Optymalizacja zamówienia i dostawy – jak zrobić to skutecznie?

Optymalizacja zamówienia i dostawy

W optymalizacji zamówień oraz dostawy kluczową rolę odgrywa automatyzacja procesów, jest to bowiem narzędzie, które można w całkowicie bezpieczny sposób wykorzystać w logistyce e- commerce! Automatyzacja usprawnia pracę, przyśpiesza procesy w sklepach internetowych, szczególnie te które często się powtarzają. To bardzo korzystne rozwiązanie, gdyż pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale również zwiększyć zyski!

1. Jaka jest istota logistyki?

Prowadząc sklep internetowy musisz mieć na uwadze kilka bardzo istotnych czynników, przede wszystkim liczy się tutaj odpowiednia wiedza, która sprawia iż dana działalność rozwija się zdecydowanie szybciej. O czym warto pamiętać? To, że sukces e- commerce jest uwarunkowany między innymi: dobrym projektem logistycznym, gdyż w znacznej mierze przekłada się to na całość funkcjonowania. Profesjonalnie zaplanowana logistyka obejmuje w swoim zakresie bardzo szeroki obszar pracy, wśród którego znajdują się: zarządzanie magazynem, pakowanie, kompleksowa obsługa zamówień, wysyłka a także śledzenie zamówień oraz zwroty. Aby logistyka była jak najbardziej skuteczna i przyniosła oczekiwane efekty należy pamiętać o 3 bardzo ważnych kwestiach:

  • Lepsze zarządanie zamówieniami na magazynie  jest to najważniejszy aspekt, który dotyczy zarówno klienta jak i firmy, potwierdzenie zamówienia wiążę się z jego całą realizacją etap po etapie. Co istotne? Ma to również wpływ na opinie danego klienta o firmie.
  • Sklep internetowy – Kup teraz lub dodaj do koszyka – powinieneś mieć na uwadze, iż klienci którzy odwiedzają Twój sklep mogą robić to z różnych powodów, dlatego podczas projektowania sklepu online należy pamiętać, aby zapewnić klientom kilka wygodnych sposobów dotyczących dokonywania zakupu. „Kup teraz” to rozwiązanie dla osób, które są zdecydowane na zakup i wiedzą czego chcą, natomiast opcja „dodaj do koszyka” pozwala dalej przeglądać oferty a jednocześnie zapisać interesujące Cię produkty!
  • Potwierdzenie e-mail i możliwość śledzenia swoich zakupów –  Co bardzo istotne? Dzisiaj większość sklepów internetowych przed dokonaniem zakupu danego towaru wymaga od użytkowników rejestracji, chodzi tutaj o uzupełnienie formularza podając podstawowe dane takie jak: imię i nazwisko, adres e- mail, a także adres dostawy. Czy wiesz, że jeśli w prawidłowy sposób wykorzystasz powyższe dane możesz sprawić, iż cały proces związany z zakupami będzie o wiele wygodniejszy i szybszy? Równie istotnym elementem e- commerce jest potwierdzanie zamówień, precyzyjne podanie czasu dostawy.  Poprzez otrzymanie numeru przesyłki możliwe jest sprawdzanie statusu zamówienia w dowolnej chwili

2. Skuteczna optymalizacja- lepsze zarządzanie asortymentem

Pamiętaj, że optymalizacja zarówno zamówień i dostawy w sklepie internetowym pełni kluczową rolę w całym procesie e- commerce! Dane, które są wykorzystywane do zarządzania można także zastosować w automatyzacji procesów. O czym warto pamiętać?

  • To, aby korzystać z innowacyjnego oprogramowania, gdyż dzięki takiemu rozwiązaniu można w znacznie łatwiejszy sposób zarządzać liczbą produktów na magazynie. Dużą zaletą takiego zastosowania jest możliwość łączenia danych o klientach z danymi logistycznymi, prawidłowa optymalizacja zamówień dostosowuje konkretne produkty do najbardziej zainteresowanych użytkowników!
  • Chodzi tutaj między innymi o sytuację w której Twój magazyn jest przepełniony danym towarem, a jednocześnie na rynek wchodzi nowy produkt, który również pragniesz posiadać w swojej ofercie. W tym przypadku warto wykorzystać dane logistyczne oraz dane o klientach w celu stworzenia specjalnej promocji, która ukierunkowana będzie przede wszystkim na klientów zainteresowanych podobnym towarem. Poprzez takie zastosowanie nie tylko zyskasz dodatkowe miejsce na serię nowych produktów, ale zdobędziesz nowych klientów oraz dokładnie uporządkujesz cały magazyn!

Podsumowanie

Efektywność operacji, automatyzacja procesów oraz szybkość i ciągłość wymiany informacji miedzy dostawcami a klientami to kluczowe elementy w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Mają one zdecydowany wpływ na rozwój biznesu e- commerce!