Chciałbyś założyć swój własny sklep internetowy, jednak nie wiesz jak się za to zabrać? W tym artykule zdobędziesz informacje, które ułatwią Ci postawienie pierwszych kroków w branży E-commerce.

Własny sklep, czy platformy aukcyjne?

Jak mogłeś przeczytać w artykule o rynku e-commerce w Polsce, lwią część naszego rynku zabiera Allegro. Jest to największa platforma sprzedaży, która nie tylko pokonuje inne sklepy znanych marek, ale dodatkowo pokonuje o głowę.

Allegro znajduje się na 5 miejscu w kategorii najpopularniejszych stron internetowych w Polsce. Później dopiero na 15 miejscu jest serwis OtoMoto, na 18 Ceneo, a na 21 Aliexpress. Przepaść między innymi platformami sprzedaży jest jeszcze większa.

To sprawia, że działając na Allegro, od razu otrzymujesz dostęp do setek klientów. Bardzo często nie musisz inwestować w reklamę zewnętrzną, natomiast masz możliwość wyróżnienia swoich produktów w prosty sposób w obrębie serwisu. Twoim zadaniem jest po prostu skupić się na odpowiednim balansowaniu ceną i wyróżnieniu swojej oferty na tle konkurencji.

Jednak czy Allegro jest idealne? Absolutnie nie. Przede wszystkim działając tutaj, praktycznie nie budujesz marki swojej firmy. Osoby, które robią tu zakupy chwaląc się znajomym mówią “zobacz co kupiłem na Allegro”, nie pamiętają konkretnego sklepu, w którym robiły zakupy.

Ponadto musisz płacić tam prowizje od każdej sprzedaży. A to oznacza, że twoje zyski zostają pomniejszone o kilka procent — wysokość prowizji jest uzależniona od kategorii, w której umieszczasz przedmiot. W momencie pisania tego artykułu najniższa prowizja wynosi 2%, jednak w większości kategorii waha się ona od 5 do 8 procent. Oznacza, to, że jeżeli twoja sprzedaż w skali roku wynosi pół miliona złotych na Allegro, to płacisz serwisowi np. 25 tysięcy złotych prowizji.

W przypadku prowadzenia własnego sklepu nie płacisz żadnych dodatkowych prowizji. Jednak trzeba pamiętać o tym, że dochodzą koszty utrzymania serwera, domeny, oprogramowania. Jednak zwykle są one znacznie mniejsze. Własne oprogramowanie daje Ci też bardzo często znacznie większą swobodę w określeniu wyglądu sklepu, prezentowania produktów. Jednocześnie nie masz tu dostępu do wielu potencjalnych klientów — ruch musisz zdobyć samodzielnie. Wiąże się to z większymi wydatkami na marketing, które mogą być większe niż prowizje zapłacone Allegro.

Z drugiej strony inwestycja w marketing może Ci się znacząco zwrócić, a z czasem twój serwis będzie znacznie większy niż konkurencja i nie będziesz musiał się martwić o klientów. Świetnym przykładem może być Ceneo, które jeszcze kilka lat temu przegrywało z takimi porównywarkami cen jak Skąpiec, czy Nokaut.

Gdzie zacząć — własny serwis, czy Allegro?

Pytanie to nie jest oczywiste i nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Jednak co najważniejsze — one wzajemnie się nie wykluczają. Możesz prowadzić własny sklep internetowy i jednocześnie prowadzić działalność na Allegro.

Wbrew pozorom z tego korzysta wiele sklepów, nawet większych takich jak np. x-kom. Takie połączenie jest bardzo korzystne, ponieważ sprzedając na Allegro, możesz jednocześnie budować bazę osób, które następnym razem skorzystają z twojego sklepu internetowego, a nie zakupów poprzez Allegro.

Bez względu na to, gdzie planujesz zacząć musisz odpowiednio zorganizować logistykę. Możesz od razu rozważyć opcję zlecenia logistyki na zewnątrz, o czym pisaliśmy w artykule na temat rodzajów kryzysów w firmie.

Jeżeli planujesz sprzedawać na Allegro, to z całą pewnością potrzebujesz swojego szablonu aukcyjnego, dzięki któremu będziesz w stanie dodawać szybko nowe produkty, natomiast wszystkie twoje oferty będą wyglądały spójnie.

W przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego musisz wybrać odpowiednie oprogramowanie. Wybór w naszym kraju masz ogromny — istnieją narzędzia zewnętrzne, gdzie nie musisz przejmować się własnym serwerem, a możesz też zainwestować w oprogramowanie, które instalujesz na własnym serwerze. Możliwości masz wiele — warto przemyśleć różne rozwiązania, ponieważ od decyzji na początku będzie zależała opłacalność twojego biznesu w przyszłości.

Wykorzystaj możliwości nowej technologii

Niektórym osobom może wydawać się to bardzo irytujące obsługiwać jednocześnie swój sklep internetowy i swój sklep na Allegro. Przez to trzeba monitorować dwa miejsca jednocześnie. Jednak czy aby na pewno tak jest?

Okazuje się, że jeśli wykorzystać nowoczesne oprogramowanie, to zarządzanie jednocześnie sklepem internetowym i Allegro jest bardzo proste. Nowoczesne programy mają bowiem różnego rodzaju moduły pozwalające na prostą integrację z Allegro.

Dzięki połączeniu własnego sklepu ze sprzedażą aukcyjną na Allegro w pewnym sensie pieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Jednocześnie pamiętaj, że bardzo często zarządzanie sklepem na Allegro wygląda inaczej, niż zarządzanie serwisem we własnej domenie.

Dlatego, zanim przejdziemy dalej, trzeba zwrócić uwagę na to, że temat sprzedaży zarówno na Allegro, jak i we własnym sklepie zostanie jeszcze poruszony na naszym blogu, jest on bowiem bardzo obszerny. W skrócie musisz położyć nacisk na zupełnie inne elementy, gdy sprzedajesz coś na Allegro, niż gdy sprzedajesz coś w swoim własnym sklepie. I w dbaniu o pewne niuanse nie pomoże Ci oprogramowanie.

Jednak mimo wszystko oprogramowanie wiele ułatwi. Dzięki niemu synchronizacja danych, zmiany w cenach dzieją się automatycznie. Zamówienia składane przez Allegro automatycznie pojawiają się w twoim sklepie, natomiast zmiany cenowe ze sklepu pojawiają się na Allegro. To wszystko ułatwia zarządzanie sklepem, który prowadzi sprzedaż w dwóch miejscach. Wszystkie zamówienia znajdują się wtedy w jednym miejscu, co ułatwia synchronizację twojego biznesu z innym oprogramowaniem zewnętrznym.

Bardzo duże znaczenie ma też to, że za pomocą ustawień możesz określić, w jaki sposób będzie wyglądała cena twoich produktów na Allegro. To sprawia, że możesz je określić jako droższe o np. 5%, co pokryje koszty wystawienia aukcji.

Niektóre sklepy traktują po prostu synchronizację swojego własnego sklepu z Allegro jako dodatkową formę reklamy, gdzie płacą tylko i wyłącznie za uzyskane rezultaty. Takie rozwiązanie być może nie należy do najskuteczniejszych i w ten sposób nie wykorzystuje się potencjału, jaki daje Allegro, jednak mimo wszystko można w ten sposób zwiększyć obroty w firmie.

Podsumowanie

Nie ma tak naprawdę jednego sposobu na rozpoczęcie sprzedaży. Możesz zacząć działać na Allegro i wykorzystać ogromną liczbę osób, które każdego dnia odwiedzają ten serwis. Musisz się jednak liczyć z tym, że na Allegro duże znaczenie ma cena produktu, ponadto nie budujesz w ten sposób osobistej marki.

Możesz zacząć od stworzenia swojego sklepu internetowego. Tutaj jednak początki będą znacznie trudniejsze, sukces odniesiesz tutaj w perspektywie długoterminowej. Mimo to od początku musisz inwestować w marketing.

Istnieje jeszcze trzecia opcja — wystartowanie zarówno z własnym sklepem, jak i sprzedażą na Allegro. Pamiętaj tylko o tym, żeby wybrać te odpowiednie oprogramowanie do własnego sklepu, które ułatwi Ci zarządzanie tak stworzoną firmą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *