Prowadzenie firmowego bloga jest jednym, ze współczesnych i skutecznych metod marketingowych. Jednak aby zdobyć czytelników, trzeba dobrze zastanowić się nad publikowanymi treściami. Podpowiemy, jakie firmowe blogi warto obserwować i wprowadzać ich działania do swojego przedsiębiorstwa.

Według danych statystycznych, aż 29% polskich firm od ponad 4 lat prowadzi firmowego bloga. Prawie ¼ z nich prowadzi go w celu zdobycia pozycji eksperta w swojej dziedzinie. Trochę mniejsza liczba firm deklaruje, że chce w ten sposób uświadamiać i edukować swoich klientów. Jeśli z głową połączymy bloga i content marketing, możemy zyskać wyśmienite rezultaty w promowaniu marki i produktów.

Przyszłościowy content marketing

Badania przeprowadzone przez AOL i Nielsen pokazują, że codziennie użytkownicy internetu przekazują sobie prawie 30 milionów różnych treści. To dlatego wiele firm opiera swoją promocję na content marketingu. Firmom zależy, aby publikować wartościowe i merytoryczne treści, którymi użytkownicy będą się chętnie dzielić. W Stanach Zjednoczonych wiele firm przeznacza aż 30% całego budżetu marketingowego na content marketing.
Według raportu przekazanego przez SEO Lead Bullet „Polski e-commerce w Google” rok 2014 jest ważnym rokiem dla content marketingu. To właśnie wtedy praca firm nad dystrybucją wysokiej jakości treści przyniosła największe rezultaty. Firmy te osiągnęły najwyższe pozycjonowanie w Google i znacznie zwiększyły tym samym ruch na stronie. Użytkownicy nauczyli się odróżniać treści merytoryczne od tych gorszej jakości i ignorowali to, co ich nie interesowało.
Od tej pory firmy postawiły na planowanie i wdrażanie działań content marketingowych. Przede wszystkim skupiono się na osiągnięciu założonego wcześniej celu – poprawa wizerunku firmy, budowanie świadomości marki, osiągnięcie pozycji eksperta czy zwiększenie zadowolenia klienta. Ważne jest, aby działać zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem zadań. Treści publikowane według wcześniejszych ustaleń pozwalają na promowanie marki jako eksperta i zyskanie w oczach klientów.
Nie bez znaczenia są kanały dystrybucji, które powinny być zaadresowane do odpowiedniej, interesującej firmy grupy docelowej. Nie należy skupiać się na jednym kanale. Do wyboru jest mnóstwo możliwości – fora branżowe lub dyskusyjne, serwisy tematyczne, blogi czy portale społecznościowe.

Najważniejsze są wartościowe treści

Blogi firmowe stały się jednym z najbardziej popularnych form content marketingu. Nie oznacza to, że każdy wpis umieszczony przez firmę jest uważany za marketing treści. Blog firmowy nazywany jest Owned Media, ponieważ firma ma całkowitą kontrolę nad jego wyglądem i zamieszczaną treścią. Dlatego jest to idealne miejsce do budowania wizerunku eksperta, wspierania klientów w rozwiązywaniu ich problemów oraz do pozytywnie odbieranej promocji marki.
Treści jakie publikujemy powinny być przygotowane pod wcześniej określoną grupą docelową. Warto zastanowić się też, co zainteresuje potencjalnych klientów do zainteresowania się blogiem. Wpisy w większości powinny być wartościowymi informacjami, które klient mógłby wykorzystać, ale można też odejść od tematu i od czasu do czasu publikować akcenty rozrywkowe, które przyczyniają się do pogłębienia relacji z klientem.
Najważniejsza zasada przy publikowaniu wpisów to wysoka jakość przekazu. Tekst musi być wartościowy, przedstawiać firmę jako eksperta w swojej dziedzinie i przede wszystkim – napisany bez błędów. Dlatego nie każdy pracownik poradzi sobie z prowadzeniem bloga firmowego. Na szczęście dzisiaj bez problemu można zatrudnić zawodowca. Możemy wynająć do tego agencję copywriterską lub na własną rękę poszukać copywritera freelancera. Po zapoznaniu się z marką, produktami i oczekiwaniami powinien tworzyć ciekawe i interesujące klientów treści.

Najlepsze blogi w wybranej branży

Ponad 60% firm uważa, że blog jest podstawą podczas komunikacji z klientem, a ponad 1/3 z nich deklaruje, że realizuje ustalone wcześniej cele. Według http://www.slideshare.net/blogifirmowe/badanie-polskiej-blogosfery-firmowej-2014 niecałe 30% blogów firmowych przynajmniej raz w tygodniu publikuje nowy wpis.
I chociaż w blogosferze znajdziemy wiele dobrych firmowych blogów, kilka z nich zdecydowanie wyróżnia się publikowanym contentem. Warto brać z nich przykład i wzorować się na ich poczynaniach. Kryterium wyboru najlepszego bloga to wysokiej jakości treści, ich przydatność dla czytelników oraz ilość komentarzy.
W kategorii sklepów spożywczych prym wiedzie blog Kuchnia Lidla, która swój content przekuje w dość zabawnej formie, co nie przeszkadza w publikowaniu ciekawych i przystępnych przepisów. Oprócz tego na blogu znajdziemy wiele kuchennych trików i porad. Promocja produktów Lidla nie jest tu nachalną reklamą, a pod wpisami możemy znaleźć wiele komentarzy od czytelników.
W kategorii dom i ogród warto spojrzeć na blog Ty Tu Urządzisz. Znajdziemy tu wiele porad dotyczących aranżacji wnętrz i inspirujące zdjęcia. Dodatkowo pod wpisami opisane są użyte w projekcie produkty. Czytelnicy chętnie zostawiają pozytywne komentarze pod każdym wpisem.
W branży elektronika i technologia wygrywa blog Xperia Na Dotyk, który prowadzony jest przez firmę Sony. Szablon bloga został stworzony na styl ekranu telefonu. Publikowane treści dotyczą ciekawostek na temat produkowanych przez siebie telefonów i różnych nowinek technicznych. Dodatkowo potrafią nawiązać silny kontakt z klientem poprzez publikowanie treści zgodnych z pasjami swoich klientów.
W kategorii fashion warto inspirować się blogiem domu Mody Klif – Inspired By Fashion. Znajdziemy tam wiele porad i inspiracji modowych. Najlepszymi w branży nieruchomości jest blog Pepper House, który podpowiada klientom w sprawach kupna i sprzedaży domu oraz dzieli się trikami, które pozwalają uzyskać lepszą cenę domu.
W bankowości najlepszym blogiem jest ten prowadzony przez Meritum Bank. Przekazuje on klientom porady dotyczące oszczędzania, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Firma ubezpieczeniowa AXA Direct prowadzi blog Smart Driver, który jest najlepszym w kategorii motoryzacja. I chociaż firma zajmuje się sprzedażą ubezpieczeń, na blogu możemy poczytać o poradach dotyczących samochodów i dróg. Tylko co jakiś czas pojawia się reklama ubezpieczenia, która mimo wszystko jest dość subtelna.
I chociaż już wiele firm sprawdziło na własnej skórze, że ciekawe blogi przynoszą wiele korzyści, inni wciąż nie są przekonani co do content marketingu. Jesteśmy jednak pewni, że z roku na rok liczba firmowych blogów będzie się zwiększać, szczególnie dlatego, że wartościowe treści są wysoko pozycjonowane przez Google, a marketing treści ma przed sobą obiecujące perspektywy.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *