Jeżeli prowadzisz sprzedaż w internecie, to dobra wiadomość jest taka, że możesz zautomatyzować wiele procesów, które ułatwią Ci prowadzenie firmy.  Dzięki temu nie będziesz musiał wykonywać tych zadań samodzielnie. Przyjrzyjmy się kluczowym aspektom, które możesz zautomatyzować:

Transakcje w sklepie

Podstawowym elementem, o który warto zadbać, jest dokonywanie transakcji w sklepie internetowym, czyli m.in.:

Odpowiednie podejście do płatności to podstawa
  • Systemy płatności elektronicznej — dzięki temu nie będziesz musiał ręcznie weryfikować czy klient zapłacił za zamówienie, weryfikacja transakcji nastąpi automatycznie. Również obsługa zwrotów będzie łatwiejsza.
  • Automatyczne generowanie dokumentów sprzedażowych — podczas zamawiania klienci najczęściej podają dane niezbędne do wysyłki, warto też umożliwić tam wprowadzenie danych firmowych, co pozwoli na łatwiejsze wystawianie faktur.
  • Powiadomienia o transakcji — możesz ustawić system sprzedażowy tak, żebyś był informowany o nowej transakcji. Dzięki temu nie będziesz musiał cały czas obserwować panelu sprzedażowego w sklepie.

Wysyłka i obsługa magazynowa

Jeżeli prowadzisz sprzedaż produktów fizycznych, to bardzo ważnym elementem jest dostarczenie towaru do klienta. Tu trzeba zadbać przede wszystkim o dwa aspekty:

  • Kontrolę stanu magazynowego — sytuacja, w której oferujesz produkty, których nie masz w magazynie może przysporzyć Ci wielu kłopotów. Dlatego dobrze jest wprowadzić systemy, które wstrzymują sprzedaż, jeżeli zabraknie towaru w magazynie.
  • Automatyzacja maili umożliwiających śledzenie wysyłki — wiele firm transportowych umożliwia wysyłanie e-maili trackingowych w imieniu sklepu. Warto skorzystać z tej opcji, ponieważ dzięki temu jeden problem masz z głowy.

Dobrze jest również połączyć system sprzedażowy z systemem nadawczym firmy transportowej. Dzięki temu oszczędzisz czas poświęcany na nadawanie paczek.

Oczywiście, jeśli prowadzisz sprzedaż w modelu dropshipping, to konieczna jest również integracja sklepu z dostawcą. Dzięki temu sprzedaż w twojej firmie będzie w zasadzie automatyczna.

Komunikacja z klientem

Sklep bez klientów nie ma racji bytu. Dlatego warto zadbać o dobre relacje z nimi. Dzisiejsze rozwiązania pozwalają zautomatyzować wiele procesów:

  • Newslettery i chatboty — pozwolą one utrzymać kontakt z obecnymi i potencjalnymi klientami, co pozwala przełożyć się na większą sprzedaż.
  • Automatyczne wiadomości — zwykle, gdy klienci składają zamówienie, opłacą je, to otrzymują automatyczne maile. Dzięki temu mają pewność, że transakcja przebiegła pomyślnie. Możesz zadbać o to, żeby takie maile nie były tylko suchym komunikatem.
  • Automatyczna odpowiedź na kontakt — jeśli klient się kontaktuje z twoją firmą, to również może uzyskać automatyczną odpowiedź, np. “otrzymaliśmy twoją odpowiedź. Odpowiemy najpóźniej w ciągu 24 godzin”.
  • Wykorzystaj Chatboty do odpowiedzi na najczęstsze pytania — stale otrzymujesz pytania o niektóre kwestie? Jeśli tak, to rozważ stworzenie chatbota, który udzieli odpowiedzi na najczęściej poruszane problemy.

Pamiętaj, żeby mieć wszystko pod kontrolą

Wyżej wymieniliśmy najważniejsze aspekty, które możesz stosunkowo łatwo zautomatyzować. Zajmując się tymi aspektami, możesz zaoszczędzić w firmie wiele godzin w ciągu miesiąca, co przełoży się na spory wzrost dochodów.

Jednocześnie pamiętaj, że to są tylko narzędzia i dlatego warto je kontrolować i upewniać się co jakiś czas, że działają poprawnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *