WooCommerce jako platforma pod sklep internetowy — wady i zalety takiego rozwiązania

WooCommerce jako platforma pod sklep internetowy

WooCommerce to bardzo popularny system do obsługi sklepów internetowych. Funkcjonuje on pod postacią wtyczki do WordPress, dlatego jest idealnym wyborem dla wszystkich osób, które miały styczność z tym systemem CMS. Ten artykuł do kompendium wiedzy o tym rozszerzeniu — to idealny materiał dla osób, które zastanawiają się nad otworzeniem swojego sklepu Woocommerce.

Co to jest WooCommerce? Historia i opis wtyczki.

Wtyczka została opublikowana 27 września 2011 roku. Odpowiada za nią zespół WooThemes. Do tej pory została pobrana ponad 80 milionów razy, a według danych dostępnych na portalu websitebuilder w 2020 roku WooCommerce miało 29,16% udziału w rynku E-commerce. Natomiast w przypadku e-sklepów opartych o system WordPress 93,7% korzystało z tej wtyczki.

WooCommerce to wtyczka do najpopularniejszego systemu CMS na świecie — WordPress, która rozszerza jego funkcjonalność, tworząc moduł sklepowy. Jednak nikogo niech nie zwiedzie słowo „wtyczka”. Pomimo że WooCommerce jest rozszerzeniem, to jego funkcjonalność pozwala stworzyć bardzo rozbudowany sklep, pełny nowoczesnych i przydatnych funkcji.

Dużą zaletą e-sklepów tworzonych na platformie WooCommerce jest prostota. WordPress jest intuicyjny w obsłudze, a dzięki temu praktycznie każdy szybko i bez większego wysiłku jest w stanie nauczyć się korzystania z niego. WooCommerce jest równie prosty w obsłudze, dlatego każdy poradzi sobie z zarządzaniem sklepem na podstawie tej wtyczki.

Sama instalacja WooCommerce jest wystarczająca do tego, żeby uruchomić sklep w podstawowej wersji. Jednak istnieje wiele rozszerzeń, które pozwalają zwiększyć możliwości e-sklepu. Część z nich (np. wtyczki obsługujące polskie systemy płatności) jest tak naprawdę niezbędna, jeśli zamierzasz działać na polskim rynku. Obecnie istnieje ponad 6000 wtyczek do tego systemu. I są to tylko rozszerzenia dostępne w katalogu WordPress. Istnieje wiele pluginów, które oferują zewnętrzne firmy.

Zalety i wady WooCommerce — o czym należy pamiętać?

Przyjrzyjmy się wadom i zaletom tworzenia sklepu wtyczki WooCommerce. Zacznijmy od przyjemniejszej części, czyli zalet.

Zalety WooCommerce — dlaczego warto korzystać z tego systemu?

Podstawową zaletą WooCommerce jest intuicyjna obsługa. Nawet jeśli nie jesteś programistą, to kreator konfiguracji przeprowadzi Cię przez proces zakładania sklepu. Równie proste jest zarządzanie e-sklepem, modyfikacja cen, dodawanie i usuwanie produktów nie wymaga wiedzy programistycznej i każdy jest w stanie się tego nauczyć.

Ponadto WordPress posiada liczne wtyczki i rozszerzenia. Tak jak pisaliśmy wcześniej, obecnie jest dostępnych ponad 6000 wtyczek w oficjalnym katalogu WordPress. Istnieje także masa rozszerzeń udostępnianych przez zewnętrznych dostawców. To sprawia, że WooCommerce jest bardzo elastyczny. Jeśli chcesz oferować sprzedaż abonamentową albo tworzyć upselle, to możesz to z łatwością zrobić dzięki rozszerzeniom.

Ogromną zaletą jest także popularność. Ona sprawia, że jest duża społeczność wokół WooCommerce, dzięki temu, gdy pojawią się problemy z funkcjonowaniem sklepu, albo masz jakieś pytania, to znajdziesz grupy wsparcia na Facebooku lub fora. Ponadto dostępnych jest wiele treści edukacyjnych dotyczących WooCommerce. Również łatwiej znajdziesz profesjonalne wsparcie np. w postaci firmy, która rozwiąże kłopoty techniczne ze sklepem.

Nie mniej istotna jest responsywność. Dzisiaj coraz więcej osób przegląda internet na urządzeniach mobilnych, dlatego istotne jest, żeby Twój sklep działał dobrze na smartfonach. WooCommerce spełnia standardy Responsive Web Design, dzięki czemu sklep wyświetla się poprawnie na każdym urządzeniu pod warunkiem, że jest oparty o responsywny szablon.

WooCommerce spełnia także wszystkie wymogi dotyczące bezpieczeństwa. Szerzej te aspekty opisaliśmy w dalszej części artykułu.

Wady WooCommerce — dlaczego nie zawsze sklep działa idealnie?

Piętą achillesową WooCommerce jest jedna z jego zalet, czyli rozszerzenia. Instalacja wtyczek to prosty sposób na rozszerzenie funkcjonalności e-sklepu. Jednocześnie niesie za sobą pewne zagrożenia.

Przede wszystkim nie wszystkie wtyczki WooCommerce są szybko aktualizowane. Dotyczy to zwłaszcza darmowych rozszerzeń. Oznacza to, że po aktualizacji WordPressa albo wtyczki WooCommerce mogą one przestać działać poprawnie. Ponadto stare i nieaktualizowane rozszerzenia wpływają negatywnie na bezpieczeństwo strony.

Problemem jest instalacja zbyt dużej ilości wtyczek. Może ona źle wpłynąć na prędkość działania witryny. Ponadto przy większej liczbie rozszerzeń mogą pojawić się problemy z kompatybilnością. Przykładowo wtyczka do tworzenia formularzy kontaktu może nie współgrać z rozszerzeniem do tworzenia stron ofertowych. W niektórych przypadkach konflikty mogą sprawić, że wystąpią błędy, które spowodują, że strona nie będzie działać poprawnie.

W tym miejscu również warto ostudzić zapał wszystkich, którzy chcą założyć sklep za darmo. Wtyczka WooCommerce jest co prawda darmowa, jednak profesjonalny sklep i tak kosztuje. Zacznijmy od szablonu, ponieważ od niego zależy wygląd e-sklepu. Płatne motywy wyglądają często lepiej niż darmowe, ponadto są lepiej zoptymalizowane i korzysta z nich mniej sklepów, co pozwala się wyróżnić. Również najlepsze rozszerzenia często są płatne, a ich cena potrafi być wysoka (ceny w oficjalnym sklepie WooCommerce potrafią sięgać 299$).

Natomiast firmy, którym zależy na najwyższej jakości i tak prawdopodobnie skorzystają z usługi agencji, która zadba o wszystkie aspekty techniczne sklepu i przygotuje indywidualny projekt graficzny. Jest jednak dobra wiadomośc, jeśli chodzi o koszty stworzenia profesjonalnego sklepu WooCommerce. Wydatki i tak prawdopodobnie będą niższe niż w przypadku konkurencyjnych platform.

Podsumowując:

ZALETY

  • Wtyczka WooCommerce jest w pełni darmowa
  • Intuicyjna obsługa
  • Popularność systemu = większa społeczność, czyli łatwiejsze znalezienie pomocy
  • Liczne wtyczki i rozszerzenia, które zwiększają możliwości systemu
  • Elastyczność — na podstawie WooCommerce można stworzyć różne rodzaje sklepów internetowychResponsywność
  • WooCommerce spełnia wymagania bezpieczeństwa
  • Łatwość w prowadzeniu bloga

WADY

  • Wiele wartościowych rozszerzeń i profesjonalnych szablonów jest płatnych
  • Nierozsądna instalacja wtyczek może prowadzić do błędów technicznych i luk w bezpieczeństwie
  • Problemy z kompatybilnością niektórych rozszerzeń
  • Ograniczona skalowalność — WooCommerce nie jest idealny dla bardzo dużych sklepów

2 drogi do założenia sklepu WooCommerce

Istnieją tak naprawdę 2 sposoby do założenia swojego sklepu WooCommerce. Pierwszy polega na zakładaniu go samodzielnie w oparciu o gotowe wtyczki oraz szablony. Wiele osób początkujących działa w ten sposób, ponieważ pozwala to ograniczyć koszty do minimum. Jednak to rozwiązanie ma kilka wad.

Przede wszystkim otwierając sklep samodzielnie, opierasz się na gotowych wtyczkach i szablonach. Tu często pojawiają się problemy natury technicznej. Konfiguracja niektórych wtyczek może okazać się trudna. Mogą występować konflikty pomiędzy niektórymi rozszerzeniami, które będą prowadziły do błędów w działaniu sklepu.

Należy także zauważyć, że o ile administrowanie sklepem WooCommerce jest prostsze, to chcąc założyć go samodzielnie, musisz liczyć się z tym, że musisz bardziej zgłębić się w aspekty techniczne. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na rozbudowanych funkcjach.

Drugą opcją jest skorzystanie z pomocy agencji, która zajmie się założeniem sklepu. Korzystając z pomocy firmy zewnętrznej, nie musisz się niczym przejmować. Ona zajmie się postawieniem sklepu, który będzie spełniał Twoje wymagania. Ty będziesz musiał jedynie nauczyć się korzystania z panelu administracyjnego.

Korzystając z pomocy agencji, możesz założyć zarówno bardzo prosty sklep, jak i bardzo rozbudowany. Oczywiście ilość funkcji będzie wpływała na koszt sklepu WooCommerce — im bardziej rozbudowanych opcji potrzebujesz, tym większy wydatek Cię czeka. Jednak masz pewność, że wszystkie wtyczki będą działać poprawnie i spełniać swoje zadanie.

Ile kosztuje założenie sklepu WooCommerce?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od Twoich wymagań. Sama wtyczka WooCommerce jest darmowa, dlatego minimalne koszty prowadzenia e-sklepu WooCommerce to wydatek na domenę i hosting. Ich łączna cena może nie przekraczać nawet 100 zł rocznie. Nie jest to duży koszt, jednak ograniczając wydatki do tego poziomu, otrzymujesz bardzo podstawowy sklep. Sprawdzi się on tylko w niektórych firmach.

WooCommerce posiada bogaty wybór szablonów i wtyczek. Część z nich jest darmowa, jednak najlepsze rozwiązania są płatne. Cena jednego rozszerzenia wynosi zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, niektóre są sprzedawane w modelu abonamentowym. Kwota, jaką należy wydać na rozszerzenia jest uzależniona od tego, jak bardzo rozbudowany sklep internetowy chcesz mieć.

Jeśli zdecydujesz się na skorzystanie z pomocy agencji, to tu wszystko zależy przede wszystkim od Twoich wymagań. Czynnikiem, który znacząco zwiększa koszt założenia sklepu WooCommerce jest indywidualny projekt graficzny, którego cena może wynosić nawet 10.000 zł. To duży wydatek, jednak jeśli zależy Ci na profesjonalnym wyglądzie i chcesz odróżnić się od konkurencji, to warto rozważyć tę opcję. Dobra wiadomość jest taka, że prostsze projekty graficzne są znacznie tańsze.

Jeśli zdecydujesz się na indywidualne wdrożenie szablonu, to najprościej jest skontaktować się z agencją i poprosić o wycenę. Pomimo wyższej inwestycji jest to rozwiązanie dla osób, którym zależy na profesjonalizmie. W ten sposób otrzymasz świetnie wyglądający sklep, który jest dobrze zoptymalizowany i spełnia wymagania bezpieczeństwa. A skoro poruszyliśmy tę kwestię, to warto się jej przyjrzeć dokładniej.

Pomoc techniczna a sklep w WooCommerce

Prowadząc sklep internetowy, możesz spotkać się z problemami technicznymi. Dużą zaletą sklepu opartego o WordPress i WooCommerce jest bogata baza użytkowników, dzięki temu możesz liczyć na szybką pomoc (zwłaszcza na anglojęzycznych stronach). Jednocześnie musisz się przygotować na to, że rozwiązanie niektórych problemów może wymagać wprowadzenia zmian w kodzie strony, wtyczki lub w bazie danych. Dobra wiadomość jest taka, że duża popularność ułatwia znalezienie firmy, która za opłatą rozwiąże Twoje problemy techniczne.

Jeśli zdecydujesz się skorzystać z pomocy agencji interaktywnej, to zwróć uwagę na kwestie pomocy technicznej. Najczęściej przez pewien okres np. 12 miesięcy od stworzenia sklepu możesz liczyć na darmowe wsparcie techniczne.

WooCommerce a inne platformy

Wiele osób zastanawia się, czy lepiej postawić na WooCommerce, czy może wykorzystać inną platformę do obsługi e-sklepu np. PrestaShop albo Magento. Szukając odpowiedzi na to pytanie, warto zastanowić się przede wszystkim, jakie masz wymagania i plany wobec swojego sklepu?

Magento świetnie sprawdzi się w dużych e-sklepach, które oferują tysiące produktów i sprzedają setki, albo tysiące produktów dziennie. Magneto cechuje się dużą wydajnością, jednocześnie w związku z tym należy przygotować się na większe wydatki. Przede wszystkim ta platforma potrzebuje dobrego serwera. Ponadto obsługa techniczna sklepu, wprowadzenie modyfikacji jest droższe. Dlatego jest to rozszerzenie przeznaczone dla dużych sklepów.

Realną alternatywą dla WooCommerce jest PrestaShop. To platforma, która nie potrzebuje mocnych serwerów, sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepach. Wadą może być obsługa sklepu — o ile dodawanie produktów i modyfikowanie cen jest proste, to wprowadzenie większych zmian np. w wyglądzie wymaga więcej pracy. Dokładnie wady i zalety Prestashop poznasz w tym artykule.

Oczywiście na rynku istnieją także inne rozwiązania np. platformy abonamentowe takie jak shoplo. Ich funkcjonalność jest uzależniona od wybranego abonamentu i cena może się różnić. Zaletą tego typu rozwiązań jest to, że zwykle są proste w obsłudze i pozwalają uruchomić swój sklep w krótkim czasie. Jednak mają one wiele minusów. Przede wszystkim musisz płacić regularnie abonament, który w długoterminowej perspektywie może przewyższyć koszty stworzenia sklepu WooCommerce z agencją.  Do wad należy także zaliczyć to, że możesz w mniejszym stopniu modyfikować wygląd i możliwości e-sklepu, są one ograniczone przez zewnętrzne oprogramowanie, którego nie możesz w pełni modyfikować.

Dla kogo jest wtyczka WooCommerce?

Sklep oparty o rozszerzenie WooCommerce jest idealny dla małych i średnich e-sklepów. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które prowadziły własne blogi lub strony na podstawie CMS WordPress i chcą rozszerzyć swoją działalność o sklep internetowy.

Możliwości WooCommerce sprawiają, że na bazie tego systemu można stworzyć praktycznie wszystko, począwszy od prostego sklepu, na zaawansowanym portalu do e-learningu z funkcją płatności abonamentowych kończąc.

Jedynym ograniczeniem dla WooCommerce jest tak naprawdę przepustowość systemu. Jeśli zamierzasz sprzedawać w nim wiele tysięcy produktów albo planujesz sprzedać na poziomie kilku tysięcy sztuk dziennie, to może okazać się, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. W takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem mogą okazać się systemy takie jak Magento.

Podsumowując, dla kogo jest sklep oparty o WooCommerce:

  • Małych i średnich sklepów
  • Dużych sklepów, które stawiają na mniejszą ilość bardziej ekskluzywnych produktów.
  • Sklepy ceniące sobie elastyczność — WooCommerce można niemal dowolnie dopasować do potrzeb.
  • Sklepy, które nie chcą ograniczać się do prowadzenia e-sklepu — woocommerce jest zbudowany na podstawie WordPressa, co ułatwia prowadzenie m.in. bloga
  • Firm, które chcą prostego rozwiązania do obsługi sklepu
  • Firm sprzedających e-produkty. WooCommerce posiada wiele rozwiązań pomagających sprzedawać produkty oraz usługi wirtualne.

Częste pytania i odpowiedzi

Poniżej przedstawiamy kilka pytań, które najczęściej mają osoby planujące założyć swój sklep internetowy oparty o WooCommerce.

Czy WooCommerce jest dostępny po polsku?

Sama wtyczka WooCommerce posiada bardzo dużą społeczność w Polsce, dlatego jest dostępna w naszym języku. Kłopoty mogą pojawić się w przypadku rozszerzeń — nie każda wtyczka ma polską wersję językową. Zwłaszcza mniej popularne rozwiązania tworzone przez anglojęzyczne firmy nie mają interfejsu w języku polskim.

Zwykle nie jest to kłopotem, ponieważ takie wtyczki są proste w obsłudze. Problem pojawia się, jeśli wtyczka modyfikuje zawartość, którą widzą klienci. W takiej sytuacji konieczne jest jej przetłumaczenie.

Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele wtyczek umożliwiających np. integrację z płatnościami online, księgowością, firmami kurierskimi, allegro, które w 100% wspierają język polski.

Czy WooCommerce spełnia wymagania RODO?

Rozszerzenie WooCommerce jest dostosowane zarówno do polskich, jak i europejskich wymogów prawnych. Wątpliwości po raz kolejny mogą pojawić się w przypadku niektórych rozszerzeń (zwłaszcza pochodzących ze Stanów). Dlatego bardzo pomocne jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji, która zadba o to, żeby Twój sklep spełniał wymogi prawne, w tym RODO.

Co jest potrzebne, żeby uruchomić sklep WooCommerce? Jak założyć sklep WooCommerce?

Wiele osób zastanawia się, w jaki sposób uruchomić sklep WooCommerce samodzielnie, co jest do tego potrzebne. W najbardziej podstawowej wersji potrzebujesz tylko 2 rzeczy: domeny i hostingu.

Gdy kupisz domenę, to musisz „podłączyć” ją do hostingu. Następnie należy zainstalować CMS WordPress. Kolejnym krokiem jest przejście do sekcji „wtyczki”, wyszukanie rozszerzenia WooCommerce i zainstalowanie go. Następnie należy je uruchomić i przejść przez proces konfiguracji. Po wykonaniu tego kroku Twój sklep internetowy działa. Znajdziesz teraz w panelu administracyjnym WordPress nowe sekcje, które umożliwiają Ci zarządzanie sklepem.

Jednocześnie to jest podstawowa wersja sklepu. Teraz prawdopodobnie będziesz potrzebował dodatkowych rozszerzeń np. polskiej bramki płatności.

Podsumowanie

WooCommerce to bardzo elastyczna platforma do prowadzenia sklepu internetowego. Daje duże możliwości, jeśli chodzi o konfigurację i dopasowanie go do indywidualnych wymagań. Dzięki WooCommerce spełni wymagania praktycznie każdego użytkownika.

Piętą achillesową WooCommerce mogą być. Co prawda to dzięki wtyczkom możemy zwiększyć funkcjonalność e-sklepu, jednak nierozsądnie instalowane mogą spowalniać działanie strony oraz tworzyć luki w bezpieczeństwo. Dlatego też istotne jest mądre wybieranie wtyczek lub skorzystanie z pomocy agencji, która stworzy dopasowany do Twoich potrzeb sklep WooCommerce tylko przy wykorzystaniu bezpiecznych i stabilnych rozszerzeń.

Z pewnością WooCommerce sprawdzi się w przypadku małych i średnich firm, które nie planują tworzyć gigantycznych platform e-commerce, a po prostu chcą rozszerzyć swoją działalność o e-sklep.