Jeżeli chcesz skutecznie sprzedawać przez internet, to potrzebujesz stworzyć dobrą ofertę. Niezbędnym elementem dobrej oferty jest profil konsumenta. W tym artykule zwrócimy uwagę na aspekty, o których trzeba pamiętać podczas tworzenia profilu konsumenta, a o których wiele osób zapomina. Nie będzie to więc klasyczny poradnik dotyczący tworzenia profilu konsumenta w sieci.
Zastanów się gdzie twoi klienci chcą wydawać pieniądze
Wiele osób skupia się na tym, kim są ich klienci. Zastanawiają się nad tym, ile lat mają, gdzie pracują, czym się zajmują, jakie mają hobby, problemy. To tylko ułamek informacji, nad którymi głowią się przedsiębiorcy, którzy chcą zaistnieć w sieci.
Jednocześnie bardzo istotnym, a często pomijanym aspektem jest odpowiedzenie sobie na pytanie, gdzie twoi klienci chcą wydawać pieniądze lub gdzie to robią. W Polsce jednym z popularniejszych miejsc, gdzie ludzie robią zakupy, jest Allegro — ten portal zdominował polską branżę e-commerce i znaczna liczba transakcji odbywa się właśnie za pośrednictwem tej platformy. Dlatego też rozważ sprzedaż poprzez Allegro. Z tej opcji coraz chętniej korzystają również duże markety.
Dobrym pomysłem jest po prostu wykorzystanie miejsc, w których twoi klienci robią zakupy. Niezależnie od tego, czy jesteś producentem, zamierzasz założyć sklep internetowy, czy też sprzedawać swoje usługi. Znacznie prościej będzie Ci dotrzeć do klientów, wykorzystując miejsca, w których oni i tak są, niż zachęcić ich do tego by odwiedzili nowy portal, nową witrynę.
Pamiętaj o uniwersalnych zasadach
Indywidualny profil klienta jest bardzo ważny, jednocześnie należy pamiętać o tym, że większość (o ile nie wszyscy) kierują się pewnymi zasadami, podejmując decyzje zakupowe.
- Klienci wolą kupować taniej — w niektórych miejscach można przeczytać, że odpowiedni marketing pozwoli Ci sprzedawać produkty dużo drożej. Jest to częściowo prawdą, jednak w internecie, gdy za pomocą kilku kliknięć można sprawdzić produkt w porównywarce, cena ma ogromne znaczenie. Klienci ogólnie rzecz biorąc, wybierają tańsze sklepy. Oczywiście są od tej reguły wyjątki, np. w innym markecie do zakupów oferowany jest bonus, albo sklep oferujący najtańszą ofertę nie wydaje się bezpieczny.
- Bezpieczeństwo i zaufanie — gdy mówimy o bezpieczeństwie, to warto zwrócić uwagę na pokazanie, że twój sklep jest bezpieczny. Ludzie wolą kupować w miejscach, które znają. Zaufanie możesz zdobyć na kilka sposobów, m.in. dbając o dobre opinie, czy też prowadząc kampanie e-mail marketingowe.
- Bądź „sprawdzalny” — z kwestią zaufania wiąże się również możliwość sprawdzenia danych o twojej firmie lub o Tobie, jeżeli mówimy o usługach. Jedną z podstaw są opinie, zwłaszcza jeżeli zamierzasz sprzedawać na portalu Allegro — pozytywne opinie ułatwiają sprzedaż. Inną kwestią jest po prostu umożliwienie sprawdzenia informacji o twoim przedsiębiorstwie — tego, gdzie jest zarejestrowane, możliwość kontaktu z Tobą.
Dopasuj szczegółowość profilu do oferowanych produktów
Jeżeli opisujesz swojego klienta, zastanawiasz się, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmuje itd. To dopasuj ilość opisywanych danych do oferowanych produktów. Z reguły im droższe produkty sprzedajesz, tym dokładniej należy opisać klienta.
Wiąże się to między innymi z tym, że ludzie więcej czasu poświęcają na przeanalizowanie decyzji zakupowej, która wiąże się z większym wydatkiem. Przykładowo, jeżeli ktoś planuje kupić etui do telefonu, to podejmie decyzje szybciej, niż gdy szuka samochodu.
Pamiętaj o tym podczas opisywania grupy docelowej, dzięki temu odpowiednio dopasujesz ilość czasu poświęconego na opisanie profilu klienta.