Automatyzacja PrestaShop ułatwia prowadzenie e-sklepu

Jedną z największych zalet prowadzenia e-sklepów jest możliwość automatyzacji wielu działań. Dzięki temu zarządzanie firmą zajmuje znacznie mniej czasu. Zadania, które w sklepie stacjonarnym wymagają wielu godzin, w e-sklepie mogą zostać zrobione automatycznie. To pozwala ograniczyć koszty i skupić się na innych, kluczowych zadaniach.

Jak działa automatyzacja w sklepie internetowym?

Automatyzacja pozwala całkowicie wyeliminować konieczność wykonania części działań albo ograniczyć je do minimum. Weźmy jako przykład płatności internetowe. Dzisiaj powszechne jest korzystanie z bramek płatności. Dzięki temu Ty dostajesz powiadomienia o dokonanej płatności, nie musisz się niczym zajmować. Twoim jedynym zadaniem jest konfiguracja bramki oraz połączenie jej ze sklepem.

To klasyczny przykład automatyzacji. Gdybyś nie korzystał z bramek płatności, to jak wyglądałaby obsługa zamówienia? Musiałbyś codziennie, a najlepiej kilka razy dziennie sprawdzać swoje konto bankowe. Ponadto, gdyby pojawił się przelew, musiałbyś sprawdzić, z jakim zamówieniem jest on związany.

Natomiast dzięki bramce płatności, po prostu wchodzisz do panelu sklepu prestashop i widzisz status poszczególnych zamówień. Proste, szybkie i wygodne.

Dzisiaj automatyzacja płatności jest oczywista i każdy właściciel e-sklepu z tego korzysta. Jednak jest wiele obszarów, które przedsiębiorcy pomijają.

Dlaczego warto automatyzować e-sklep?

Automatyzacja działań w e-sklepie wiąże się przede wszystkim z oszczędnością — czasu i pieniędzy. Koszt utrzymania oprogramowania jest zwykle wielokrotnie niższy niż gdybyś miał zatrudnić pracowników, którzy mieliby wykonywać te zadania. Warto także zaznaczyć, że dzięki automatyzacji zadania mogą być wykonywane bez naszego udziału, przez 24h. To pozwala oszczędzać czas i skuteczniej obsługiwać klientów.

Automatyzacja niesie jeszcze jedną, bardzo ważną, a często pomijaną zaletę — minimalizuje ryzyko błędów ludzkich. Oczywiście oprogramowanie także może się popsuć i nie działać poprawnie, jednocześnie to błędy popełniane przez ludzi są częstsze i zwykle bardziej poważne w konsekwencjach.

Automatyzacja faktur i księgowości

Niektórzy klienci potrzebują faktur. W przypadku, jeśli pojawi się dużo zamówień od klientów biznesowych, to konieczność wystawiania każdego dokumentu osobno zajmuje dużo czasu. O wiele prościej jest wykorzystać rozszerzenie, które automatycznie wystawi i wyśle klientom faktury.

Warto również korzystać z rozwiązań, które automatyzują księgowość. Dzięki temu unikniesz pomyłek w księgowości. Prestashop może być połączona z niektórymi, nowoczesnymi systemami do księgowości.

Automatyzacja zamówień

Jeśli prowadzisz e-sklep w modelu dropshippingu, to dobrze jest zautomatyzować cały proces obsługi zamówień. Również, jeśli korzystasz z outsourcingu magazynowego, to warto zoptymalizować przetwarzanie zamówień.

Ponadto warto, żeby klient automatycznie był informowany o zmianie statusu zamówienia. Powiadomienie o tym, że zamówienie jest przetwarzane, realizowane, pakowane, wysłane bardzo usprawnia komunikację z klientem. Automatyczne wiadomości można wykorzystać także podczas obsługi zwrotów oraz reklamacji.

Należy także pamiętać o korzystaniu z odpowiedniej bramki płatności i jej optymalizacji. Warto podążać tu za aktualnymi trendami np. w Polsce aktualnie coraz większą popularnością cieszy się BLIK. Warto wybrać dostawcę, który posiada go w swojej ofercie.

Automatyzacja zarządzania asortymentem w sklepie

Dzięki odpowiednim wtyczkom można w prosty sposób modyfikować ceny wielu produktów jednocześnie. Jest to szczególnie przydatne, gdy organizujesz akcje promocyjne. Dzięki temu za pomocą kilku kliknięć możesz np. obniżyć ceny z jednej kategorii o 30% na kilka dni.

Dzięki rozszerzeniom możesz wcześniej zaplanować zmiany cen, dzięki temu przygotujesz się na akcje marketingowe takie jak black friday.

W przypadku dużych sklepów znaczenie ma również sposób dodawania produktów. Zwykle bardziej optymalne niż dodawanie ręczne, jest wgranie przygotowanego wcześniej pliku CSV. 

Automatyzacja marketingu

Automatyzacja może pomóc w marketingu

E-sklep z niską sprzedażą często jest nierentowny, dlatego kwestie marketingowe odgrywają ogromną rolę. Możliwości jest tak naprawdę bardzo dużo, począwszy od podstaw takich jak instalacja programów śledzących ruch na stronie, na zaawansowanych sposobach automatyzacji kończąc. Poniżej przedstawiamy kilka rozwiązań, które warto wdrożyć:

  • Odzyskiwanie porzuconego koszyka — jeśli ktoś dodał produkty do koszyka, jednak nie sfinalizował transakcji, to warto wysłać do niego maila, albo nawet kilka z przypomnieniem o porzuconym koszyku. W ten sposób można odzyskać dużą liczbę zamówień.
  • Upselle, downselle, crossele — jeśli ktoś kupił już coś w twoim sklepie, to o wiele łatwiej jest mu sprzedać kolejne produkty. Dlatego warto automatycznie proponować mu kolejne zakupy.
  • Komunikacja mailowa — warto pozyskiwać klientów np. na zapis na newsletter, żeby następnie móc wysyłać do nich regularnie wiadomości. To w długoterminowej perspektywie może mieć ogromny wpływ na sprzedaż.

Jak zautomatyzować PrestaShop?

Wszystko to wygląda super, jednak powstaje pytanie — w jaki sposób skutecznie automatyzować procesy w sklepie PrestaShop? Odpowiedzią są rozszerzenia. Jest to system CMS, na który możesz wgrywać różne dodatki, które zwiększają podstawową funkcjonalność PrestaShop. Jest to najprostszy sposób na automatyzację.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli nie ma rozszerzenia, którego potrzebujesz, to dzięki temu, że PrestaShop jest oprogramowaniem typu Open Source, możesz skorzystać z usług firmy, która przygotuje dla Ciebie rozwiązanie dedykowane.

Natomiast jeśli zastanawiasz się czy PrestaShop sprawdzi się w Twoim sklepie to zobacz ten artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *