Nieodłączną część pracy pozycjonera i optymalizacji strony jest wykonanie audytu SEO. On pokazuje jakie elementy na stronie wymagają poprawy, na czym warto skupić swoje działania. Wykonanie audytu SEO może być prostsze, niż się wydaje – wystarczy znać kilka narzędzi i mieć podstawową wiedzę z zakresu pozycjonowania.

O czym pamiętać podczas robienia audytu SEO i optymalizacji witryny?

Zanim przejdziemy do omówienia tego jak wykonać audyt SEO przy wykorzystaniu różnych narzędzi, to zastanówmy się nad tym, o czym pamiętać podczas optymalizacji SEO naszej witryny. Będziemy tutaj przechodzić od rzeczy najbardziej podstawowych, do coraz bardziej zaawansowanych.

Optymalizacja meta tagów

Na ten temat znajdziesz cały artykuł na naszym blogu. W skrócie musisz zadbać o dwa meta tagi.

  1. Meta Title — tag najważniejszy, warto, żeby znalazło się w nim słowo kluczowe, na które chcesz wypozycjonować stronę. Ponadto powinien być on atrakcyjny dla czytelnika i zachęcać do kliknięcia w link.
  2. Meta description — warto przygotować taki opis witryny, który będzie atrakcyjny dla czytelników i będzie ich zachęcał do przejścia na twoją witrynę. Oczywiście warto tutaj zawrzeć kilka słów kluczowych.

Adresy URL

Warto świadomie dbać o to, jak powstają adresy URL, najlepiej, jeżeli składają się one z normalnych słów, a nie ciągu przypadkowych znaków. Natomiast jeżeli stawiasz na dynamiczne adresy URL, to koniecznie zadbaj o odpowiednie wykorzystanie tagu rel-canonical, który pozwoli Ci uniknąć duplikacji treści.

Szybkość ładowania się strony

W skrócie — im szybciej ładuje się strona, tym lepiej dla Ciebie. Na szybkość ładowania witryny wpływa wiele elementów, najważniejsze to:

  • Szybkość hostingu, na którym znajduje się witryna.
  • Optymalizacja techniczna strony.
  • Ilość i optymalizacja zdjęć — temu tematowi poświęciliśmy artykuł, który znajdziesz tutaj.

 

Optymalizacja treści i nagłówki H

Odpowiednia optymalizacja treści jest w dzisiejszych czasach szczególnie ważna. Zwłaszcza gdy coraz popularniejszy staje się content marketing i coraz więcej firm stawia właśnie na taką formę promocji.

Szczególnie istotną rolę odgrywają tutaj nagłówki H, one pozwalają nadać treści na stronie zorganizowaną strukturę. Przyjęło się, że nagłówek H1 powinien być tylko jeden na stronie, natomiast nagłówki H2-H6 mogą występować częściej, z tym że powinny one być uszeregowane w sposób logiczny — nagłówek H3 występuje po nagłówku H2, nagłówek H4 po nagłówku H3 itd.

Oczywiście zarówno w nagłówkach, jak i całej reszcie treści warto zadbać o odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych. Warto również dbać o to, żeby stosunek tekstu do kodu był jak najwyższy.

Komunikacja z robotami

Podczas tworzenia strony internetowej możesz komunikować się z robotami Google, kluczowe sposoby przekazywania im informacji, to:

  • Plik robots.txt — tutaj możesz ograniczyć dostęp robotów indeksujących do części witryny.
  • Wykorzystanie komend — możesz używać wcześniej wspomnianego tagu rel-canonical, żeby uniknąć dublowania treści. Innym sygnałem, jaki możesz dać robotom indeksującym, jest po prostu informacja o tym, żeby nie indeksować danej strony.
  • Mapa witryny — plik sitemap.xml znacząco ułatwi robotom Google poruszanie się po twojej witrynie, a tym samym jej indeksację.

Optymalizacja grafiki

Dzisiaj tworzenie stron internetowych wiąże się nieodłącznie z dodawaniem różnego rodzaju grafiki — czy to w postaci zdjęć, czy też infografik. Duże znaczenie ma ich optymalizacja nie tylko pod kątem odpowiedniej wielkości, ale również odpowiednie jej opisanie — dzięki temu grafika będzie czytelna dla robotów indeksujących.

Linkowanie wewnętrzne

Tematowi linkowania wewnętrznego został poświęcony ten artykuł. Warto natomiast przypomnieć tu o kluczowych zasadach:

  • Lepiej nie przesadzać z ilością linków na jednej podstronie — co prawda, jeżeli jest to uzasadnione, to linków może być i kilkaset, jednak wtedy ich „moc SEO” znacząco się rozprasza.
  • Używanie anchorów tekstowych — warto dodawać linki po prostu w kodzie HTML i wykorzystywać anchory tekstowe. Jednocześnie wybierając anchory, nie ograniczaj się tylko i wyłącznie do podlinkowania słów kluczowych.

Wyżej wymienione zostały najważniejsze aspekty, o które musisz zadbać podczas optymalizacji swojej witryny. Oczywiście elementów, nad którymi można pracować, jest więcej, jednak skupienie się tylko na aspektach omówionych w tym artykule da już bardzo pozytywne zmiany. Natomiast, żeby zlokalizować najważniejsze punkty, nad którymi warto pracować przydatne jest zrobienie audytu SEO, w tym pomoże wykorzystanie odpowiednich narzędzi.

Narzędzia pomocne przy wykonywaniu podstawowych audytów SEO

Strona Seoptimer.com

Pierwsze proponowane przez nas narzędzie pozwoli Ci na przeprowadzenie prostego i automatycznego audytu SEO. Nie musi być ono instalowane przez Ciebie na komputerze. Po prostu wchodzisz na stronę http://seoptimer.com, następnie wpisujesz adres swojej witryny i klikasz „audit”. Twoim oczom ukaże się prosty audyt witryny internetowej.

To narzędzie zbiera informacje o meta tagach, o stosunku tekstu do kodu, informacje o nagłówkach H, plikach robots.txt i sitemap.xml. Ogólnie rzecz biorąc otrzymujesz mnóstwo danych technicznych, które możesz wykorzystać, jednak najbardziej na twoją uwagę zasługują:

  • Lista sugerowanych zmian do wprowadzenia w witrynie.
  • Informacje o linkach zewnętrznych i wewnętrznych
  • lista grafik bez opisów alternatywnych

Wtyczka SeoQuake

To narzędzie jest dostępne w formie wtyczki do przeglądarek internetowych takich jak Chrome, Firefox, czy też Opera. Za jego pomocą również przeprowadzisz automatyczny audyt SEO. Jego funkcjonalność częściowo pokrywa się z poprzednim programem — również zbiera on informacje o meta tagach, stosunku tekstu do kodu. Jednak na szczególną uwagę zasługuje tu analiza strony pod kątem obecności ramek i kodu Flash — warto unikać tych elementów na swojej stronie internetowej. Warto również zwrócić uwagę na informacje o słowach kluczowych znajdujących się na twojej witrynie.

Profesjonalne narzędzia do przeprowadzania audytów SEO

Wyżej wymienione narzędzia pomogą Ci w otrzymaniu podstawowych informacji zwrotnych na temat twojej witryny. Jednak jeżeli zależy Ci na przeprowadzeniu profesjonalnego i dokładnego audytu twojej witryny, to będziesz potrzebował któregoś z poniższych narzędzi.

ScreamingFrog

Jest on skierowany głównie do przeprowadzania audytów małych oraz średnich stron. Za jego pomocą możesz szybko zgromadzić najważniejsze informacje o każdej podstronie twojej witryny m.in.:

  • Status HTTP
  • Meta-tagi
  • Nagłówki H
  • Informacje o obrazach
  • Informacje o linkach wychodzących i przychodzących
  • Dane o dyrektywach dla robotów

Jednak najważniejsze są jego możliwości filtrowania danych — możesz wyeksportować z audytu SEO strony wymagające poprawy np. posiadające kilka nagłówków H1 albo posiadające obrazki bez opisu alternatywnego. Ponadto masz możliwość filtrowania danych ze względu na inne, interesujące Cię parametry.

Xenu Link Sleuth

Narzędzie to powstało z myślą o sprawdzaniu nieaktywnych linków na witrynie. Jednak program może być wykorzystywany również w wielu innych zadaniach. Dużą zaletą tego programu z całą pewnością jest jego cena — program jest w pełni darmowy. Jednak płaci się za to brakiem aktualizacji oraz topornym interfejsem. Również możliwości w porównaniu z poprzednim są znacznie mniejsze.

Mimo to program sprawdza statusy HTTP, pobiera informacji o meta-tagach strony, zbiera informacje o linkach przychodzących i wychodzących. Świetnie sprawdzi się on również do analizy dużych serwisów ze względu na szybkość działania.

DeepCrawl

Przechodzimy do omówienia prawdopodobnie najbardziej zaawansowanego programu do wykonywania audytów SEO, ale jednocześnie najdroższego. Jego dużą zaletą w porównaniu z poprzednimi programami jest możliwość monitorowania twojej witryny i informowania na bieżąco, jeżeli pojawią się jakieś problemy.

Jeżeli chodzi o omówienie funkcjonalności, to właściwie nie ma tutaj o czym mówić — posiada on wszystko, czego potrzeba przy przeprowadzaniu audytów SEO. Po pierwsze zbiera mnóstwo informacji na temat twojej witryny, po drugie daje wiele opcji personalizacji tych wyników, po trzecie monitoruje na bieżąco twoją stronę.

Jednocześnie jest to narzędzie skierowane do najbardziej wymagających klientów ze względu na swoją cenę, ponieważ ta zaczyna się od 80$ miesięcznie.

Który program do przeprowadzania audytów SEO wybrać?

Wszystko zależy tak naprawdę od twoich potrzeb i tego, co chcesz osiągnąć. W wielu przypadkach wystarczą darmowe programy — one pozwolą na przeprowadzenie prostszych audytów SEO i dadzą mnóstwo informacji zwrotnych na temat twojej witryny. Natomiast jeżeli planujesz zająć się profesjonalnie wykonywaniem audytów SEO, to warto zainwestować w programy płatne. W większości przypadków wystarczający będzie ScreamingFrog.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *