Pozyskiwanie linków poprzez content marketing

Pozyskiwanie linków poprzez content marketing

Dzisiaj w pozycjonowaniu dużą rolę odgrywa wiele czynników. Wpływ linków nie jest tak istotny, jak kiedyś, jednak mimo wszystko cały czas odpowiednie linkowanie jest niezbędne, żeby zdobyć wysokie pozycje w najpopularniejszej wyszukiwarce. Zwłaszcza, jeżeli mówimy o konkurencyjnych słowach kluczowych. Problemem jest to, że linki dzisiaj muszą być wartościowe. Nie ilość ma znaczenie, a jakość. Z pomocą przychodzą tutaj działania content marketingowe.

Stara szkoła linkowania

Dziś znaczenie ma jakość linków

Dawniej linkowanie wyglądało tak, że tworzono zaplecza i z tak zwanych pressel pages pozyskiwano linki. Oczywiście wyszukiwarka Google czasem banowała takie zaplecze i było ono nieskuteczne. Jednak bardzo szybko na jego miejsce powstawały dwa nowe zaplecza.
Było to możliwe, dzięki synonimizowanym tekstom. Tworzono z jednego “artykułu źródłowego” kilka, a w skrajnych przypadkach nawet kilkanaście pozornie unikalnych tekstów, które różniły się tylko i wyłącznie użytymi słowami. W ten sposób można było błyskawicznie tworzyć pozornie nowe treści.
O skuteczności agencji SEO decydowały wtedy zaplecza. Jednak zmiany w działaniu algorytmów wyszukiwarki sprawiły, że skuteczność zapleczy spadła. Co więcej, dzisiaj nieumiejętne ich używanie może dać odwrotny efekt od oczekiwanego.

Nowa szkoła linkowania

Dzisiaj zaplecza nie są tak skuteczne. Linki pozyskuje się w inny sposób. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem są różnego rodzaju wpisy i artykuły gościnne. Zamiast tworzyć niskiej jakości zaplecza, można wykorzystać już istniejące strony, blogi oraz fora.
Co więcej ta metoda często jest darmowa, ponieważ wiele właścicieli stron zgodzi się na artykuł gościnny za darmo.
W ten sposób można skutecznie zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce Google. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na dodatkowe korzyści płynące z takiej formy zdobywania linków.

Bezpośredni ruch na strony

Dzięki korzystaniu z różnych form content marketingu można pozyskać ruch na strony. W ten sposób zyskujesz podwójnie:

  • Zdobywasz natychmiastowy ruch w postaci odwiedzających, którzy klikną link, albo po prostu będą szukać informacji o twojej marce w wyszukiwarce Google.
  • Dzięki zdobywaniu nowych linków pozycja twojej strony w wyszukiwarce rośnie w długofalowej perspektywie.

Podczas linkowania warto skupić się przede wszystkim na bezpośrednim ruchu na stronę. Dzięki temu masz pewność, że odniesiesz wymierne korzyści z prowadzonych działań. Jeżeli będziesz skupiał się tylko na zdobytych linkach, to twoje działania dadzą Ci efekty za jakiś czas… może.

Jak przeprowadzić kampanię content marketingową?

Dla wielu osób, które przyzwyczaiły się do tego, jak wyglądało kiedyś linkowanie zmiana nawyków może być trudna. Dlatego też przygotowałem prostą strategię, dzięki której kampanie content marketingowe prowadzone przez Ciebie będą znacznie skuteczniejsze.

Jak przeprowadzić kampanię krok po kroku?
  1. Cel — zostań ekspertem

Przede wszystkim prowadząc taką kampanię twoim celem oprócz ruchu, oprócz wzrostu pozycji w wyszukiwarce powinno być również to, żeby odbiorcy postrzegali Cię jako eksperta w branży. To jest bardzo istotny element content marketingu.
Dzięki temu wyróżniasz się na tle konkurencyjnych firm. Wiele sklepów internetowych, wiele osób oferujących różne usługi w internecie zapomina o dbaniu o swój wizerunek. Jeżeli wykreujesz się na eksperta w branży, to nie będziesz musiał konkurować ceną. Jeżeli posiadasz solidną markę, to wtedy nie musisz walczyć ceną. Spójrz na Apple — ich produkty są drogie. Jednak ze względu na stworzoną markę nie muszą praktycznie walczyć o klientów. Dzięki content marketingowi możesz być jak Apple w swojej branży.

