Przeprowadzenie dokładnej analizy słów kluczowych to podstawa przy działaniach SEO. Dzięki analizie możemy zapobiec sytuacji, w której stosując słowa kluczowe o wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, nie osiągamy żadnych efektów.

Copywriting – co to jest?

Copywriting to tworzenie treści na strony internetowej. Zakres treści jest praktycznie nieograniczony – w jego skład wchodzą opisy produktów, artykuły, poradniki czy wiadomości. Odłamem copywritingu jest SEO Copywriting, który polega na tworzeniu treści, które są przyjazne dla algorytmów wyszukiwarek.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe to nic innego niż wyrazy jakie wpisuje użytkownik w pole wyszukiwarki szukając interesujących go informacji, w tym usług lub produktów. Słowa kluczowe mogą być nazywane frazami kluczowymi lub prościej – frazami.
Słowa kluczowe pod względem pozycjonowania dzielą się na:

  • Brandowe (brand z ang. oznacza markę, nazwę firmy) – takie słowa kluczowe wpisują najczęściej użytkownicy, którzy poszukują strony konkretnej firmy, ale nie znają jej dokładnego adresu. Słowa kluczowe brandowe nie wymagają żadnych dodatkowych działań, aby znaleźć się na pierwszym wyniku wyszukiwania. Dzieje się tak dlatego, że:
    • Nazwa firmy jest nazwą unikalną – przed założeniem firmy warto sprawdzić, czy dana nazwa już nie istnieje. Dzięki temu unikniemy duplikatu nazwy firmy i będziemy mieć pewność, że znajdziemy się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania
    • Nazwa domeny strony firmowej jest zazwyczaj taka sama jak nazwa firmy, co dodatkowo zwiększa pozycję w wynikach wyszukiwania
  • Ogólne słowa kluczowe – krótkie, zazwyczaj 1-2 wyrazowe słowa kluczowe wpisują użytkownicy, którzy poszukują produktów lub usług, ale nie mają na myśli niczego konkretnego, lecz są na etapie poszukiwań. Pozycjonowanie stron pod względem takich słów kluczowych jest bardzo trudne przez dużą konkurencję
    • Przykładowe słowa kluczowe:
      • Rowery
      • Wycieczki
      • Zegarki męskie
    • Słowa kluczowe long-tail (w tłumaczeniu oznacza długi ogon) – to słowa kluczowe, które składają się z więcej niż 2 wyrazów. Użytkownicy wpisując takie słowa kluczowe mają sprecyzowane oczekiwania i zazwyczaj wiedzą, czego szukają. Konkurencja na długie słowa kluczowe jest mniejsza, więc tym samym pozycjonowanie jest łatwiejsze.
      • Przykładowe słowa kluczowe long-tail:
        • Rowery miejskie z bagażnikiem
        • Wycieczki nad morze za granicą
        • Zegarki męskie na bransolecie

Pokazane wyżej słowa kluczowe związane są ze sprzedażą produktów lub usług. Inne słowa kluczowe, tak zwane informacyjne związane są z wyszukiwaniem konkretnych odpowiedzi na pytania, na przykład: „stolica Danii”, „jak czyścić srebro”, „pierwszy prezydent Polski”.
Biorąc pod uwagę słowa kluczowe składające się z różnej ilości wyrazów, możemy zauważyć pewne zależności, które widoczne są na poniższym wykresie:
Patrząc na te zależności, możemy stwierdzić, że:

  • Im krótsze słowo kluczowe, tym częściej jest wpisywane w wyszukiwarkę – oznacza to, że im mniejsza liczba wyrazów tym większa konkurencyjność i koszty pozycjonowania
  • Im więcej wyrazów zawiera słowo kluczowe, tym rzadziej jest wyszukiwane przez użytkowników.

Użytkownicy, którzy wpisują w wyszukiwarkę kilkuwyrazowe słowa kluczowe mają sprecyzowane oczekiwania i potrzeby, co oznacza, że skupiając się na ich pozycjonowaniu zwiększamy szanse, iż trafi on na naszą stronę internetową.

Jak dobrze dobrać słowa kluczowe?

Kiedy wiemy już, jakie występują rodzaje słów kluczowych i czym się charakteryzują, nadszedł czas na dobór najlepszych słów kluczowych. Skąd brać pomysły na słowa kluczowe?

  1. Napisz co sprzedajesz lub jakie usługi oferujesz

Spisanie listy produktów lub usług to nic innego jak lista podstawowych słów kluczowych. Dodatkowo, jeśli prowadzimy działalność lokalną, musimy pamiętać o umieszczeniu w słowach kluczowych nazwy miasta, ponieważ w ten sposób użytkownicy poszukują lokalnych biznesów.
Poniżej przedstawiamy przykłady słów kluczowych, które można wybrać w zależności od prowadzonego biznesu:

  • Przykład 1 – serwis AGD w Krakowie:
    • Naprawa lodówek Kraków
    • Naprawa pralek Kraków
    • Naprawa AGD Kraków
  • Przykład 2 – sklep internetowy z częściami do komputerów:
    • Dyski SSD do laptopów
    • Zasilacze do laptopów
    • Obudowy do komputerów

 

  1. Sprawdź sugestie wyszukiwarki Google

Zaczynając wpisywać frazę w wyszukiwarkę Google wyświetla nam się lista proponowanych haseł. Taka podpowiedź możemy znaleźć:

  • Pod wynikami wyszukiwania
  • Poniżej pola służącego do wpisywania poszukiwanych informacji

I chociaż sugestie zostały stworzone głównie z myślą o użytkownikach poszukujących odpowiedzi na zapytania, mogą one pomóc także właścicielom stron w wyborze najlepszych słów kluczowych. Dzięki temu sprawdzimy jakie podobne hasła wyszukują internauci.

  1. Przydatne narzędzia – Ubersuggest

Proponujemy skorzystanie z narzędzia Ubersuggest, który działa na zasadzie sugestii wyświetlanych przez wyszukiwarkę Google. Wpisując jedno słowo kluczowe, program wyświetli nam podobne słowa kluczowe, na które możemy pozycjonować stronę. Ubersuggest jest bardzo prosty i intuicyjny w obsłudze.
Wystarczy w najdłuższym polu wpisać słowo kluczowe, a poniżej wybieramy z listy „Polish”, aby wyszukało słowa kluczowe w języku polskim. Po tym klikamy w przycisk „Suggest”. Poniżej wyświetlą się przykłady słów kluczowych podobnych do głównej frazy.
Takie wyniki możemy otrzymać również korzystając z wyszukiwarki Google i sprawdzając sugestie, ale z pewnością jest to dużo bardziej czasochłonne. Aby tego dokonać musielibyśmy wpisywać główne słowo kluczowe + każdą literę alfabetu. Ubersuggest zrobi to za nas automatycznie.

  1. Przydatne narzędzia – KeywordTool

Działa na podobnej zasadzie co Ubersuggest, ale wyświetla jeszcze więcej sugestii podobnych słów kluczowych. Obsługa narzędzia również jest niezwykle prosta.
W pustym polu wpisujemy słowo kluczowe, do którego chcemy otrzymać sugestię i klikamy przycisk z lupą.
Wyświetlą się wyniki:

  1. Przydatne narzędzia – Google AdWords Planer Słów Kluczowych

Aby móc korzystać z Google AdWords musimy posiadać konto Google. Działanie tego narzędzia ma bardzo podobne działanie do tych opisanych powyżej. Aby wyszukać sugestię słów kluczowych powinniśmy użyć opcję „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”.
Następnie w pustym polu wpisujemy wybrane słowo kluczowe, do którego chcemy uzyskać podpowiedzi i klikamy „Wyświetl propozycje”.
Wyniki znajdziemy w karcie „Propozycje słów kluczowych”.

Analizowanie słów kluczowych po kątem potencjalnego ruchu

Kiedy stworzymy listę słów kluczowych, które pomogą nam lepiej wypozycjonować stronę, powinniśmy jeszcze sprawdzić jak często dane słowo kluczowe jest wyszukiwane przez użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google. Możemy to zrobić za pomocą opisanego już narzędzia KeywordPlanner poprzez wybranie opcji „Pobierz listę operacji wyszukiwania listy słów kluczowych lub pogrupuj je w grupy reklam”.
Po wpisaniu listy słów kluczowych klikamy w „Pokaż liczbę operacji wyszukiwania”. Wyniki będą wyglądać następująco:
Kolumna „Śr. miesięczna liczba” pokazuje jaka jest średnia liczba wyświetleń danego słowa kluczowego w miesiącu. Możemy też kliknąć na ikonkę wykresu, którą znajdziemy po lewej stronie liczby, aby otrzymać informacje o tym, ile wyszukiwań słowa kluczowego nastąpiło w poprzednich miesiącach.
Dzięki temu możemy sprawdzić, że wyszukiwania niektórych słów kluczowych różnią się pomiędzy miesiącami. Oznacza to, że popularność słów kluczowych jest różna w zależności od danego sezonu.

Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych?

Wybierając słowa kluczowe powinniśmy skupić się nie tylko na popularności ich wyszukiwania, ale też na konkurencyjności. Im wyższa konkurencyjność słów kluczowych tym droższe będzie ich wypozycjonowanie i wydłuży się czas działań. Jednak ocena konkurencyjności słów kluczowych to bardzo zawiła sprawa i wymaga fachowej wiedzy w zakresie SEO, dlatego tylko opiszemy krótko, jakie czynniki wpływają na ich konkurencyjność:

  • Branża – najbardziej konkurencyjne są branże zajmujące się finansami, ubezpieczeniami i bankowością
  • Liczba konkurentów – im większa liczba firm o podobnej działalności tym trudniej przebić się na pierwsze wyniki w wyszukiwarce
  • Optymalizacja pod kątem SEO stron konkurencji – jeśli konkurencyjne strony są dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO, tym ciężej będzie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania
  • Liczba i jakość linków prowadzących do stron konkurencji – jeśli konkurencja posiada wiele wartościowych linków prowadzących, tym trudniejsza czeka nas walka w pozycjonowaniu strony.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *