Prestashop to jeden z najpopularniejszych systemów CMS do zarządzania sklepem internetowym. A jeśli weźmiemy pod uwagę statystyki portalu Builtwith.com, to w Polsce jest najczęściej wybieranym oprogramowaniem w e-commerce. Jednak jak zawsze — popularność nie musi iść w parze z jakością. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się zaletom i wadom tego oprogramowania.

Zalety Prestashop

Oprogramowanie typu Open Source

Prestashop podobnie jak WooCommerce, o którym pisaliśmy na blogu działa na licencji Open Source. Daje to wiele korzyści, do najważniejszych należy zaliczyć:

  • Bezpieczeństwo — wgląd w kod ma wielu specjalistów z całego świata i jeśli pojawi się błąd, to mogą oni go szybko naprawić.
  • Możliwość dokonywania dowolnych zmian w kodzie, dzięki którym zwiększamy funkcjonalność sklepu i dopasowujemy go do swoich potrzeb.

Ta druga funkcja sprawia, że PrestaShop, pomimo że narzuca (jak każde oprogramowanie) pewne ograniczenia, to można je zminimalizować i stworzyć na podstawie tego systemu niemal dowolny sklep. Jest to oprogramowanie niezwykle elastyczne, które można dopasować do wymagań każdej niszy, każdej branży.

Prosty system CMS do obsługi sklepu

Korzystając z PrestaShop, zyskujesz dostęp do prostego i intuicyjnego panelu administracyjnego. Dzięki temu, jeśli chcesz wprowadzić jakieś zmiany w sklepie np. zorganizować promocję, dodać nowy produkt, usunąć stary, dodać nowe zdjęcia to możesz to zrobić z łatwością bez korzystania z pomocy wsparcia technicznego, czy też firm zewnętrznych.

Obsługa panelu jest prosta i każdy sobie z nią poradzi, a jeśli miałbyś jakieś problemy, to warto wspomnieć o kolejnej zalecie.

Rozbudowana społeczność — duże możliwości zdobycia wsparcia

Z PrestaShop korzystają miliony osób na całym świecie, dlatego też możesz liczyć na otrzymanie pomocy. Znajdziesz fora internetowe, grupy na Facebooku oraz liczne blogi i kanały na YouTube poświęcone PrestaShop.

Dzięki temu, jeśli pojawi się jakiś problem, to istnieją duże szanse, że został już on opisany i znajdziesz gotowe rozwiązanie. Jeśli go nie będzie, to zawsze możesz poprosić np. na grupie wsparcia o pomoc — zwykle odpowiedź otrzymuje się bardzo szybko.

Wydajność

Dużą zaletą oprogramowania Prestashop jest jego wydajność, dzięki temu nie potrzebujesz tak potężnego serwera, jak w przypadku niektórych rozwiązań takich jak Magento. Nie jest to najbardziej wydajne oprogramowanie do zarządzania e-sklepem, ale jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek możliwości do wydajności, to PrestaShop znajduje się w ścisłej czołówce.

Liczne funkcjonalności, które możesz rozbudowywać

PrestaShop to narzędzie, które po zainstalowaniu daje Ci wiele możliwości. Świetnie sprawdzi się w przypadku małych i średniozaawansowanych sklepów. Jednocześnie, jeśli wymagasz bardziej rozbudowanych funkcji, to nie oznacza, że musisz przenosić swój sklep na inny skrypt. W takiej sytuacji możesz skorzystać z gotowych rozszerzeń, które znajdziesz w internecie (znajdziesz zarówno darmowe, jak i płatne dodatki) lub poszukać firmy, która napisze dla Ciebie odpowiednie rozszerzenie, które zainstalujesz w swoim sklepie.

Wady Prestashop

Wiele płatnych rozszerzeń

PrestaShop to oprogramowanie darmowe, którego podstawowa funkcjonalność wystarczy małym i średniozaawansowanym sklepom. Jednak w miarę jak twoja firma będzie się rozwijać, to możesz potrzebować coraz bardziej rozbudowanych funkcji. W takiej sytuacji jest bardzo prawdopodobne, że będziesz musiał liczyć się ze sporymi kosztami, ponieważ często brakuje dobrych jakościowo, darmowych dodatków, które są stale aktualizowane.

Jeśli planujesz stworzyć rozbudowany sklep, to być może warto rozważyć bardziej zaawansowane oprogramowanie takie jak Magento.

Kłopoty ze skalowalnością i obsługą dużych sklepów

Niestety PrestaShop nie jest idealnym rozwiązaniem dla dużych sklepów online. Wydajność oprogramowania wtedy maleje, a również obsługa sklepu staje się trudniejsza. Dlatego, jeśli planujesz założyć sklep, którego asortyment jest bardzo rozbudowany, to rozważ inne systemy do obsługi sklepu.

W skrajnych przypadkach zbyt duża ilość produktów może zaburzyć poprawne działanie sklepu i będą pojawiać się problemy.

