Pewne miesiące w roku szczególnie sprzyjają sprzedaży detalicznej, wzmagając chęć robienia zakupów. Dzieje się tak w okresach przedświątecznych i w sezonie wakacyjnym – wówczas nikogo nie dziwią tematyczne dekoracje witryn sklepowych i akcje rabatowe. Co ciekawe, również w tym czasie rozpoczynają się największe wyprzedaże. Nie bez powodu – marketing sezonowy to szansa na sprzedaż większej ilości produktów, również okazjonalnych i tych, które na co dzień nie cieszą się dużym zainteresowaniem klientów. Czym jest i czy warto go stosować? Sprawdziliśmy!
Czym jest marketing sezonowy?
Marketing sezonowy, to forma działań promocyjnych, skupionych na wydarzeniach odbywających się corocznie – świętach oficjalnych (np. Bożym Narodzeniu, Wielkanocy, Dniu Matki, Dniu Niepodległości), nieoficjalnych i wydarzeniach kulturalnych i realizowanych z właściwym wyprzedzeniem czasowym. W tym czasie reklama jest tworzona z myślą o konkretnych okolicznościach i nastawiona na zwiększenie popytu konkretnych produktów i usług. Co ciekawe, taki rodzaj działań promocyjnych jest bardzo popularny i chętnie wykorzystywany w każdej branży.
Czy warto stosować marketing sezonowy?
Zastanawiasz się, czy warto korzystać z możliwości, jakie proponuje marketing sezonowy? Okazuje się, że właściwe wyczucie czasu, unikalna treść i niestandardowy sposób realizacji kampanii reklamowej, charakterystyczne dla marketingu sezonowego, pozwalają pozyskać szerokie grono klientów, zwielokrotnić sprzedaż produktów i usług, zwłaszcza tych, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem w konkretnym czasie w roku i wyróżnić firmę na tle konkurencji. Sukces nie przyjdzie jednak sam – dobry marketing sezonowy to dobrze opracowany harmonogram działania.
Jak zacząć dobrze działać, czyli co należy wiedzieć przed przeprowadzeniem sezonowej kampanii marketingowej
Sukces sezonowej kampanii marketingowej zależy przede wszystkim od efektywnego planowania. Okolicznościowe akcje promocyjne, jeśli mają być skuteczne, muszą być dobrze przygotowane. Co musisz wiedzieć o dobrym marketingu sezonowym i jakie kwestie należy wziąć pod uwagę, żeby łatwiej (i trafniej) określić, czy działania promocyjne nakierować na konkretny produkt, grupę produktów, czy usługę lub grupę usług?
Dobry marketing sezonowy, czyli jaki?
Dobry marketing sezonowy nie uda się bez precyzyjnej analizy słów kluczowych (frazy muszą być dopasowane do konkretnej branży, produktów i usług), aktualnego newslettera i wartościowych treści na blogu. Ciekawym rozwiązaniem będą okolicznościowe ikonografiki, życzenia w mediach społecznościowych i tematyczne filmiki. Pamiętaj, że skuteczna kampania reklamowa musi wykorzystywać produkty i/lub usługi dostępne w e-sklepie (lub proponowane przez konkretną firmę). Jakie kwestie szczególnie należy mieć na uwadze?
Wartościowy marketing sezonowy wymaga czasu
Jeśli chcesz dobrze wykorzystać okoliczności, które wzmagają chęć zakupów, nie możesz działać ani impulsywnie ani na ostatnią chwilę. Dlaczego? Powód jest prosty – skuteczny marketing sezonowy wymaga czasu. Tworzenie harmonogramu akcji promocyjnej należy rozpocząć z odpowiednio dużym wyprzedzeniem – nawet 3-4 miesiące przed głównym wydarzeniem. W tym czasie nie tylko stworzysz wartościową strategię, dopracujesz grafiki, które zamierzasz wykorzystać i sfinalizujesz harmonogram kampanii. Co więcej, czas przygotowań powinien służyć również analizie zachowań konkurencji – warto sprawdzić, jakie praktyki się sprawdziły, a jakie przyniosły skutek odwrotny do zamierzonego.
Wartościowy marketing sezonowy to wartościowe treści sezonowe
Dobry marketing sezonowy opiera się głównie na wartościowych treściach. Te powinny być unikalne, okolicznościowe i właściwie zoptymalizowane pod kątem SEO. Co więcej, muszą w ciekawy sposób nawiązywać do dostępnej oferty – przykładowo, sklepy spożywcze mogą zwrócić uwagę klientów ciekawymi przepisami okolicznościowymi, a sklepy papiernicze – akcesoriami pozwalającymi na samodzielne przygotowanie kartek i dekoracji. W branży kosmetycznej warto wykorzystać tematyczne filmy instruktażowe (np. jak wykonać make-up no make-up, idealny na upalne dni).
Chcąc zwielokrotnić sprzedaż, nie możesz zapomnieć o potędze social mediów. Warto jednak pamiętać, że sezonowa reklama promocyjna w mediach społecznościowych również musi być odpowiednio przygotowana, czyli zawierać pożądane słowa kluczowe (najczęściej wpisywane przez potencjalnych klientów w konkretnym okresie). Zaczynając odpowiednio wcześnie planować akcje promocyjne, dajesz sobie czas na przygotowanie kampanii, która wyróżni Cię na tle konkurencji (nawet wówczas, gdy działasz w konkurencyjnej branży!).
W marketingu sezonowym liczy się klient
Pamiętaj, że przygotowując sezonową kampanię marketingową, nie możesz zapomnieć o kliencie. Szczególną uwagę zwróć zatem na preferencje odbiorców, również potencjalnych i zgodnie z nimi przygotuj okolicznościowe komunikaty – takie, które zaangażują konsumentów i skłonią ich do zakupów. Pożądane będą takie cechy oferty, jak bogactwo produktów i duże zróżnicowanie oferty dostępnej online.