Podstawy marketingu internetowego i jego główne założenia

Mimo że marketing internetowy prężnie rozwija się od wielu lat, to cały czas wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, czym tak naprawdę on jest. Niektóre osoby po prostu chciałyby przenieść swoje działania offline do internetu jeden do jednego. Niestety tak to nie działa i to, co świetnie sprawdza się w marketingu offline, w marketingu internetowym może w ogóle nie działać.

Czym w ogóle jest marketing internetowy i dlaczego powinieneś nim się zainteresować?

Marketing internetowy jest niczym innym jak jedną z wielu form marketingowych. Główne idee i cele marketingu są takie same — zwiększyć rozpoznawalność, sprzedaż i zaspokoić potrzeby klienta.

Czym w takim wypadku różni się marketing internetowy od tradycyjnego?

  • Formą — w marketingu internetowym sprawdzają się inne rozwiązania niż w marketingu offline.
  • Metodami działania — jest to punkt ściśle powiązany z poprzednim. Z tym że marketing internetowy daje znacznie więcej możliwości dotarcia do klienta niż marketing tradycyjny.
  • Wykorzystywanymi narzędziami — wchodząc w świat marketingu internetowego, zyskujesz dostęp do wielu narzędzi, które mogą dostarczyć wielu informacji zwrotnych na temat twoich klientów.
  • Informacjami na temat klientów — marketing internetowy pozwala zbierać więcej informacji na temat twoich obecnych i potencjalnych klientów.
  • Plastyczność — marketing internetowy zmienia się dynamicznie, cały czas powstają nowe kanały dotarcia do klientów.

Te różnice są również powodami, dla których warto zainteresować się marketingiem internetowym – daje on większe możliwości, niż tradycyjne formy promocji. Ponadto coraz więcej ludzi korzysta z internetu, pozwala on generować coraz większą sprzedaż i większość ekspertów mówi jednogłośnie, że nasze życie będzie coraz bardziej „online”. Dlatego też warto zainteresować się tą formą promocji.

Główny wyróżnik marketingu internetowego

Marketing internetowy łączy przedsiębiorcę z klientem

Wymieniliśmy wcześniej wiele różnic pomiędzy marketingiem tradycyjnym a internetowym. Jednak należy skupić się na jednym, głównym elemencie, który wyróżnia internet od innych mediów, innych form marketingu. Jest nim interakcja.

Internauci są przyzwyczajeni do tego, że mogą wchodzić w interakcje z twórcami treści i tego oczekują. Dlatego też działając w internecie, musisz nastawić swoje działania na interakcję zarówno z odbiorcami swoich treści, jak i klientami. Jak to zrobić?

  • Przede wszystkim twoja firma powinna być otwarta na interakcję — blokowanie możliwości komentowania, zamykanie ust w internecie daje efekt odwrotny od oczekiwanego.
  • Warto wykorzystywać technologie, narzędzia, które wspomagają komunikację z odbiorcami. Mogą to być zarówno automatyczne narzędzia typu newslettery, jak i półautomatyczne np. boty na Facebooku, w których kontakt z klientem jest bliższy.
  • Pamiętaj, że potrzeby twoich klientów się zmieniają — reaguj na te zmiany i bądź ich świadom.
  • Zadbaj o to, żeby dialog z twoim klientem był prawdziwym dialogiem, a nie monologiem klienta.

Dodatkowo warto budować nie tylko swoją osobistą markę, ale również pewnego rodzaju „społeczność swoich fanów”. Internet pozwala prowadzić tego typu działania znacznie skuteczniej.

Funkcje marketingu internetowego

Tak naprawdę marketing internetowy cały czas się rozwija. Nie ma tu mowy o stagnacji. Dzisiaj marketing wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu — inne strategie się sprawdzają.

Jednak niezmiennie marketing internetowy pozwala spełniać kilka istotnych funkcji, które za pomocą tradycyjnych form marketingu są trudne do osiągnięcia:

Marketing internetowy spełnia szereg różnych funkcji
  • Utrzymywanie kontaktu z klientami/fanami — internet pozwala wysyłać komunikaty, które w ciągu kilku minut może zobaczyć tysiące osób.
  • Wchodzenie w dialog z klientami/fanami — oczywiście bez internetu też można to zrobić, jednak często jest to o wiele trudniejsze (zwłaszcza na większą skalę).
  • Budowanie swojej marki, lojalności klientów — marketing internetowy daje tu nowe rozwiązania, które zwiększają skuteczność takich działań.

Oczywiście marketing internetowy może pełnić wiele innych funkcji. Dzięki niemu można edukować swoich klientów, co również pozwala zbudować markę swojej firmy. No i oczywiście należy pamiętać o sprzedaży — marketing internetowy też ma na celu zwiększyć sprzedaż. I wbrew niektórym plotkom jakoby „internet nie sprzedawał”, marketing internetowy pozwala osiągnąć wyniki sprzedażowe, jakie przy wykorzystaniu tradycyjnych mediów są praktycznie niemożliwe w dzisiejszych czasach.

Jakie są formy i odmiany marketingu internetowego?

Warto przyjrzeć się również różnym formom oraz odmianom marketingu internetowego. Należy zaznaczyć, że tak naprawdę wyróżnienie stałych „grup” marketingu internetowego jest w gruncie rzeczy niemożliwe, ponieważ cały czas powstają innowacyjne rozwiązania, które pozwalają dotrzeć do klienta w nowatorski sposób.

Świetnym przykładem jest komunikacja przez różnego rodzaju „boty”. Tego typu rozwiązania pojawiały się od dawna w różnych miejscach. Jednak stosunkowo niedawno boty na Facebooku stały się powszechne, obecnie wraz z wejściem asystenta Google do Polski rozwijają się różnego rodzaju boty na asystencie Google. W przyszłości być może pojawią się jeszcze inne rozwiązania w tym zakresie.

Dlatego, zamiast próbować usystematyzować marketing internetowy pozwolę sobie wyznaczyć kilka głównych odmian, o których musisz wiedzieć:

  • Marketing społecznościowy — media społecznościowe zmieniły życie zarówno zwykłych osób, jak i przedsiębiorców. Pozwalają one nie tylko na szybką interakcję z fanami, ale również na budowanie marki czy też poszerzanie zasięgu z wykorzystaniem influencerów o czym pisaliśmy w tym artykule. Warto jednocześnie zauważyć, że marketing w mediach społecznościowych nie ogranicza się tylko do Facebooka.
  • E-mail marketing — od wielu lat e-mail marketing jest nieodłącznym elementem prowadzenia biznesu w internecie. Mimo upływu czasu działa ciągle skutecznie.
  • Marketing mobilny — coraz więcej ludzi korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych. Marketing mobilny to nie tylko dostosowanie swoich działań do wyglądu i możliwości współczesnych smartfonów, ale wykorzystanie również ich właściwości. Często marketing mobilny umożliwia łączenie form marketingu offline i online (np. poprzez kody QR).
  • Video marketing — video ma coraz większą siłę w internecie i nie wolno jej bagatelizować. Komunikując się w ten sposób można dotrzeć do znacznie większej ilości osób niż wykorzystując tylko tekst.

Oczywiście to tylko kilka według mnie wartych odmian marketingu, na których warto się dzisiaj skupić. Jednocześnie warto być ich świadomych i budować rozsądnie swoją markę w internecie.

Podsumowanie

W tym artykule poznałeś podstawy marketingu internetowego i najważniejsze zagadnienia z nim związane. Więcej przydatnych informacji na ten temat znajdziesz na naszym blogu, możesz też skorzystać z naszych usług żeby otrzymać profesjonalne wsparcie marketingowe. Jeżeli jesteś nimi zainteresowany, to zachęcamy zajrzeć do naszego portfolio, które znajdziesz tutaj.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *