Branża SEO wciąż się zmienia. Dlatego osoby, które profesjonalnie zajmują się promowaniem i optymalizacją witryn internetowych muszą być na bieżąco z nowościami i poszerzać swoją wiedzę. Świat SEO ma bardzo szeroki zakres, więc przed podjęciem współpracy ze specjalistą SEO warto wcześniej dowiedzieć się, czy posiada interesujące nas umiejętności czy wynajmuje do tego podwykonawców.
Jeszcze niedawno optymalizacja stron internetowych wymagała wiedzy technicznej, ponieważ wymagała modyfikacje kodu, tworzenie rozbudowanych sieci stron i innych skomplikowanych działań. Pozycjonowanie wiązało się z upychaniem jak najwięcej słów kluczowych w treści i meta tagach oraz pozyskiwaniu ogromnej ilości linków z anchor-text.
Zmiany w Google = zmiany w SEO
Właściwie wszystkie działania SEO wykonuje się pod Google, ponieważ jest najczęściej wybieraną wyszukiwarką przez użytkowników. Nadszedł czas, że twórcy Google uznali, iż techniczne działania SEO są mało korzystne dla ludzi, a pozycjonowanie wiąże się ze spamem. Dlatego zaczęli powoli rozbudowywać algorytm, który przychylniejszym okiem patrzył na wartościowe treści i linki. Dlatego pozycjonerzy musieli zmienić swoje podejście i zaprzestać wcześniejszych praktyk.
SEO nieodłącznym elementem marketingu internetowego
Niektórzy uważają, że „SEO umarło”. A tak naprawdę stało się częścią marketingu internetowego, który stopił się wraz z innymi dziedzinami. Absolutnie nie wolno ignorować zasad SEO, ponieważ możemy niechcący przez swoje działania otrzymać karę od Google za niedostosowanie się do określonych wymogów.
Co powinien potrafić specjalista SEO
Profesjonalny i skuteczny specjalista SEO powinien posiadać kilka różnych umiejętności, które stworzą z niego doskonałego eksperta. Jakie cechy określają dobrego specjalistę?
- Informatyk
Oczywiście nie chodzi tu o prawdziwego informatyka, ale dla większości ludzi, ktoś, kto potrafi tworzyć i zmieniać kod jest informatykiem. Specjalista SEO powinien mieć cechy informatyka i potrafić między innymi:
- Tworzyć strony internetowe w HTML5 i CSS3 – niestety, tworzenie stron w WordPressie i na gotowych szablonach blogów jest niewystarczające
- Znać podstawowe języki programowania takie jak PHP i JavaScript
- Znać i rozumieć kwestie związane z bazami danych i serwerami
- Analityk
Każdy specjalista SEO powinien znać się na analityce internetowej. Oprócz zdobywania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania specjalista SEO musi znać się też na:
- Analizie linków przychodzących – sprawdzanie czy pozyskiwane linki są skuteczne oraz monitorowanie i ochrona przed atakami depozycjonującymi
- Analizie wydajności strony w wynikach wyszukiwania
- Analizie ruchu na stronie – monitorowanie zachowań użytkowników i jakość ruchu odsyłającego powstającego z pozyskanych linków
- UI/UX designer
Dobry specjalista SEO powinien wiedzieć jak umieścić elementy na stronie, rozmieścić słowa kluczowe w treści oraz zmienić nawigację strony tak, aby osiągnąć pożądane zachowanie użytkownika.
- Marketer
Zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania to oczywiście najważniejszy punkt, ale nie możemy zamykać się tylko na pozycjonowaniu. Specjalista SEO musi też monitorować i analizować potrzeby konsumentów i konkurencji oraz dostosowywać się do zmian. Popyt i podaż są jak żywy organizm a trendy potrafią zmienić się z dnia na dzień.
- Bloger
Content marketing ostatnio bije rekordy popularności. Znając się na dystrybucji treści, które promują markę lub produkt można uzyskać wiele linków pozycjonujących, które zwiększają ruch na stronie. Dlatego każdy specjalista SEO powinien znać się na tworzeniu wysokiej jakości treści, które zwiększają pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
- PR-owiec ze znajomością social media
Aby osiągnąć sukces warto zaznajomić się z social media i innymi kanałami społecznościowymi. Współpraca z wydawcami, blogerami lub innymi markami może przynieść wiele wartościowych linków. Dodatkowo zwiększy się świadomość i rozpoznawalność marki.
Czy istnieje ktoś, kto posiada wszystkie te cechy?
Ciężko wyobrazić sobie, że istnieje idealny specjalista SEO, który doskonale zna się na wszystkich wymienionych wyżej dziedzinach. Jedna osoba może posiadać jedną lub kilka umiejętności, ale aby wykonać zlecenie, które wymaga wszystkich cech idealnego specjalisty SEO, musi współpracować z innymi, którzy wyspecjalizowali się w innych dziedzinach – czyli podwykonawcami.
Nie można wymagać od osoby, która dobrze czuje się w sprawach technicznych, aby posiadała też tak zwane lekkie pióro i łatwość budowania relacji z konsumentami. Nie szukajmy doskonałego specjalisty SEO, ale znajdźmy kilku, którzy wspólnie mogą go stworzyć.
Małe podsumowanie na koniec:
- Jeśli zajmujesz się branżą SEO staraj się podnosić swoje kwalifikacje z zakresu innych dziedzin marketingu internetowego
- Jeśli chcesz zlecić SEO, zwróć się do agencji lub specjalisty, który współpracuje z innymi, wyspecjalizowanymi w innych dziedzinach podwykonawcami. O tym jak wybrać agencję pisaliśmy w tym artykule.
- Nawet przy samodzielnej pracy przy marketingu internetowym, warto jest zwrócić się o pomoc do specjalisty, aby zasięgnąć porady w związku z pozycjonowaniem i optymalizacją strony, aby nie popełnić błędu i nie narazić się na karę od Google.