Wymagające aktualizacje

Prestashop to oprogramowanie stale aktualizowane. Może pojawi się nawet kilka aktualizacji w ciągu miesiąca. Jednak ich wdrożenie nie jest takie proste jak w przypadku niektórych skryptów np. opisywanego wcześniej na naszym blogu Woocommerce. Co prawda powstają różne narzędzia, które to ułatwiają. Jednocześnie ryzyko wystąpienia błędów jest znacznie większe niż w prostszych systemach. Problem ten dotyczy zarówno aktualizacji wersji Prestashop, jak i dodatkowych modułów.

Jednocześnie aktualizowanie jest istotne, ponieważ korzystanie z nieaktualnej wersji PrestaShop pozostawia luki w bezpieczeństwie strony.

Ograniczona funkcjonalność bloga

Prowadzenie bloga firmowego to jeden z najprostszych sposobów na to, żeby zdobyć wysokie pozycje w Google. A przy okazji można stworzyć lepszy wizerunek w oczach potencjalnych klientów.

Niestety obecnie możliwości bloga w PrestaShop są ograniczone, co prawda regularnie pojawiają się nowe moduły, jednak cały czas w porównaniu z WordPressem tworzenie bloga w PrestaShop nie jest najlepszym pomysłem, bo twoje możliwości będą ograniczone.

Samodzielna obsługa techniczna sklepu nie jest prosta

W porównaniu z WooCommerce obsługa techniczna PrestaShop jest trudniejsza. Nie chodzi tu o dodawanie nowych produktów, tworzenie promocji — to jest łatwe. Jednak jeżeli chcesz samodzielnie zmodyfikować wygląd sklepu, podnieść funkcjonalność wykorzystując moduły, czy nawet zaktualizować Prestę to jest to bardziej wymagające.

Co prawda różnego rodzaju błędy zdarzają się rzadziej niż dawniej, jednak cały czas są częstsze niż w WooCommerce.

Podsumowanie

PrestaShop to platforma do obsługi sklepów, która nie bez powodu zdobyła dużą popularność. Świetnie sprawdzi się tam, gdzie nie potrzeba zaawansowanych funkcji i w sklepach gdzie asortyment nie jest bardzo rozbudowany. W takiej sytuacji możliwe, że PrestaShop poradzi sobie również bez dodatkowych rozszerzeń, a dzięki temu możesz samodzielnie założyć swój sklep.

Jest to również doskonałe rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy są gotowi skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji zajmującej się tworzeniem sklepów w oparciu o PrestaShop. W ten sposób korzystają z wszystkich zalet, mają do dyspozycji bardzo profesjonalne oprogramowanie do zarządzania sklepem, a jednocześnie nie muszą się męczyć z obsługą techniczną, ponieważ ona jest tak naprawdę największym problemem w kwestii PrestaShop.

Jedynym problemem, którego przekroczenie może być niemożliwe, to stworzenie bardzo zaawansowanego sklepu z rozbudowanym asortymentem — w takiej sytuacji prawdopodobnie bardziej opłacalne będzie skorzystanie z Magento.

3 komentarzy na “PrestaShop jako oprogramowanie sklepu internetowego — wady i zalety takiego rozwiązania”

  1. Nie do końca zgodzę się, że wadą Prestashop są płatne rozszerzenia. Każdy system open-source posiada swój marketplace z dodatkowymi modułami ponieważ ciężko przewidzieć system „wszystkomający”. Nawet gloryfikowany przez wiele osób Magento w podstawowej wersji nie za bardzo nadaje się do użytku i musimy go doposażyć w rozszerzenia płatne, przy czym cena przeciętnego rozszerzenia do Magento jest 2-3 krotnie droższa niż ten sam moduł do Prestashop.

  2. Chciałabym się dowiedzieć do jakiej liczby produktów rekomendowany jest Prestashop, np. czy system uciągnie 100 000 produktów? i czy lepiej używać starszej wersji Prestashop 1.6 czy tylko nowszej Prestashop 1.7? Czytałam na FB wiele opinii mówiących o tym, że w nowej wersji Prestashop wycięli różne funkcjonalności, np. wishlist, chyba nie działa multimagazyn i są jakieś problemy z multistore. Czy ktoś z Was mógłby zweryfikować te pogłoski?

  3. Witam,

    Chciałbym podzielić się swoją opinią na temat systemu Prestashop. Po 2 latach walki z Magento 1.9 i wydaniu fortuny na agencję, która robiła mi zmiany tego systemu, postanowiłem w listopadzie ubiegłego roku zmienić silnik na Prestashop 1.7. Pomimo niektórych ograniczeń jestem mega zadowolony. Płacę 1/3 za zmiany i dostaje dokładnie to co zlecam w czasie 4 razy krótszym. Uważam, że Magento to skostniały system nie wart absolutnie swoich pieniędzy.

    Pozdrawiam,

    Mateusz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *