pozycjonowanie-na-dlugi-ogon-long-tail

Pozycjonowanie na długi ogon – long tail

Bez względu na to, czy chcesz sam spróbować swoich sił w pozycjonowaniu stron internetowych, czy będziesz zlecał to zadanie profesjonalnej agencji, powinieneś poznać podstawy skutecznego pozycjonowania. Na nie składają się różne aspekty, o których pisaliśmy, piszemy i będziemy pisać na naszym blogu. Jednym z nich jest tzw. long tail, czyli niszowe słowa kluczowe z długim ogonem. Tym zagadnieniem zajmiemy się dzisiaj.

O słowach kluczowych już nieco opowiadaliśmy. Podkreślając, że pozycjonowanie na najpopularniejsze słowa kluczowe nie zawsze daje oczekiwane efekty, jeśli na przykład nasza konkurencja dysponuje ogromnym budżetem i już się na te słowa pozycjonuje. Wtedy doskonałym pomysłem jest wybranie innych słów – szczególnie niszowych.

Jak dobrać słowa kluczowe typu long tail?

Zazwyczaj specjaliści wyróżniają dwie podstawowe metody dobierania słów kluczowych. Pierwsza polega na szukaniu takich słów, które są mało popularne. Dzięki nim zwabimy na naszą stronę tylko tych klientów, którzy szukają konkretnego produktu, co daje większą szansę na uzyskanie oczekiwanego efektu z każdego wejścia na stronę. Oczywiście chodzi nam o złożenie zamówienia.

Drugim sposobem ustalania słów kluczowych z długim ogonem jest tworzenie fraz kluczowych składających się z kilku szczegółowych słów. Tutaj również mamy gwarancję, że dobrze dopasujemy się do potrzeb klienta, czyli trafimy prosto w jego oczekiwania. Przykłady? Zamiast pozycjonować stronę na hasło „torebka damska” można ustawić frazę „czarna torebka damska z ćwiekami”.

Zanim jednak namówimy kogokolwiek do pozycjonowania na long tail, musimy dodać, że choć większość użytkowników Internetu nadal wpisuje w wyszukiwarkę hasła składające się z jednego słowa, to w ostatnich czasach sytuacja się bardzo zmieniła i teraz przewaga pojedynczych słów nad długimi frazami jest już niewielka.

Long tail dla początkującego biznesmena

Przedsiębiorcy prowadzący firmy od niedawna lub dopiero do pewnego czasu działający w Internecie, mogą nie mieć odpowiednio dużego budżetu, by pozycjonować się w standardowy sposób. Wtedy doskonałym rozwiązaniem jest długi ogon, ponieważ zlecenie agencji pozycjonowania na takie frazy jest zazwyczaj o wiele tańsze. Dlaczego? Ponieważ pozycjonowanie na typowe, a tym samym krótkie, słowa kluczowe jest kosztowne, ze względu na ogromną konkurencję. Wszystkie duże przedsiębiorstwa generujące ogromne przychody chcą się pozycjonować na najgorętsze słowa kluczowe, które też generują wiele kliknięć. Ale umówmy się, z takimi graczami nie każdy ma szansę wygrać, jeśli nie dysponuje odpowiednim budżetem.

Dlaczego warto postawić na long tail?

– Wejścia na stronę z długiego ogona częściej doprowadzają do finalizacji zakupu

– Pozycjonowanie na długi ogon jest często zdecydowanie tańsze, a przez to również dostępne dla każdego przedsiębiorcy

Jak zbudować dobry long tail?

Najpopularniejsze są dwie metody, które dostosowuje się do konkretnej firmy. Pierwsza, wyżej opisana i dotycząca torebek, pokazuje, ze słowo kluczowe z długim ogonem jest czymś w rodzaju dokładnego opisu produktu, czyli posiada kilka cech danego przedmiotu, które mogą być poszukiwane przez klientów. Druga metoda składa się z łączenia lokalizacji z konkretnym produktem. Ona doskonale sprawdza się u firm działających lokalnie lub przynajmniej umożliwiających osobisty odbiór produktów. Przykłady? Powiedzmy, że pozycjonujemy salon fryzjerski w Krakowie. Ustalając słowo kluczowe „fryzjer kraków” musielibyśmy dysponować sporym budżetem, by osiągnąć oczekiwane efekty. Możemy jednak dołożyć do tego konkretny produkt lub usługę, by powstało hasło z długim ogonem. Oto przykład: „fryzjer pasemka kraków”.

Warto wiedzieć, że użytkownicy Internetu coraz częściej wpisują szczegółowe zapytania do wyszukiwarki. Bardzo często szukają konkretnych produktów lub usług lokalnie. Skąd to się bierze? Przede wszystkim stąd, że nauczyli się, iż szczegółowe zapytanie pozwala szybciej znaleźć dokładnie to, czego szukają. Oczywiście nigdy nie wolno generalizować, bo z sieci korzystają różne osoby o różnym stopniu znajomości Internetu. Można spotkać się też z bardzo krótkimi frazami, jak i z wyjątkowo długimi – np. „tarcze hamulcowe passat b5 przód cena”.

Badania pokazują, że użytkownicy coraz częściej wpisują długie zapytania, dlatego long tail należy traktować jako przyszłościowy trend.

Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?

Nie ma sprawdzonej metody, która sprawdzi się w każdym przypadku. Jedyną słuszną drogą jest stałe monitorowanie fraz w statystykach strony oraz szybkie reagowanie poprzez wprowadzanie modyfikacji w pierwotnie obranej strategii. Jak można się łatwo domyślić, jest to ciężkie i pracochłonne zadanie, wymagające odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, dlatego wciąż niewiele osób decyduje się pozycjonować swoją stronę samodzielnie. Nic w tym dziwnego. Rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się oddać to zadanie w ręce doświadczonej agencji.

Niezwykle istotne jest ciągłe dostosowywanie strony internetowej pod wymogi SEO. Ważne są odpowiednie opisy podstron i produktów, a także dodatkowe miejsca, w których umieszcza się wartościową treść, jak na przykład firmowe blogi.

Newsletter

Informacje o nowych artykułach i sposobach na rozwój biznesu prosto na Twój e-mail

FreshMail.pl