Wiemy, że w internecie można znaleźć wiele poradników na temat przeprowadzania audytów SEO. Ale rzadko trafiają się takie, gdzie w jednym artykule znajdziemy wszystko, czego potrzebujemy. Dlatego publikujemy dla was obszerny tekst, z którego dowiesz się, jak samodzielnie przygotować darmowy audyt SEO.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to dokument, który zawiera zalecenia, uwagi i podpowiedzi do badanej strony internetowej. Taki audyt może być później wykorzystany przez osoby, które biorą udział w tworzeniu strony: programistów, copywriterów i innych. Dokument pozwala na lepszą optymalizacje strony i jej poprawne działanie.

I chociaż audyt SEO można przeprowadzić na wszystkich stronach internetowych, których zawartość znacznie się od siebie różni, cel audytu zawsze jest ten sam:

  • Sprawdzanie wszystkich elementów strony pod względem SEO
  • Ocena optymalizacji wszystkich istotnych elementów strony
  • Wykazanie problemów w przystosowaniu witryny do wytycznych dla Webmasterów
  • Wykazanie słabych i mocnych stron witryny
  • Wskazanie możliwości poprawy optymalizacji poszczególnych elementów na stronie

Dobrze zoptymalizowana strona zdobywa plusy u wyszukiwarki Google, która uznaje ją za przyjazną witrynę dla użytkowników i robotów indeksujących. Chcąc mieć stronę przyjazną użytkownikom i robotom, musimy zaadaptować ją do najnowszych trendów optymalizacji i dostosować ją do wytycznych dla Webmasterów, jeśli zależy nam na optymalizacji pod wyszukiwarkę Google.

Kiedy należy wykonać audyt SEO?

Audyt SEO powinien być wykonany gdy:

  1. Planujemy stronę internetową

Na etapie planowania strony internetowej warto pokazać jej projekt specjaliście SEO. Powinien on wskazać uwagi, które przekażemy koderom i programistom. Pomoże to zlikwidować problemy już na samym początku tworzenia strony i zwiększyć możliwości serwisu.

Taki audyt wykonuje się na materiałach, których nie możemy sprawdzić poprzez dostępne w sieci narzędzia, dlatego wiele istotnych elementów musimy zweryfikować sami. Taki audyt musi być przeprowadzony przez doświadczonego specjalistę SEO.

Taki audyt powinniśmy komuś zlecić lub przeprowadzić samodzielnie, ponieważ bezpłatne wykonanie audytu na makiecie strony i wykazanie jej szans i zagrożeń jest po prostu niemożliwe.

Przeprowadzenie audytu SEO na etapie planowania może ustrzec nas przed wieloma błędami, które później mogą okazać się trudne lub wręcz niemożliwe do naprawienia.

  1. Tworzymy stronę internetową

Na tym etapie najwięcej osób chce przeprowadzać audyt SEO. Specjaliście pokazywana jest gotowa strona do przeprowadzenia audytu. Taki specjalista najczęściej wykazuje tylko podstawowe problemy, które dotyczą meta znaczników czy ilości słów kluczowych w treści.

Przeprowadzanie audytu nowej strony skupia się na aspektach technicznych, które można wykonać od razu lub podczas przeprowadzania późniejszych czynności promocyjnych w internecie.

Niestety najczęściej bywa tak, że taki audyt SEO trafia od razu „do szuflady”, bo właściciel strony nie przewidział zmian na stronie i nie ma już budżetu na poprawki.

Dlatego jeśli nie chcemy lub nie mamy możliwości przeprowadzenia zmian na stronie, odpuśćmy sobie tworzenie audytu SEO. Jeśli jednak chcemy poprawić działanie witryny, zlećmy wykonanie takiego audytu lub przeprowadźmy go samodzielnie z pomocą dostępnych w sieci narzędzi.

  1. Wdrażamy kluczowe zmiany na stronie

Możemy przeprowadzić dowolną ilość audytów, jednak najczęściej przeprowadza się dwa – na samym początku, aby sprawdzić jak można zoptymalizować stronę oraz po przeprowadzeniu zmian.

Właściciele stron często zlecają lub robią samodzielnie audyt SEO podczas zmiany szaty graficznej strony. Trendy wciąż się zmieniają, a firmy nie chcąc pozostać w tyle starają się zmieniać na lepsze. Takie audyty przeprowadza się też często podczas zmiany domeny lub połączenia kilku serwisów w jeden. Tak naprawdę audyt można przeprowadzić podczas dowolnych zmian.

Audyt SEO w takich momentach skupia się przede wszystkim na wyszukaniu szans, zagrożeń i analizowaniu słów kluczowych, które poprawią pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego przeprowadza się go najczęściej na konkretnych elementach strony, a nie na całej witrynie.

W wykonaniu takiego audytu mogą pomóc nam specjalne narzędzia, które dokonają analizy strony i słów kluczowych.

  1. Eliminacja zagrożeń i potencjalnych kar

Nikt, oprócz pracowników Google nie zna algorytmów wyszukiwarki. Dlatego nasze działania mogą czasem doprowadzić do otrzymania kary. Karę od Google najczęściej otrzymuje się za nieodpowiednie lub skopiowane treści, niskiej jakości linki przychodzące lub zgłoszenie problemu włamania na stronę.

Audyt SEO w takiej sytuacji pomoże nam usunąć otrzymaną karę. Do takich działań może należeć na przykład plik do narzędzia do zrzekania się linków, analiza opublikowanych treści na stronie oraz usunięcie efektów włamania.

Jedyną różnicą jest to, że taki audyt SEO nie jest tworzony w postaci dokumentu.

  1. Przejęcie klienta

Po przejęciu klienta od innej agencji powinniśmy przeprowadzić analizę poprzednich działań. I nie mówimy tu o sprawdzeniu, jakie wykonywał działania, choć jest to równie istotne, ale czy były one trafne i zaplanowane na dłuższy czas.

Przed promowaniem strony w internecie powinniśmy stworzyć odpowiednią strategię działań. Dobrze, jeśli będzie się ona opierać na przeprowadzonym audycie SEO, który powinien dotyczyć naszej strony, stron konkurencji i wielu innych, przydatnych nam działań.

Jednak w takim przypadku, audyt SEO skupia się najczęściej na analizie konkurencji, widoczności strony w wynikach wyszukiwania i czasem przeprowadzeniu audytu całej strony. Po przejęciu klienta powinniśmy stworzyć jak najbardziej kompleksowy audyt.

Kompleksowy audyt tak naprawdę możemy przeprowadzić w każdym momencie prowadzenia strony, jednak w tym przypadku jest on najbardziej polecany.

Przypadki, w jakich powinno się przeprowadzić audyt SEO jest wiele, ale przedstawiliśmy najważniejsze etapy, podczas których warto zatrudnić specjalistę lub spróbować przeprowadzić audyt samodzielnie.

Jak wygląda audyt SEO?

Prawda jest taka, że gotowy audyt SEO różni się wyglądem w zależności od osoby, która go tworzy. Ogólnie, to po prostu dokument tekstowy, który przypomina strony książki. Zawiera spis treści, grafii, wyjaśnienia, przypisy i komentarze – wszystko to, co możemy spotkać w książkach i różnych publikacjach.

Ile zapłacimy za audyt SEO?

Pewnie wielu chciałoby mieć przeprowadzony audyt SEO za darmo. Zaskoczymy was – w niektórych przypadkach jest to możliwe!

Wielu specjalistów SEO chce przed zarabianiem pieniędzy na tworzeniu audytów SEO stworzyć własne portfolio. Czasami też agencje chcą się wypromować i tworzą takie darmowe akcje na przeprowadzenie audytu. Jednak trzeba mieć sporo szczęścia, aby trafić na takie darmowe audyty. Dodatkowo, musimy mieć na uwadze, że darmowy audyt przeprowadzony przez początkującego audytora może być niekompletny lub zawierać błędy. Jeśli nieświadomie wdrożymy taki audyt, możemy wiele stracić.

Tak naprawdę audyt SEO nie jest bardzo drogi. Jego cena waha się w granicach 500-600zł. Specjalista SEO najczęściej przeznacza na audyt do 20 godzin, których potrzebuje na analizę strony i wszystkich jej elementów. Cena różni się także od wielkości strony – ilości podstron, kategorii czy produktów. Liczy się także siła marki – tu możemy spodziewać się kwoty nawet kilku tysięcy złotych. Jednak takie audyty dotyczą naprawdę znanych i dużych marek, które potrzebują bardzo rozbudowanych analiz każdego elementu na stronie.

Samodzielne przeprowadzenie audytu SEO

Jeśli chcemy zaoszczędzić lub nauczyć się samodzielnie przeprowadzać audyt SEO to tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie do zrealizowania tego celu. W sieci znajdziemy mnóstwo różnych poradników, które mogą rozjaśnić nam niektóre działania.

Podajemy przykładowe działania, na których warto skupić się podczas przeprowadzania audytu własnej strony lub innej, dowolnej:

  • Analiza pozycji strony w wynikach wyszukiwania
    • Dzięki jakim słowom kluczowym strona jest widoczna w wynikach wyszukiwania?
    • Jaką pozycję posiada strona na inne frazy?
  • Tytuły stron
    • Czy są poprawne?
    • Czy nie są duplikowane w obrębie witryny?
  • Metatagi
    • Czy opisy meta description są poprawnie skonfigurowane?
    • Czy nie powtarzają się na stronie?
  • Nagłówki H1-H6
    • Czy są wdrożone?
    • Czy są stosowane we właściwy sposób?
  • Adresy URL
    • Czy nie powodują duplikacji treści w witrynie?
    • Czy przekierowania są poprawne?
  • Nakierowanie na słowa kluczowe
    • Czy strony są poprawnie zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych?
    • Czy główne, takie same słowa kluczowe nie pojawiają się na kilku stronach?
  • Grafiki
    • Czy mają odpowiedni rozmiar, który nie spowalnia ładowania się strony?
    • Czy mają dobrze skonfigurowane opisy alternatywne?
  • Instrukcje dla robotów
    • Czy na stronie umieszczona jest mapa witryny?
    • Czy na stronie znajduje się plik robots.txt?
  • Unikalne treści
    • Czy wszystkie opublikowane treści na stronie są unikalne?
    • Czy niektóre treści na stronie mogą być kopiowane?
  • Linkowanie wewnętrzne
    • Czy jest zoptymalizowane?
    • Czy linki w menu są widoczne dla robotów Google?
  • Szybkość ładowania strony
    • Czy strona ładuje się szybko?
    • Które elementy odpowiadają za wolne ładowanie strony?

Co możemy osiągnąć po wprowadzeniu audytu SEO?

Samo stworzenie audytu w niczym nam nie pomoże, jeśli nie wdrożymy zaproponowanych w nich zmian. Bez tego audyt będzie tylko bezwartościowym dokumentem.

Bez różnicy, czy audyt wykonamy sami, czy przeprowadzi go ktoś za nas – efektem wdrożenia audytu będzie między innymi:

  • Poprawa widoczności w wynikach wyszukiwania na ważne słowa kluczowe
  • Zwiększenie ruchu z wyszukiwarki
  • Zwiększenie wskaźnika zwrotu z inwestycji
  • Zwiększenie sprzedaży (w przypadku audytu sklepów internetowych)

Przykładowy wykres ruchu z kanału „organic” w Google Analytics dla średniej wielkości strony przedstawia się następująco:

Od razu widać jak poprawił się ruch po wdrożeniu zmian. Możemy się zdziwić, że wprowadzenie kilku prostych zmian da tak wymierne efekty.

O co zapytać specjalistów SEO?

Jeśli chcemy zlecić przeprowadzenie audytu specjaliście SEO, powinniśmy zadać mu kilka podstawowych pytań i sprawdzić czy jego odpowiedzi pokrywają się z powyższą listą.

Przykładowe pytania, jakie powinniśmy zadać specjaliście SEO:

  • Co wchodzi w zakres przeprowadzania audytu?
  • Jakie elementy strony będą analizowane?
  • Jakie posiada doświadczenie w zakresie przeprowadzania audytów SEO?

Jak monitorować efekty?

Tak naprawdę, okres po jakim będą widoczne zmiany może różnić się w zależności od wprowadzonych zmian. Czasami pierwsze efekty zauważymy już po kilku tygodniach, a na inne musimy poczekać kilka miesięcy.

Do monitorowania efektów wdrożenia audytu SEO możemy wykorzystać:

  • Śledzenie pozycji słów kluczowych w narzędziach typu SaaS lub rozwiązaniach serwerowych
  • Śledzenie ruchu z wyszukiwarki poprzez Google Analytics lub Google Search Console.

Co dalej?

Po przeprowadzeniu audytu promowanie strony jest dużo łatwiejsze. Dodatkowo, sam audyt jest jakby zarysem strategii promocyjnej naszej strony. Po wykonaniu audytu warto skupić się na wykupieniu płatnych reklam, pozycjonowaniu strony lub działaniach content marketingowych. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że zwiększymy widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększymy ruch.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *