Jeżeli prowadzisz swoją firmę, to prędzej czy później doświadczasz kryzysu. To całkowicie normalne doświadczenie. Jednak mimo wszystko warto tych kryzysów unikać i dbać o to, żeby pojawiały się jak najrzadziej, a do tego, jak się pojawią to, żeby ich skutki nie były dotkliwe.
Dlaczego kryzys jest bardziej niż pewny?
Żeby uniknąć wszystkich kryzysów, musiałbyś być jasnowidzem. Większość przedsiębiorców myśli, że da się całkowicie uniknąć kryzysów, a to jest tak naprawdę niemożliwe. Weźmy jako przykład kryzys urodzaju. Polega on na tym, że popularność twojej firmy rośnie drastycznie szybko, a to przekłada się na liczbę klientów i zamówień.
Brzmi jak utopia? Jeżeli masz odpowiednie moce przerobowe to tak. Problem pojawia się, gdy musisz obsłużyć te wszystkie zamówienia i np. brakuje rąk do pakowania paczek. Wraz z większą ilością zamówień pojawia się też więcej maili i telefonów od klientów. To z kolei sprawia, że potrzebne są kolejne osoby do obsługi klienta.
I tak sukces może stać się źródłem kryzysu. Zanim rozpoczniesz i przeprowadzisz proces rekrutacji minie trochę czasu. Zwłaszcza jeżeli będziesz chciał się stosować do rad dotyczących rekrutacji z naszego bloga. To spowoduje opóźnienia w realizacji zamówień, a to odbije się na wizerunku firmy.
Z drugiej strony, jeżeli przeprowadzisz pochopną rekrutację, to możesz zatrudnić niewłaściwe osoby, które destabilizują sytuację wewnętrzną firmy.
Sytuacji i wydarzeń, które mogą zapoczątkować kryzys, jest naprawdę dużo. Co zrobić w takiej sytuacji?
Przygotowuj się do kryzysu
Mądry przedsiębiorca w pewnym sensie zarządza kryzysem. Nie zawsze da się go uniknąć, jednak w większości przypadków można się na niego przygotować. Przykłady?
Wróćmy do sytuacji, w której potrzebujesz nowych pracowników w firmie, bo liczba zamówień drastycznie wzrosła. Rozpoczęcie procesu rekrutacji zajmie dużo czasu. Jednak możesz tworzyć bazy CV podczas każdego procesu rekrutacji i gdy potrzebujesz szybko nowych pracowników, to po prostu korzystasz z gotowych baz.
Innym błędem, który popełnia wielu przedsiębiorców, jest uzależnienie swoich dochodów w firmie od jednego kanału sprzedaży lub jednej formy marketingu. Jeżeli coś się z tym stanie, to wtedy firma wpada w poważne kłopoty.
Przykładem jest stawianie tylko i wyłącznie na reklamę w Google — ta firma już raz pokazała, że może w krótkim okresie zmienić warunki reklamowania. Wtedy wielu przedsiębiorców musiało zwinąć swój interes, ponieważ ich firma opierała się tylko na tym kanale promocji.
Żeby tego uniknąć nie ograniczaj się do jednego kanału promocji i sprzedaży, lecz rozwijaj różne. Dzięki temu nawet jeżeli kryzys dopadnie jednego kanału, to cały czas będą funkcjonowały kolejne.
Wszystko sprowadza się do tego, żeby w sytuacji, gdy pojawia się sytuacja kryzysowa mieć jak najwięcej możliwości. Dzięki temu unikniesz zbędnego stresu i będziesz mógł działać skuteczniej, gdy pojawi się kryzys.
Wyciągaj wnioski z kryzysów
Gdy już doświadczasz kryzysu, to zadbaj o to, żeby wyciągnąć z niego odpowiednie wnioski i wprowadzić zmiany w swojej firmie. Brzmi to, jak banalna rada, jednak niektórzy przedsiębiorcy regularnie doświadczają tych samych kryzysów. Przyczyną jest to, że nie wyciągają wniosków i nie wprowadzają zmian.
Gdy już rozwiążesz problemy związane z kryzysem, to skup się na dwóch elementach:
- Przyczynach kryzysu — znając źródła swoich problemów, będziesz w stanie zapomnieć kolejnym kryzysom.
- Przygotowanie się na czas kryzysu — najlepiej, jeżeli w czasach kryzysu masz różne scenariusze działania. Więcej możliwości daje Ci większe pole do manewru.
Jeżeli będziesz wyciągał wnioski z kryzysów, to nie będą się one powtarzać w przyszłości, a nawet jeżeli będą, to sobie z nimi poradzisz, ponieważ będziesz na nie lepiej przygotowany.
Nie przestawaj się rozwijać
Wyciąganie wniosków z kryzysów to jedno, ale możesz też przynajmniej częściowo przygotować się do nowych kryzysów. Pomoże Ci w tym rozwijanie swoich kompetencji i umiejętności, zdobywanie nowej wiedzy.
Koniecznie przeczytaj nasze artykułu o najczęstszych błędach popełnianych przez początkujących przedsiębiorców oraz o błędach w zarządzaniu firmą. To błędy są najczęstszym źródłem kryzysów.
Oczywiście mogą występować dodatkowo czynniki zewnętrzne takie jak np. zmieniająca się polityka Facebooka, zmiany w prawie (czego przykładem jest choćby ostatnia ustawa RODO). Jednak ogromna ilość kryzysów jest spowodowana błędami i niedopatrzeniem.
Dlatego też kluczowy jest rozwój swoich umiejętności i kompetencji. Dzięki temu ryzyko wystąpienia niektórych kryzysów znacząco zmaleje.
Jeżeli chcesz unikać kryzysów, to przeczytaj również nasze artykuły o źródłach kryzysów i rodzajach kryzysów. Dzięki temu lepiej poznasz tematykę związaną z kryzysami i będziesz im w stanie zapobiec.