Proces zakupowy można podzielić na kilka etapów. Klient musi najpierw dowiedzieć się o produkcie, jest to bodziec. Potem musi zdecydować się o tym, czy kupuje produkt (pierwszy moment prawdy), a gdy już go kupi to ocenia zadowolenie z produktu (drugi moment prawdy). Jednak w 2011 roku opracowano kolejne pojęcie, jakim jest zerowy moment prawdy.

Czym jest zerowy moment prawdy?

W skrócie jest to etap pomiędzy bodźcem a pierwszym momentem prawdy. Polega on na tym, że osoba zainteresowana bodźcem sprawdza informacje na jego temat w sieci. Przykładowo osoba chce kupić telefon, po tym, jak zobaczyła jego reklamę w telewizji. Jednak zanim to zrobi, sprawdza jego recenzje w internecie i opinie na jego temat.
Dzięki łatwemu dostępowi do internetu większość ludzi dzisiaj sprawdza informacje na temat produktów, które chcą kupić. Jeżeli nie mówimy tu o towarach pierwszej potrzeby takiej jak owoce, mąka, cukier, pieczywo, i podobnych, to naturalne jest sprawdzanie opinii, recenzji i innych informacji na temat produktu.
Znacząco zmienia to podejście do procesu zakupowego. Podczas szukania informacji o produkcie X można znaleźć informacje na temat produktu Y i dojść do wniosku, że jest on znacznie lepszym i rozsądniejszym wyborem.

Zadbaj o dobre informacje w sieci

Możemy liczyć na to, że internet sam stworzy informacje o twoich produktach, usługach, ogólnie o twojej firmie. Jednak zdecydowanie lepszym sposobem jest zadbanie samemu o przygotowanie odpowiednich treści dla potencjalnie zainteresowanych internautów.
Oczywiście nie muszą to być same treści pod hasłem “nasz produkt jest najlepszy”, wręcz przeciwnie — takie artykuły są dla wielu osób nienaturalne i będą wywoływały efekt odwrotny od oczekiwanego. Lepiej postawić na artykuły merytoryczne, które są faktycznie przydatne dla osób zainteresowanych twoim produktem.

Content marketing a ZMOT

Gdy mówimy o tworzeniu treści, to warto zauważyć, że bardzo korzystne będzie wykorzystanie content marketingu. Dzięki niemu możesz zainwestować w treści na różnych stronach internetowych. To z kolei sprawi, że będziesz miał jeszcze większą kontrolę na temat tego, co inne osoby znajdą podczas szukania informacji na temat twojej firmy i twoich produktów lub usług.

Zrozum intencje swoich odbiorców i zadbaj o SEO

Ludzie podczas zdobywania informacji na temat produktów, które chcą kupić mogą znajdować się na różnych etapach. Jedne osoby będą szukały ogólnych fraz takich jak “prezent dla żony”, “prezent świąteczny” – możesz je wykorzystać i przygotować treści związane z poradnikami zakupowymi.
Osoby wiedzące czego chcą, będą szukały haseł w stylu “jak wybrać xyz”, albo “jaki model xyz wybrać”. Gdy już znajdą kilka interesujących ich modeli i produktów, to zaczną dodawać do swoich wyszukiwań słowa takie jak “recenzje”, “opinie”, “testy”. W znalezieniu odpowiednich słów kluczowych pomoże Ci m.in. planer słów kluczowych od Google.
Po co o tym wszystkim wspominam? Ponieważ internauci szukają takich tematów i teraz mogą trafić na przypadkowe strony, witryny twojej konkurencji, albo na treści przygotowane przez Ciebie. Jak Ci się wydaje, która z tych opcji jest dla Ciebie najkorzystniejsza?
Odpowiedź jest oczywista. Dlatego też zadbaj o tworzenie odpowiednich treści, które będą odpowiedzią na potrzeby użytkowników.

Tworzenie treści a ZMOT

Wbrew pozorom jest to łatwiejsze, niż mogło wydawać się na początku. Przede wszystkim zadbaj o to, żeby w twoim sklepie internetowym pojawiły się takie działy jak “opinie”, “recenzje”. Dzięki temu osoby szukające tych haseł łatwiej znajdą twój sklep. Dodatkowo zadbaj o to, żeby treść na tych stronach była aktualnie uzupełniana.
Dodatkowo warto prowadzić własny serwis lub bloga, w którym będziesz poruszał najpopularniejsze problemy i pytania twoich klientów np. jaki telefon wybrać do 500 zł, jaki telefon wybrać z dobrym aparatem.
Warto również wykorzystać wspomniany wcześniej content marketing i tworzyć treści na innych stronach. To przełoży się bezpośrednio na wzrost popularności twojego serwisu, lepsze pozycje w wyszukiwarce Google, a dodatkowo będziesz miał kontrolę nad treściami dotyczącymi twojej marki.
Oczywiście artykuły na zewnętrznych serwisach mają być jak najbardziej wartościowe i przyjazne użytkownikom. Nie powinna to być treść czysto marketingowa.
Dopasowanie się do tego, jak dzisiaj wygląda proces zakupowy u ludzi jest bardzo istotne. Dzięki temu możesz zarabiać znacznie więcej, a twój marketing będzie skuteczniejszy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *