odbiorcy zapoznanie się z produktem, znalezienie kluczowych informacji szybko i oczywiście kupno produktu, dodanie go do koszyka.

Wcześniej pisaliśmy o stronie kategorii, najczęściej z tego poziomu jest możliwość kupienia produktu. Mimo to większość osób najpierw zapozna się z produktem, a to oznacza, że przejdzie na stronę produktową. Dlatego jej odpowiedni projekt jest istotny.

Warto też zauważyć, że nie ma jednego szablonu tworzenia stron produktowych. Wiele zależy od tego:

  • Jaki sklep prowadzisz.
  • W jakiej działasz niszy.
  • Jak duży jest to sklep, ile produktów sprzedajesz.

Z resztą, jeżeli zastanawiasz się, jak różne może być podejście do stron produktowych, to porównaj wygląd sklepów działających w podobnej branży np. RTV Euro AGD, Media Markt i Sferis. Istnieje wiele elementów wspólnych w stronie produktów, jednak sklepy te mają również sporo różnic.

Z całą pewnością warto poświęcić czas na stworzenie odpowiedniej strony produktowej. Dzisiejsze oprogramowanie do sklepów pozwala stworzyć gotowy szablon, dzięki czemu wygląd wszystkich stron produktowych w twoim sklepie będzie spójny.

Kluczowe elementy strony produktowej

Zdjęcie

Nie ma tak naprawdę żadnego znaczenia, co sprzedajesz – zdjęcia mają duże znaczenie. Nie bez powodu mówi się, że jeden obraz jest wart więcej niż 1000 słów. Gdy twoi potencjalni klienci przeglądają ofertę twojego sklepu, to nie mają możliwości zapoznania się z produktem na żywo. Zdjęcia natomiast mogą stanowić namiastkę takiej formy kontaktu.

Ponadto dzięki zdjęciom można przekazać więcej emocji. Sprawdź strony firm takich jak Apple, Samsung, HTC, czy też Sony. Oczywiście nie są to klasyczne sklepy internetowe, jednak zobaczysz, jak duże znaczenie ma odpowiednie zdjęcie.

Jak zadbać o zdjęcia na stronie produktowej?

  • Zdjęcia powinny być w odpowiedniej ilości. Zwykle im więcej, tym lepiej, jednocześnie nie powinno się też popadać w przesadę. Ogólnie rzecz biorąc zdjęcia powinny prezentować jak najlepiej produkt — zarówno w całości (z różnych stron), jak i różne detale produktu. Oprócz zdjęć typowo produktowych warto też dać zdjęcia „rzeczywiste”, czyli np. zdjęcie telefonu w dłoni, albo zdjęcie telefonu podczas rozmowy.
  • Dobra jakość to podstawa — zdjęcie musi być dobrze wykonane. Powinno jak najlepiej oddawać wygląd produktu (lepiej nie korzystać z różnych efektów takich jak vintage), dodatkowo zdjęcie po powiększeniu powinno być cały czas czytelne i dobrze prezentować szczegóły.
  • Odpowiedni rozmiar — Jeśli chodzi o wielkość zdjęcia, to nie można też przesadzać. Zbyt duże zdjęcia utrudniają korzystanie ze strony.
  • Warto zadbać o zdjęcia w opisie produktu, o warstwę wizualną oferty — tak napisana oferta będzie bardziej przykuwać uwagę.

Opis produktu, oferta

W zależności od tego, co planujesz sprzedawać, to tekst sprzedażowy może być napisany w różny sposób. Ogólnie rzecz biorąc lepiej jest pisać perswazyjną ofertę. Taki tekst lepiej przyciąga uwagę odbiorcy i bardziej zachęca go do zakupu. Jeżeli nie wierzysz, jak duże znaczenie ma perswazyjna oferta, to zapoznaj się z ofertą Iphona w sklepach takich jak RTV Euro AGD i Media Markt, oraz na stronie Apple – zobaczysz jak duże znaczenie ma oferta. Ten przykład pokazuje też, jak duże znaczenie ma odpowiednia oprawa wizualna oferty.

Jeżeli oferujesz droższe produkty, to zadbanie o perswazyjną ofertę pomoże Ci zwiększyć sprzedaż. Jednocześnie nie ma sensu powtarzać haseł “musisz mieć perswazyjną” ofertę. Niektóre sklepy ograniczają się tylko do suchych danych np. parametrów technicznych urządzenia, czy też innych danych technicznych.

Ponadto tworzenie unikalnego opisu dla każdego produktu jest często niemożliwe, a z pewnością kosztowałoby fortunę. Sprawdź przykładowo laptopa Lenovo Ideapad u330-15 w sklepie xkom — znajdziesz kilkaset produktów, które różnią się tylko szczegółami takimi jak ilość pamięci ram, pojemność dysku twardego, zastosowana karta graficzna, czy też procesor. W takich sytuacjach stosuje się zwykle jeden szablon opisu produktu, w którym zmienia się dane techniczne i po prostu stosuje się przekierowanie rel-canonical.

Parametry techniczne

Mechanizm działania
Kwestie techniczne są bardzo ważne w projekcie strony internetowej

Bardzo ważny element strony produktowej. Ma on znaczenie wbrew pozorom nie tylko w przypadku branży elektronicznej, technicznej. W zależności od tego, w jakiej branży działasz, to będą potrzebne inne parametry. Jeżeli prowadzisz sklep z ubraniami, to z pewnością przyda się tabela rozmiarów dostępna na każdej stronie.

Generalna zasada jest taka, że im więcej parametrów technicznych podajesz, tym lepiej dla klienta, ponieważ może on dokładnie sprawdzić produkt na twojej stronie i nie musi się posiłkować innymi źródłami takimi jak np. portal mgsm w przypadku kupowania telefonu.

Warto parametry techniczne umieścić w oddzielnej sekcji tuż pod opisem. Dzięki temu będą one łatwo dostępne dla klientów, którzy chcą poznać parametry techniczne, a jednocześnie inni klienci nie będą od razu atakowani tymi szczegółami.

Opinie

Wprowadzenie sekcji z opiniami może znacząco poprawić sprzedaż (oczywiście zakładając, że opinie są pozytywne) – działa tutaj mechanizm dowodu społecznego. Dzięki temu, że umieścisz opinie w swoim sklepie, to potencjalni klienci nie będą musieli szukać opinii o danym produkcie na innych witrynach lub (co gorsza) w konkurencyjnych sklepach.

W sekcji opinii może też znaleźć się miejsce na zadawanie pytań, takie rozwiązanie stosuje np. sklep morele.net. Warto, żeby w opiniach wyszczególnić miejsce np. na obsługę klienta, dzięki temu będą oceniane nie tylko produkty, ale również twoja firma.

Film

Filmy mogą stanowić świetne uzupełnienie perswazyjnej oferty. Można dzięki nim lepiej przedstawić produkt. Dobrze przygotowany film utrzymuje uwagę odbiorcy, łączy przekaz informacyjny z marketingowym. Ponadto pozwala on na przedstawienie produktu w znacznie bardziej szczegółowy sposób niż zdjęcia.

Warto zauważyć, że filmy można też umieścić bezpośrednio w serwisie YouTube, jeżeli będą one czymś więcej niż suchą prezentacją produktu, to mogą dodatkowo generować pasywny ruch na twój sklep internetowy.

Warunki dostawy

Kolejnym, istotnym elementem strony produktowej jest przekazanie informacji o warunkach dostawy. Powinny znaleźć się tu informacje, o:

  • Czasie realizacji zamówienia
  • Kosztach przesyłki
  • Przewidywanym czasie dostawy

To kluczowe informacje dla potencjalnego klienta, gdy składa zamówienie internetowe.

Inne możliwe elementy

Na stronie produktowej można też umieścić kilka dodatkowych sekcji:

  • Proponowane produkty — dzięki tej sekcji można zwiększyć sprzedaż w sklepie, ponieważ klienci będą mogli łatwiej zapoznać się z innymi produktami.
  • Warunki zwrotu — osoby robiące zakupy przez internet mają 14 dni na zwrot produktu. Warto poinformować o tym klienta, ponieważ zwiększy to jego zaufanie do sklepu.

Prostota jest najważniejsza

Jak widać, na stronie produktowej można umieścić bardzo wiele elementów. Jednocześnie warto zadbać o to, żeby cała strona produktowa była maksymalnie przejrzysta. Nadmiar elementów może szkodzić podobnie jak ich brak. Dlatego projektując stronę produktową:

  • Zadbaj o odpowiednią szatę graficzną — kolorystyka powinna być prosta i spójna. Zbyt duża liczba kolorów odpycha. Ten temat poruszyliśmy szerzej w tym artykule.
  • Elementy grupuj — świetnie robią to wcześniej wspomniane sklepy takie jak RTV Euro AGD, czy też Sferis. Pogrupowanie kluczowych elementów na stronie produktowej ułatwia poruszanie się po niej.
  • Zakup produktu powinien być prosty – wyróżnij przycisk “dodaj do koszyka” – musi on być duży, wyróżniać się na tle strony. Po prostu osoba, która wchodzi po raz pierwszy na stronę, nie powinna mieć żadnego problemu z dodaniem produktu do koszyka i zrobieniem zakupów. Pamiętaj, że sklep został stworzony po to, żeby sprzedawać, więc zrobienie zakupów powinno być proste i intuicyjne.

Podsumowanie

Strona produktowa to bezsprzecznie jedna z najważniejszych stron w twojej witrynie. To od niej zależy w dużym stopniu czy klient dokona zakupu, czy też opuści twoją stronę. Dlatego poświęć dużo czasu, żeby odpowiednio zaimplementować elementy, o których przeczytałeś w tym artykule. Dzisiejsze platformy sprzedażowe umożliwiają import gotowych szablonów, jednocześnie, jeżeli chcesz bardziej spersonalizowany i dostosowany wygląd sklepu, to warto rozważyć skorzystanie z usług zewnętrznej firmy.