Wygląd stron internetowych przez lata przechodził różne transformacje. Jeszcze kilka lat temu wiele popularnych serwisów wyglądało zupełnie inaczej. Dzisiaj natomiast w modzie jest minimalizm i tak zwany flat design. Czym są te dwa pojęcia? I jakie mają znaczenie przy projektowaniu stron internetowych? Na te pytania odpowiedzi poznasz w tym artykule.

Prostota przede wszystkim

Dzisiaj na stronach internetowych ważna jest prostota. Ona sprawia, że serwisy są przejrzyste i zrozumiałe dla czytelników. Ponadto zapewnia ponadczasowy i elegancki wygląd. Na proste i przejrzyste strony składa się wiele elementów:

  • Czytelne i przejrzyste menu.
  • Spójny styl graficzny.
  • Flat design.
  • Ograniczenie wodotrysków.

Różnego rodzaju ruszające się tła i inne “atrakcje” może robią wrażenie przez chwilę, jednak na dłuższą przygodę są one bardzo męczące.

Czym jest flat design?

Mówiąc w skrócie, jest to “płaska” grafika. Dzisiaj jest ona popularna, w różnych kampaniach marketingowych, podczas projektowania stron. Trend ten rozwija się prężnie od 2013 roku, a początek dał mu nowy interfejs w IOS, który mimo wywołania wielu kontrowersji został ostatecznie bardzo dobrze odebrany.
Innym przykładem flat design jest kafelkowy system z Windows 8. Mimo że spotkał się on z wieloma kontrowersjami, to przedostał się z modyfikacją do systemu Windows 10 i tutaj radzi sobie znacznie lepiej. Korzystam z Windows 10 od początków istnienia tego systemu i tylko kilka razy używałem klasycznego menu start. To jest przykład dobrze zaprojektowanego, minimalistycznego interfejsu.

Jak projektować strony internetowe?

Na koniec jeszcze kilka kluczowych rad, które pozwolą Ci efektywniej projektować strony internetowe. Dzięki nim twoja strona będzie wyglądać estetycznie, a to przełoży się na zaangażowanie czytelników w tworzone przez Ciebie treści.

Interfejs

Unikaj na stronach internetowych wszystkiego, co zbędne, co pełni funkcję jedynie ozdobną. Wszystkie takie elementy powinny mieć jakiś wyższy cel i być skutkiem przemyślanej strategii. To, co wygląda z pozoru ładnie, bardzo często odbija się na funkcjonalności serwisu.
Dodatkowo pamiętaj, żeby na wszystkich twoich podstronach był ten sam, jednolity i spójny przekaz treści. Powinien on się opierać o różne nagłówki (od H1 do H6), które będą dzieliły treść w sposób zrozumiały dla czytelnika.
Warto wykorzystać komunikację graficzną. Różnego rodzaju ikony są znacznie szybszym i prostszym komunikatem niż czysty tekst. Jednocześnie musisz zadbać, o to, żeby każdy element twojego interfejsu (czy to w formie tekstu, czy też ikony) był zrozumiały dla każdej osoby, która znajdzie się na twojej stronie internetowej. Jeżeli może być, chociaż cień wątpliwości, do czego służy dany element w menu, to trzeba go zaprojektować inaczej.
Warto również myśleć na zapas i zastanowić się, w jakim celu internauci będą wchodzili na twoją stronę internetową, na tej podstawie zastanów się:

  • Czy są odpowiednio wyeksponowane wszystkie funkcje, których będą potrzebować, żeby osiągnąć swój cel?
  • Ile kliknięć, ile działań muszą wykonać, żeby osiągnąć cel (np. kupić produkt z twojego sklepu)?

Jeżeli zadbasz o to, żeby twój serwis był przejrzysty dla odbiorców, to będziesz skuteczniej osiągał swoje marketingowe cele.

Responsywność

Nie jest ona być może bezpośrednio związana z wyglądem strony, jednak musisz o niej pamiętać. Responsywność to dopasowanie wyglądu twojej strony do urządzeń mobilnych. Dzisiaj znaczna część ruchu pochodzi ze smartfonów i musisz mieć to na uwadze podczas projektowania twojej strony internetowej.
Jeżeli masz np.j różne okna pop-up, to mogą one zniechęcać użytkowników do pozostania na twojej stronie internetowej.
Unikaj również przesadnej ilości grafiki i elementów multimedialnych. One wpływają na szybkość ładowania się strony, co ma bardzo duży wpływ na ruch mobilny. A gdy już o nim mówimy, to duże znaczenie w dzisiejszych czasach ma kolejny element.

Treść

Ogólny wygląd strony jest bardzo ważny, jednak to treść jest najważniejsza. Gdy już zrobisz na swoim odbiorcy dobre pierwsze wrażenie, to teraz zadbaj o to, żeby utwierdzić go w przekonaniu, że znalazł się w najlepszym możliwym miejscu.
Oprócz wartości merytorycznej artykułu liczy się sposób jego przekazania:

  • Całość powinna mieć spójny wygląd. Unikaj np. zmieniającej się czcionki w artykule.
  • Nagłówki, pogrubienia, kursywy — takie proste wyróżnienia w tekście sprawiają, że artykuły czyta się przyjemniej.
  • Infografiki — one jeszcze bardziej podnoszą atrakcyjność treści.

Wartość merytoryczna jest ważna, jednocześnie zadbaj o to, żeby przekazać ją w maksymalnie przyjemny i ciekawy sposób.

Pusta przestrzeń

Odpowiednie zarządzanie przestrzenią na stronie internetowej jest bardzo ważne. Wiele osób chce upchać jak najwięcej informacji na jak najmniejszej powierzchni. Natomiast jest to błąd.
Wejdź na stronę apple i przyjrzyj się temu, jak wyglądają ich oferty. Wykorzystują oni pustą przestrzeń, stawiają na wcześniej wspomniany minimalizm. Dzięki temu:

  • Zapoznanie się z treścią strony jest znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze (odbiorcy nie są zalewani masą informacji).
  • Ty możesz wyeksponować to, co najważniejsze, zamiast próbować przekazać wszystko. Sam wybierasz to, z czym zapozna się czytelnik.

Wykorzystuj pustą przestrzeń, ponieważ dzięki niej twoja strona wygląda lepiej, bardziej przejrzyście, a Ty masz kontrolę nad tym, co przeczytają osoby odwiedzające twoją witrynę.

Największe grzechy projektowania stron internetowych

Na koniec przygotowałem dla Ciebie jeszcze kilka grzechów dotyczących projektowania stron internetowych, które mogą wyglądać efektownie, jednak w większości przypadków będą odstraszać internautów:

  • Zmiana wyglądu kursora.
  • Puszczenie muzyki w tle, której nie da się wyłączyć.
  • Jaskrawe, nieprzemyślane tło.
  • Kolorowa czcionka.

Unikaj bezwzględnie tych elementów. Możesz złamać tę zasadę tylko, jeżeli będzie to spowodowane konkretnym celem marketingowym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *