Magento to, dosyć popularny i bardzo zaawansowany system do obsługi e-commerce. Jest często wybierany przez przedsiębiorców, którym zależy na rozbudowanej funkcjonalności, którzy zamierzają stworzyć duży sklep. W tym artykule przyjrzymy się wadom i zaletom tego systemu CMS i zastanowimy się, w jakiej sytuacji się on sprawdzi.
Zalety Magento
Wszystko, czego potrzebujesz.
Największą zaletą Magento jest rozbudowana funkcjonalność, którą otrzymujemy już po zainstalowaniu oprogramowania. Dzięki temu w wielu przypadkach nie będzie konieczności korzystania z dodatkowych rozszerzeń. Wbudowane możliwości Magento to m.in.: zaawansowane opcje rabatowania, możliwość dostosowania cen w zależności od wielu parametrów, oferowanie różnych rodzajów produktów. Do tego otrzymujesz rozbudowane statystyki i możliwości raportowania. A to tylko wbudowana funkcjonalność, są oczywiście dostępne liczne rozszerzenia, które zwiększają możliwości sklepu.
Warto zaznaczyć przy tym, że obsługa sklepu jest dosyć prosta, a do tego w internecie znajdziesz wiele poradników tłumaczących jak obsługiwać tę platformę.
Gotowe rozszerzenia
Jeśli będziesz potrzebował dodatkowej funkcjonalności, to z pewnością spodobają Ci się liczne wtyczki, które możesz zainstalować i zwiększyć możliwości sklepu. Jest to szczególnie przydatne podczas wchodzenia na nowe rynki — dzięki temu implementacja nowych systemów płatności oraz integracja z przewoźnikami jest bardzo szybka.
Obsługa wielu sklepów
Jeśli planujesz prowadzić kilka sklepów, to Magento sprawdzi się idealnie. Możesz tu z jednego panelu obsługiwać wiele platform e-commerce. Dzięki temu oszczędzasz czas i pieniądze, jest to po prostu o wiele wygodniejsze rozwiązanie.
Oczywiście konkurencyjne systemy też często mają różne możliwości obsługi wielu sklepów w jednym panelu, jednak bez wątpienia Magento posiada tu najbardziej zaawansowane możliwości.
Skalowalność
Przewidujesz, że twój sklep będzie się dynamicznie rozwijał i w przyszłości będzie miał kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy produktów? Jeśli tak, to Magento jest świetnym wyborem — nie jest to dla niego problemem.
Dlatego też z Magento korzystały lub korzystają platformy takie jak Neonet, eobuwie.com.pl, Castorama, plytki.pl, Puccini.pl, apteline.pl. Są to duże i znane marki. Według portalu BuiltWith Magento przegrywa tylko z Shopify wśród 10 tysięcy najpopularniejszych stron z kategorii e-commerce na świecie.
Obecnie w przypadku dużych i zaawansowanych sklepów Magento jest najlepszym wyborem ze względu na rozbudowaną funkcjonalność i wydajność.
Łatwe pozycjonowanie
Magento jest niezwykle przyjazne wyszukiwarkom, dlatego też wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem sklepów zaleca wybór tej platformy. Jeśli zależy Ci na zdobywaniu wysokich pozycji w wyszukiwarkach, to warto rozważyć wybór Magento.
Oprogramowanie typu Open Source
Magento jest oprogramowaniem typu Open Source. Dzięki temu wszelkiego rodzaju luki w zabezpieczeniach są wykrywane znacznie szybciej — są obserwowane przez miliony użytkowników na całym świecie.
Korzyścią z oprogramowania Open Source jest również dostęp do jego kodu, dzięki temu w dowolny sposób można go modyfikować, co z pewnością spodoba się najbardziej wymagającym firmom.
Wady Magento
Wymagania techniczne
Magento to zaawansowane oprogramowanie, które potrzebuje dobrego serwera. Jeśli go nie zapewnisz, to sklep nie będzie działał poprawnie. Podstawą jest dedykowany serwer, jednocześnie trzeba zadbać o to, żeby był on wystarczająco szybki i miał niezbędne zasoby do sprostania wymaganiom.
Warto mieć również na uwadze to, jak bardzo zaawansowany sklep chcesz stworzyć — im większe wymagania, tym większych zasobów potrzebujesz.
Duże możliwości = większe koszty
Magento jest o wiele bardziej zaawansowany niż WooCommerce, czy nawet PrestaShop. Z tego powodu jest bardziej skomplikowany, a to z kolei przekłada się na koszty utrzymania. Już sama konieczność inwestycji w dobry serwer przekłada się na wyższe koszty, jednocześnie trzeba dołożyć do tego droższe wsparcie techniczne. Różnego rodzaju prace programistyczne będą droższe niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań, natomiast wykonanie ich samemu jest bardzo trudne. Przez to wprowadzenie każdej modyfikacji będzie znacznie bardziej kosztowne.
Należy jeszcze podkreślić, że oszczędzanie na wprowadzeniu modyfikacji będzie kosztowne — może znacząco wpłynąć na szybkość działania skryptu, a nawet na jego stabilność.
Koszt wdrożenia
Również koszt wdrożenia platformy Magento jest wyższy niż w przypadku konkurencyjnych rozwiązań. Ma to związek również z możliwościami tego systemu. Nawet tworząc prosty sklep z intencją rozbudowy go w przyszłości, musisz liczyć się z większym wydatkiem niż w przypadku PrestaShop, czy WooCommerce. Natomiast, jeśli masz większe wymagania, to w zasadzie nie ma górnej półki, jeśli chodzi o koszty wdrożenia. Również nie każda firma podejmie się realizacji takiego zlecenia.
Podsumowanie
Magento to, bardzo zaawansowane narzędzie, które daje wiele możliwości. Jednocześnie nie sprawdzi się ono u każdego. Przede wszystkim jest to oprogramowanie dla dużych sklepów oraz wymagających przedsiębiorców. Jeśli planujesz mieć bardzo rozbudowany asortyment lub potrzebujesz zaawansowanych funkcji, to w takiej sytuacji Magento jest najlepszym rozwiązaniem.
Magento, nie sprawdzi się również u osób, które chcą samodzielnie zainstalować sklep internetowy i obsługiwać go również od strony technicznej. Oczywiście jest to możliwe, jednak bez wiedzy programistycznej wykorzystanie pełnego potencjału tego oprogramowania jest bardzo trudne.
Jeśli natomiast planujesz prosty sklep internetowy, który nie będzie miał bardzo rozbudowanego asortymentu, to lepiej postawić na prostsze rozwiązania. W takiej sytuacji świetnie sprawdzi się np. PrestaShop lub WooCommerce. Nie ma sensu strzelać z armaty do muchy — warto trzymać się tego powiedzenia.
Jeśli planujesz stworzyć swój sklep internetowy, a nie jesteś pewien, które rozwiązanie się sprawdzi, to skontaktuj się z nami.