W świecie tekstów SEO najważniejsze jest, aby odpowiadały na zapytania użytkowników wyszukiwarki Google. Jak używać słów kluczowych, aby tekst był profesjonalny i łatwy w odbiorze?
3 rodzaje tekstów SEO
Nie każdy tekst pod SEO to wysokiej jakości artykuł. Wszystko zależy, czego oczekuje od nas klient. Czy ma to być tekst wyłącznie pod pozycjonowanie, czy poradnik, który przyjemnie się czyta?
-
Teksty SEO pod pozycjonowanie
To niskiej jakości teksty przesycone słowami kluczowymi. Często nie mają dużej wartości dla odbiorcy i służą tylko pozycjonowaniu. Krótkie teksty zwane są najczęściej preclami. Ich treść nie ma tu większego znaczenia, liczą się tylko słowa i frazy kluczowe.
-
Teksty SEO wysokiej jakości
Cały artykuł powinien być wartościowy dla odbiorcy. Zawiera istotne informacje i jest wysokiej jakości tekstem. Oprócz tego, w artykule są dobrze ukryte słowa kluczowe. To dzięki nim internauci trafiają z wyszukiwarki na daną stronę.
-
Teksty niezależne
Właściwie każdy tekst może stać się tekstem SEO. Wystarczy umieścić w nim słowa kluczowe. Jednak należy zrobić to na tyle sprytnie, aby czytelnik nie zorientował się, że to tekst pod pozycjonowanie. Do dobrego artykułu trudno jest przemycić słowa kluczowe, które najczęściej wyglądają tak: sklep warszawa, meble na wymiar wrocław itp. Jednak dobry copywriter poradzi sobie z umieszczeniem odpowiednich wyrażeń, bez straty jakości tekstu. Mimo wszystko wartościowy artykuł wcale nie musi zawierać słów kluczowych. Wystarczy, że będzie na tyle interesujący, że internauci sami będą przekazywać i udostępniać link. Rozwiąże to problem pozyskiwania linków, o którym pisaliśmy tu.
Skąd wziąć słowa kluczowe?
Słowa kluczowe to istota teksów SEO. Pomocnym narzędziem, który pokaże nam jakich słów kluczowych powinniśmy użyć jest planer słów kluczowych Google AdWords. Wyświetli nam najczęściej wpisywane słowa w wyszukiwarkę przez internatów, których używają szukając danego tematu.
Narzędzie to jest bardzo łatwe w obsłudze. Dlatego każdy, kto chce dostać wartościowy tekst SEO powinien przekazać copywriterowi listę z najczęściej wybieranymi słowami kluczowymi.
Podstawowe zasady pisania tekstów SEO
Pisz dla ludzi, nie dla Google
Jak już wspominaliśmy użycie niektórych słów kluczowych może być kłopotliwe. Jednak warto poświęcić chwilę i zastanowić się, jak umieścić je w tekście, aby wyglądało to naturalnie. Postawmy się w sytuacji czytelnika, który dopiero szuka informacji na dany temat. Czy wszystko co napisaliśmy będzie dla niego zrozumiałe? Czy będzie musiał szukać dodatkowych informacji gdzieś indziej? Pisanie tekstów wyłącznie pod pozycjonowanie nie przyniesie na dłuższą metę korzyści.
Nie przesadzaj ze słowami kluczowymi
Czytelnicy są bardzo wyczuleni na nienaturalnie umieszczone słowa kluczowe. A jeśli w tekście będzie ich naprawdę dużo, to po prostu przestaną je czytać. Nie warto przesadzać z ilością słów i fraz kluczowych. Wystarczy powtórzyć je 2-3 razy w tekście, a Google zrobi za nas resztę.
Wybierz najlepsze słowa kluczowe
Chociaż lista słów kluczowych może być długa, nie warto starać się umieścić ich wszystkich. Aby tekst był czytelny i przyjazny dla odbiorcy, wybierzmy 3-4 najważniejsze słowa kluczowe i na nich skupmy nasze dzieło.
Nie kopiuj cudzych tekstów
Inspiracja innymi tekstami jest dobra, ale kopiowanie ich już nie. Starajmy się pisać oryginalne, unikatowe teksty. Ktoś, kto szuka informacji na dany temat szybko zorientuje się, że już kiedyś to czytał. Ciekawe i co najważniejsze, własne teksty przyciągną czytelników i skłonią ich do przeczytania całości.
Stylistyka jest bardzo ważna
Koniecznie przeczytaj tekst przed jego wysłaniem. Błędy mogą pojawić się wszędzie. I chociaż programy tekstowe poprawiają błędy ortograficzne, to nie widzą błędów stylistycznych. Artykuł powinien też mieć ręce i nogi. Warto stosować zasady pisania znane już od podstawówki – każdy tekst powinien zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Jeśli mamy taką możliwość, dajmy komuś do przeczytania gotowy tekst, aby stwierdził czy wszystko jest dla niego zrozumiałe. To, że my jesteśmy ekspertami z jakiejś dziedziny, nie znaczy, że to co napisaliśmy dotrze do czytelnika.
Cloaking i duplicate content
Google coraz lepiej radzi sobie z rozróżnianiem tekstów SEO stworzonych tylko pod pozycjonowanie, a tych, które zostały napisane dla ludzi. Cloaking to działanie, które wykrywa próbę oszukania wyszukiwarki, aby podnieść ranking strony. Jeśli taka strona zostanie wykryta, po prostu zniknie z indeksu wyszukiwarek.
Google prowadzi też praktykę „nie dla duplicat content”. Dlatego tak ważne są unikalne treści. Gdy wyszukiwarka wykryje, że treści na stronie są kopią artykułów z innych stron, przestanie wyświetlać ją w wynikach wyszukiwania.
Zasada pisania teksów SEO jest prosta – pisz unikalne, wartościowe teksty dla ludzi, a Twoje starania zostaną docenione nie tylko przez Google, ale też przez internautów.