  1. Znajdź serwisy działające w twojej branży

Dobrze przeprowadzona kampania marketingowa jest poparta researchem. Dzięki niemu znajdziesz miejsca w internecie, w których warto się reklamować. Podczas reserachu:

  • Zwracaj uwagi na różne media — oprócz klasycznych portalów są dostępne często różne fora internetowe, blogi, kanały na YouTube. Im więcej różnych form przekazu wykorzystasz tym lepiej dla Ciebie.
  • Wykorzystaj również lokalne portale — nawet jeżeli działasz na terenie całej Polski, to wykorzystanie lokalnych serwisów jest często opłacalne, ponieważ na nich jest mniejsza konkurencja.

Zwróć również uwagę na formę współpracy. W przypadku niektórych miejsc konieczne będzie wyłożenie gotówki, jeżeli zamierzasz się reklamować. Natomiast w przypadku innych stron możesz publikować za darmo, natomiast reklamować się w notatce o autorze danego artykułu.

  1. Przygotuj wartościową i merytoryczną treść

Tematyka treści powinna być związana z twoją działalnością, z tym, na czym zarabiasz. Jednocześnie warto zwrócić tutaj uwagę na kilka elementów:

  • Staraj się poruszać unikalne i specyficzne zagadnienia z twojej branży.
  • Unikaj oklepanych tematów, które zostały opisane wiele razy.
  • Unikaj powtarzania pustych frazesów, ponieważ to nie prowadzi do niczego dobrego.
  • Cały artykuł ma mieć wartość merytoryczną, ewentualna reklama twojej firmy, twoich usług (jeżeli w ogóle będzie występować) ma być nienachalna i nierzucająca się w oczy.

Przykładowo w branży odchudzania, zamiast pisać artykuł pod tytułem “jak schudnąć” napisz artykuł “5 produktów, które przyśpieszą twój metabolizm”. Dzięki temu, że temat jest bardziej specyficzny, przyciągnie uwagę większej ilości osób. A konkretne informacje sprawią, że zostanie on zapamiętany.
Te same zasady dotyczą każdego rodzaju treści. Bez względu czy mówimy o filmach, infografikach, czy też klasycznych artykułach. Wykorzystanie infografik jest o tyle ciekawe, że odpowiednio przygotowane mogą się dosłownie rozejść po internecie i mogą dzięki temu być wykorzystywane przez wiele różnych portali.

Linkowanie w kampaniach content marketingowych

Czas przejść do głównej treści, czyli tego, jak linkować podczas takich kampanii. Wiele zależy od medium. W infografice, czy też podczas filmu na YouTube twoje pole manewru jest dosyć ograniczone.
Najwięcej możliwości mamy w przypadku artykułów, dlatego też na nich się skupimy. Tutaj musisz stosować się do kilku zasad:

  • Ogranicz liczbę linków — stare polskie powiedzenie mówi “co za dużo, to nie zdrowo”. Duża liczba linków będzie odstraszać twoich odbiorców.
  • Słowa kluczowe w linkach — te szczegóły musisz ustalić podczas nawiązywania współpracy z portalem lub blogiem. Często zamiast linkowania słowa kluczowego dobrym wyborem jest linkowanie wezwania do akcji np. “jeżeli chcesz mieć dietę dopasowaną do siebie, to umów się na konsultację”. Jednocześnie w niektórych przypadkach jedyną dostępną formą linkowania może np. link bezpośrednio do strony w profilu autora.
  • Podczas większej liczby publikacji różnicuj linki. Część nich będzie w formie słów kluczowych, część w formie wezwań do akcji, a część bezpośrednio linkiem do strony głównej twojej firmy.

Co po dodaniu treści?

Zakładając, że opublikowałeś link w jakimś zewnętrznym serwisie teraz pozostały Ci do zrobienia dwie rzeczy:

  • Zaangażowanie się w promocję tego artykułu. Dzięki temu dotrze on do większej grupy osób, a to pozytywnie wpłynie na twoją markę. Warto zauważyć, że jeżeli artykuł osiągnie sukces, to serwis, z którym nawiązałeś współpracę może chcieć, żebyś ponownie coś opublikował, ponadto sam może bardziej zaangażować się w promocję.
  • Zadbaj o treść na swojej stronie internetowej. Zwróć uwagę na to, żeby znajdowały się tutaj aktualne informacje, które są wartościowe i atrakcyjne dla twoich odbiorców.

Dodatkowo dbaj o to, żeby działania content marketingowe były prowadzone regularnie. W ten sposób ich skuteczność będzie największa. Ty cały czas będziesz miał dodatkowy ruch na swojej stronie internetowej, natomiast pozycje w wyszukiwarce będą coraz wyższe.
Pamiętaj, że odpowiednio przygotowana kampania content marketingowa daje korzyści zarówno w krótkoterminowej, jak i długoterminowej perspektywie.