Prestashop – wady i zalety popularnego systemu e-commerce

PRESTASHOP - wady i zalety popularnego systemu e-commerce

Prestashop to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych platform do e-commerce. Jednak zanim zdecydujesz się na wykorzystanie tego oprogramowania w swoim biznesie, to warto być świadomym jego wad. To oprogramowanie jak każde inne posiada pewne minusy. W tym artykule przyjrzyjmy się wadom i zaletom implementacji tego rozwiązania.

Jakie zalety ma prestashop?

Zacznijmy od powodów, dla których warto wybrać to oprogramowanie. Przyjrzymy się tutaj kluczowym i najważniejszym zaletom, ponieważ rozdrabniając się na niuanse, można by było poświęcić na ten artykuł znacznie więcej miejsca:

Możliwości modyfikacji

Prestashop jest to oprogramowanie, które jest bardzo elastyczne. Oznacza to, że na jego rdzeniu możemy postawić różne, całkowicie odmienne sklepy. Chcesz sprzedawać swoje usługi? Interesuje Cię prowadzenie klasycznego e-sklepu? A może planujesz działać w branży e learningowej? Możliwości są naprawdę duże i warto skorzystać z pomocy doświadczonego programisty PrestaShop.

Funkcjonalności

Gdy mówimy o możliwościach, to warto wspomnieć również o funkcjonalności, jakie posiada prestashop. Pomimo że nie jest to najbardziej zaawansowane oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych, to jego możliwości sprawdzą się zarówno w przypadku początkujących, jak i średnio-zaawansowanych sklepach. Warto zauważyć, że funkcjonalności Prestashop można również są modyfikowalne — możesz je rozszerzać, zarówno korzystając z istniejących dodatków, jak i wykorzystując programistów, którzy wprowadzą funkcjonalności specjalnie dla Ciebie.

Wydajność

Oprogramowanie prestashop jest stosunkowo wydajne. Oczywiście znajdziesz wydajniejsze skrypty do sklepów internetowych, jednak gdy porównujemy wydajność w stosunku do oferowanych możliwości, to prestashop z pewnością prezentuje się świetnie.

Łatwość obsługi

W porównaniu z innymi systemami e-commerce Prestashop jest intuicyjny w obsłudze. Z pewnością ma to duże znaczenie dla osób mało doświadczonych, które rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce.

Warto pamiętać również o tym, że Prestashop jest systemem, który jest bardzo popularny. Dzięki temu znajdziesz w sieci bardzo liczną społeczność osób korzystających z prestashop nie tylko w języku angielskim, ale również polskim. Ma to duże znaczenie zwłaszcza dla osób, które chcą osobiście zajmować się prowadzeniem sklepu. Społeczność jest bardzo pomocna i pomoże rozwiązać napotkane trudności.

Społeczność

Prestashop to otwarte oprogramowanie, które cieszy się dużą popularnością. Dzięki temu znajdziesz wiele forów internetowych, kanałów na YouTube, stron internetowych, czy też grup na Facebooku, na których możesz otrzymać pomoc. Zaletą tego stanu rzeczy jest także to, że istnieje wiele firm, które oferują usługi związane z PrestaShop. Dzięki temu z pewnością uda Ci się znaleźć potrzebne usługi.

Największe wady prestashop

Jednocześnie oprogramowanie prestashop posiada kilka istotnych wad.

Konieczność aktualizacji

Prestashop to oprogramowanie, które jest regularnie aktualizowane. Jest to oczywiście zaleta, jednak wiąże się ona również z wadą — koniecznością wdrażania poprawek. Wszystkie poprawki trzeba wdrażać ręcznie, nie istnieje możliwość automatycznej aktualizacji skryptu. To z kolei wymaga czasu. Może to być problematyczne dla osób, które chcą samodzielnie zarządzać sklepem.

Płatne rozszerzenia

Pomimo że samo oprogramowanie prestashop jest darmowe, to istnieje wiele płatnych rozszerzeń. Jeżeli chcesz rozbudować swój sklep o dodatkowe możliwości, to konieczna będzie dodatkowa inwestycja, albo w płatne rozszerzenia, albo w pomoc programistów, którzy zaimplementuje potrzebę rozwiązania.

Skalowalność

Prestashop, to oprogramowanie, które świetnie sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów. Jednocześnie, jeżeli planujesz prowadzić bardzo duży sklep, to oprogramowanie może nie radzić sobie tak sprawnie, jak konkurencyjne. Pomimo że Prestashop ciągle rozwija się w tej dziedzinie to daleko jej do osiągnięć konkurencyjnych.

Koszty wdrożenia

Kwestią sporną również mogą być koszty wdrożenia. Jeżeli chcesz skorzystać z profesjonalnej agencji, to musisz przygotować się na spore wydatki. W tym artykule opisaliśmy aspekty, które wpływają na cenę, jaką musisz zapłacić za sklep Prestashop.

Mity związane z PrestaShop

Warto jeszcze na tym etapie przytoczyć kilka często powtarzanych mitów związanych z PrestaShop:

  • PrestaShop jest wolny — wiele osób myśli, że sklepy oparte o to oprogramowanie nie działają szybko. Jednak nie jest to prawdą. Prędkość sklepu zależy przede wszystkim od optymalizacji oraz hostingu, na jakim jest postawiony sklep.
  • PrestaShop jest w pełni darmowy — oczywiście samo oprogramowanie PrestaShop jest dostępne bezpłatnie, jednak liczne wtyczki i dodatki kosztują niemałe pieniądze. Także dobry hosting pod PrestaShop kosztuje sporo.
  • PrestaShop jest tylko dla małych sklepów — nie jest to prawdą. W dalszej części artykułu prezentujemy kilka przykładów sklepów działających na podstawie PrestaShop. W oparciu o to oprogramowanie można swobodnie przygotować sklep mający kilka tysięcy produktów.
  • PrestaShop nie jest bezpieczny — jest to zarzut także do innych oprogramowań typu open source. Jednak poprawnie zainstalowany i skonfigurowany PrestaShop jest w pełni bezpieczny

Przykłady znanych marek wykorzystujących PrestaShop

Wiele osób zastanawia się, czy PrestaShop to dobre oprogramowanie do prowadzenia e-sklepu. Odpowiedź na to jest twierdząca. Świetnym dowodem tego są przykłady znanych firm, które prowadzą sklepy w oparciu o to oprogramowanie.

Przeglądając ofertę sklepów, zauważysz, że jest ona rozbudowana. Ponadto posiadają one praktyczne funkcje takie jak wyszukiwarki, strefę logowania oraz liczne usprawnienia marketingowe.

Podsumowanie — czy warto wybrać Prestashop?

ZaletyWady
Możliwość modyfikacji
Rozbudowane funkcjonalności
Łatwość obsługi
Wydajność
Duża Społeczność
Konieczność aktualizacji
Płatne rozszerzenia
Skalowalność
Koszty wdrożenia
Podsumowanie wad i zalet PrestaShop

Prestashop to świetny skrypt dla początkujących i średniozaawansowanych firm działających w branży e-commerce. Poradzi on sobie nawet z dużą liczbą produktów, jednak jeżeli twój sklep już teraz jest bardzo duży, to wtedy warto rozważyć wdrożenie innych rozwiązań.

Z pewnością dużą zaletą Prestashop jest elastyczność — jeżeli brakuje jakiejś funkcjonalności, to zawsze możesz skorzystać z płatnych rozwiązań lub pomocy programistów. Nie jest to zamknięte środowisko.