Najczęściej popełniane błędy przez początkujących przedsiębiorców

Spotkanie z Klientem

Zamierzasz otworzyć własną działalność? A być może już to zrobiłeś i jesteś na początku swojej przygody z biznesem? W obu tych sytuacjach koniecznie przeczytaj ten artykuł. Poznasz w nim najczęściej popełniane błędy przez początkujące przedsiębiorców. Chociaż niektóre osoby z doświadczeniem również je popełniają.

Brak planów i skutecznego planowania

Odpowiednie plany to podstawa sukcesu

Pisaliśmy już na naszym blogu o tym, jak, istotny jest biznesplan. Podkreślaliśmy tam też kilkukrotnie, że elastyczność również ma spore znaczenie. Jednakże badania jasno pokazują, że firmy, które planują swoje działania, mają statystycznie lepsze wyniki, niż firmy, które swoich działań nie planują. Czy to oznacza, że planowanie gwarantuje sukces? Absolutnie nie. Jednak znacząco zwiększa twoje szanse, na to, że odniesiesz satysfakcjonujące rezultaty.

I nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa. Bez względu na to, czy jesteś właścicielem małego, czy też średniego przedsiębiorstwa, to plany mają duże znaczenie. Nawet więcej — zanim w ogóle otworzysz firmę, to warto mieć wcześniej przygotowany plan.

Jednocześnie warto zauważyć, że można też przygotować zły plan. Gdy przykładowo słuchasz się rad znajomych, rodziny i innych osób, które nie mają zielonego pojęcia o prowadzeniu biznesu.

Oczywiście strategii planowania biznesu jest mnóstwo, ciężko byłoby je szybko i zwięźle opisać. Dlatego też na początek mam dla Ciebie kilka rad:

  • Przede wszystkim opierają swoje plany na rzeczywistości. Powinny być one poparte rzetelną analizą rynku i niszy, w której planujesz działać, analizą konkurencji. Nie powinieneś opierać swoich działań na swoich przypuszczeniach.
  • Dziel cele, które chcesz osiągnąć na mniejsze cele, etapy i w końcu poszczególne kroki do wykonania. Dzięki temu będziesz wiedział, co masz robić krok po kroku, żeby osiągnąć wymarzone efekty.
  • Pamiętaj, żeby wyznaczając cele być realistą, ale jednocześnie osobą ambitną. Dobrze jest stosować się tutaj do zasad wyznaczania celów metodą SMART. Pamiętaj też, żeby planować wykonanie zadań na konkretne dni.
  • Zaczynaj od mniejszych celów. Nawet jeżeli chcesz założyć firmę, która będzie większa niż Facebook, to i tak powinieneś zacząć od małych i realnych celów.
  • Planuj swój dzień — oczywiście plany długoterminowe są ważne. Jednocześnie każdego dnia powinieneś zbliżać się do swoich celów. Dzięki temu wyrobisz w sobie pozytywne nawyki sukcesu.

Nierealne cele

Brak planowania to jedno, jednak warto przyjrzeć się więcej celom w e-biznesie. Wielu przedsiębiorców nasłuchało się guru od Coachingu i motywacji, a przez to wyznaczają nierealne i niemożliwe do osiągnięcia cele.

Nie chcę tutaj podkopywać twoich możliwości — nie twierdzę, że nie jesteś w stanie stworzyć firmy, która przerośnie wielkością Google i Facebooka razem wziętych. Jednak wyznaczanie nierealnych celów da efekt odwrotny od oczekiwanego. Jeżeli chodzi o cele, to:

  • Pamiętaj, że nierealne cele demotywują. Na krótki czas poczujesz motywację, jednak w długoterminowej perspektywie przestaniesz mieć jakąkolwiek ochotę na działanie.
  • Osiągnięcie wielkiego sukcesu zaczyna się od wyznaczania małych celów i stopniowego ich zwiększania.
  • Najprostszym i skutecznym sposobem na wyznaczanie celów jest wykorzystanie metody SMART.
  • Warto w proces wyznaczania celów zaangażować pracowników i osoby, z którymi współpracujesz. Wtedy zarówno oni, jak i Ty czujecie większą motywację do działania.

Pamiętaj, że realne cele to podstawa twojego sukcesu. Nierealne cele nie tylko demotywują, ale również mogą doprowadzić do upadku twojej firmy.

Brak rozwoju i szkoleń

Odpowiednia wiedza ułatwia prowadzenie firmy

Wspominaliśmy, że niektóre osoby planując biznes, opierają się na radarach pozyskanych od swoich znajomych i rodziny. Niestety niektórzy przedsiębiorcy w ogóle się nie rozwijają, nie dbają o zdobywanie nowej wiedzy i informacji.

Innym problemem jest, to gdy przedsiębiorca przeczytał jedną książkę, poszedł na jedno szkolenie i już wydaje mu się, że wie wszystko. Częściowo za to odpowiadają też (niektórzy) trenerzy opisujący swoje książki lub szkolenia hasłami takimi, jak „wszystko, co powinieneś wiedzieć o…”, „kompendium wiedzy na temat…”.

Prawda jest natomiast taka, że zdobywanie nowej wiedzy, rozwijanie swoich kompetencji przyda Ci się niezależnie od tego, na jakim etapie znajduje się twoja firma.

Jaką metodę rozwoju wybrać? Wszystko zależy tak naprawdę od twoich potrzeb — książki są świetnym źródłem, które umożliwia zdobywanie dużej dawki informacji w skondensowanej formie. Z drugiej strony, jeżeli chcesz być na bieżąco, to konieczne jest śledzenie różnych blogów, newsletterów, czy też kanałów na YouTubie. Na szkoleniach również możesz zdobyć sporo wiedzy, a przy okazji nawiązać nowe znajomości. Bardziej praktyczne są natomiast warsztaty, gdzie większość wiedzy od razu wykorzystujesz w praktyce. No i oczywiście należy wspomnieć o mentoringu i konsultacjach twarzą w twarz, gdzie porady są dopasowane do twojej sytuacji.

Jak widać, możliwości zdobywania nowych kompetencji i nowej wiedzy jest mnóstwo, najważniejsze to po prostu cały czas się rozwijać.

Zbyt wiele pomysłów

Ten problem dotyka szczególnie początkujących przedsiębiorców. Chociaż warto podkreślić, że pewne cechy charakteru i osobowości jeszcze zwiększają ten problem.

Teoretycznie może wydawać się, że duża liczba pomysłów to dobra cecha. I tak faktycznie jest, problemem jest tylko i wyłącznie zarządzanie. Jeżeli cały czas próbujesz zrealizować nowy pomysł, jednocześnie nie kończąc starych, to tak naprawdę kręcisz się w kółko.

Kluczowe jest tutaj określenie planu działania, wyznaczenie celów i trzymanie się kursu. Może to być bardzo trudne, jednocześnie jest konieczne, żebyś osiągnął cel.

Nierealizowanie pomysłów u niektórych osób prowadzi do myśli w stylu “mogę stracić szansę na biznes życia” i podobnych. Prawda jest taka, że jeżeli będziesz próbował zrealizować wszystkie marzenia, to wtedy nie dasz sobie nawet szansy na osiągnięcie sukcesu.

Jak poradzić sobie z nadmiarem pomysłów?

  • Jeśli dopiero myślisz o rozpoczęciu swojego biznesu, to po prostu zapisz wszystkie pomysły na kartce, a następnie wybierz z nich jeden, na którym się skupisz.
  • Jeżeli już realizujesz swój pomysł biznesowy, to po prostu zapisuj wszystkie pomysły, które przychodzą Ci do głowy w jakimś specjalnym zeszycie, albo pliku na komputerze. Po prostu spraw, żebyś miał do nich dostęp, gdy np. będziesz szukał nowego pomysłu na biznes.
  • Wybierając pomysły na biznes, zwracaj uwagę przede wszystkim na ich opłacalność. Jest to szczególnie ważne, gdy dopiero zaczynasz, nie masz dużego kapitału.

Brak dbania o marketing

Temu tematowi można poświęcić tak naprawdę cały artykuł. Jednak błędy związane z marketingiem są bardzo istotne. Można wyróżnić kilka głównych aspektów:

  • Brak jakiegokolwiek marketingu — liczenie na to, że ludzie sami trafią do twojej firmy.
  • Brak dbania o marketing w perspektywie długoterminowej i stawianie tylko na szybkie zyski.
  • Brak dbania o marketing w perspektywie krótkoterminowej, przez co trzeba długo czekać na rentowność twojej firmy.
  • Niespójna strategia marketingowa.
  • Brak urzymywania relacji ze swoimi odbiorcami i klientami.

I tutaj warto też wspomnieć o jednym z najważniejszych narzędzi w marketingu internetowym, jakim jest lista adresowa. Ona łączy wiele zalet — dzięki niej możesz zarówno generować zyski niemalże natychmiastowe, jak i budować spójny marketing w długoterminowej perspektywie.

Ponadto umożliwia utrzymywanie relacji z twoimi odbiorcami, w tym również klientami. Temat e-mail marketingu był już poruszany na naszym blogu. Mimo że marketing internetowy regularnie się zmienia, to lista adresowa od wielu lat pozwala generować właścicielom firm realne zyski i nic nie wskazuje na to, że przestanie ona działać w najbliższej przyszłości.

To kilka błędów, które często są popełniane przez początkujących przedsiębiorców. Jeżeli znasz inne pomyłki osób, które stawiają pierwsze kroki w biznesie, to koniecznie zostaw komentarz. Możesz w nim opisać trudności, z jakimi sam się mierzyłeś na początku swojej przygody z biznesem.