Wielu sądziło, że content marketing niedługo wygryzie public relations. Jednak okazuje się, że doskonale ze sobą współgrają. Te dziedziny tworzą idealną symbiozę, która ma szansę stworzyć długi i szczęśliwy związek.
Content marketing jeszcze kilka lat temu znany był tylko w środowisku e-marketingu. Dziś znają go prawie wszyscy. Szybko zdobył uznanie i popularność, a inne dziedziny kreatywne mogą tylko brać z niego przykład. Public relations próbował pokonać marketing treści, ale okazało się, że mają ze sobą wiele wspólnego, a razem mogą zawojować świat.
Historia walki content marketingu i public relations
Na początku marca 2015 roku agencja BuzzStream i agencja FRACTL sporządziły raport dotyczący trendów w marketingu internetowym. Dane pochodziły z lat 2008-2014, a oparte były na wynikach dostępnych z Google Trends. Raport pokazywał wyraźnie, że content marketing jest daleko przed public relations.
Aby przekonać się, czy ten trend wciąż się pogłębia, warto było sprawdzić i porównać statystyki dostępne od Google. Faktycznie zainteresowanie public relations wciąż spada, a content marketing zbiera laury. Mimo wszystko PR wciąż jest dużo potężniejszym narzędziem, ponieważ istnieje od wielu lat, a content marketing jest całkiem świeży i dopiero uczy się jak radzić sobie w branży.
I chociaż content marketing wciąż zyskuje na popularności, to wcale nie oznacza, że public relations niedługo odejdzie w zapomnienie.
Dlaczego PR i content marketing są idealną parą?
Na pierwszy rzut oka może to być nieoczywiste, ale public relations i content marketing doskonale się uzupełniają. I wszystko wskazuje na to, że ten związek będzie miał się coraz lepiej i zdecydowanie nie jest skazany na porażkę.
Internetowy public relations odpowiada między innymi za:
- Budowę wizerunku marki
- Budowę społeczności wokół marki
- Zwiększenie rozpoznawalności i świadomości marki
- Zwiększenie efektywności działań kryzysowych i antykryzysowych
Do zadań content marketingu zalicza się przede wszystkim:
- Planowanie, kreowanie i wzmacnianie działań marki
- Informowanie i docieranie do odbiorców
- Angażowanie odbiorców do wspólnego tworzenia marki
- Angażowanie odbiorców do interakcji z marką
Jak widać, każdy z tych elementów łączy się wzajemnie. Jeśli chcemy zbudować wizerunek marki, musimy też zaplanować działania, które pomogą w realizacji tego celu. A gdy dążymy do zwiększenia rozpoznawalności, musimy zaangażować odbiorców do dialogu i interakcji. Dlatego połączenie public relations i content marketingu daje najlepsze efekty.
Jak uzupełniają się nawzajem content marketing i public relations?
Zapewne znasz powiedzenie, że jeśli nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz. I mowa tu zarówno o osobach prywatnych i przedsiębiorstwach. Jednak samo pojawienie się w sieci to za mało. Aby zyskać klientów/odbiorców musimy stworzyć wartościowy content – przyjazna strona internetowa, konta w mediach społecznościowych i blog firmowy to podstawy istnienia w Internecie. Content marketing to tworzenie przydatnych treści w postaci wideoblogów, artykułów eksperckich i poradników. A przecież public relations to nic innego niż działania mające na celu polepszenie relacji na linii marka-odbiorca. Nie można nie zauważyć współzależności obu tych dziedzin. Dlatego warto połączyć je w tworzeniu lepszego wizerunku naszej firmy.
Udowadniamy, że content marketing potrzebuje public relations
- Public relations pomaga zaistnieć w sieci
Jeśli jesteśmy znaną marką dzięki działaniom PR, zdecydowanie łatwiej będzie nam znaleźć odbiorców w sieci. Zbudowany wcześniej pozytywny wizerunek marki pomoże szybko i sprawnie dostać się na szczyt w Internecie.
- Public relations pomaga dotrzeć do większego grona odbiorców
Znana marka otwiera drzwi. Jeśli stworzyliśmy dobry tekst, wiele portali chętnie umieści go na swojej witrynie wraz z odwołaniem do tekstu źródłowego. To idealny sposób na zwiększenie zasięgu swojej marki.
- Public relations zwiększa odbiór virali
Na YouTube znajdują się miliony filmików, z których większość pozostaje niezauważona. Wyobrażaliście sobie kiedyś, ile zamieszczono ciekawych treści, których nikt nie zauważył? Jeśli marki zadbały odpowiednio o rozpoznanie swojego wizerunku, ich filmiki na pewno nie przejdą bez echa.