Gdy korzystasz z usług agencji SEO, to oczekujesz konkretnych rezultatów. Dlatego wielu właścicieli biznesów oczekuje wynagrodzenia za efekt. Jednak czy aby na pewno jest to najlepszy sposób rozliczania pozycjonowania swoich stron internetowych? W tym artykule poznasz wady i zalety różnych form nawiązywania współpracy z agencją SEO.
Rozliczanie za efekt (pozycje)
W tym przypadku klient agencji SEO płaci, tylko jeżeli jego strona znajdzie się na wysokich pozycjach w przypadku określonych fraz kluczowych. Dawniej był praktykowany praktycznie tylko ten model rozliczeń, jednak od czasu dużych zmian w Google wiele agencji przestało się w ten sposób rozliczać, ponieważ osiągnięcie wysokich pozycji zajmuje często dużo czasu.
Do głównych zalet tego sposobu rozliczania trzeba zaliczyć to, że klient płaci tylko za efekt. Jeżeli on się nie pojawia, to nie jest jego portfel dodatkowo obciążany. Dodatkowo dla klientów jest jasne i zrozumiałe, za co płacą (co nie jest tak oczywiste w przypadku innych form rozliczania).
Ponadto ten sposób rozliczania znacząco ułatwia komunikację na linii agencja seo — klient, ponieważ agencja informuje go tylko o pozycjach w wynikach wyszukiwania. Zwykle klienta nie interesuje to, jakie metody są wykorzystywane do osiągnięcia pozycji.
Jednak ten sposób ma również wiele minusów. Przede wszystkim czasem rozliczenie za efekt wiąże się z wykorzystaniem zakazanych przez Google technik SEO. Agencjom zależy, żeby efekty pojawiły się jak najszybciej (tylko wtedy zarobią pieniądze), a przez to pozyskują linki w niewłaściwy sposób. A to może skutkować w przyszłości karami od Google.
Ponadto agencje często proponują dodatkowo pozycjonowanie strony na dodatkowe słowa kluczowe, które są rzadko wyszukiwane przez internautów. W ten sposób są w stanie wypozycjonować stronę szybko na wiele fraz kluczowych, które tak naprawdę nie przełożą się na realny ruch na witrynie.
Natomiast dla najlepszych agencji SEO taki model jest niekorzystny:
- Podczas pozycjonowania na określone frazy kluczowe często dochodzi do pozycjonowania strony również na inne. A to oznacza, że część pracy wykonuje się gratis.
- Ta sama strona może znajdować się na różnych pozycjach w zależności od tego, który system ją sprawdza. Wiąże się to z tym, jak w dzisiejszych czasach działa wyszukiwarka Google (uwzględnia między innymi wyszukiwarkę, osobiste preferencje użytkowników). A to prowadzi do kłopotów z rozliczeniami.
Mimo wszystko cały czas niektóre agencje oferują taką formę rozliczanie, ponadto cały czas wielu klientów chce z niej korzystać. Kiedy warto wybrać rozliczanie za efekt? Głównie w przypadku pozycjonowania mniej istotnych stron, gdzie ewentualna kara od Google nie jest tak bolesna. Ponadto warto najpierw zdobyć wiedzę na temat SEO, żeby móc lepiej kontrolować działania agencji.
Model abonamentowy
W tym przypadku po prostu klient podpisuje z agencją SEO umowę, w której klient płaci stałą kwotę, natomiast agencja SEO prowadzi regularne działania mające na celu poprawę pozycji w wyszukiwarkach. Ponadto często agencja regularnie przesyła raporty, dzięki którym klient widzi jakie działania są podejmowane w związku z jego stroną.
W tym modelu działania agencji są bardzo elastyczne i wiele zależy od budżetu klienta. Agencje mogą skupiać się na marketingu szeptanym, artykułach gościnnych, content marketingu i jeszcze innych formach pozycjonowania strony klienta. Elastyczność jest jedną z największych zalet tego modelu, bo zróżnicowany profil linków powoduje trwały wzrost pozycji w Google.
Ten model jest również korzystny dla agencji, ponieważ może dokładnie zaplanować swój budżet i nie musi martwić się o płynność finansową.
Oczywiście nie jest to sposób rozliczania pozbawiony wad. Przede wszystkim klient może mieć czasem wrażenie, że agencja SEO nie daje z siebie wszystko, a samej agencji może tak nie zależeć na osiągnięciu określonych wyników. W skrajnych przypadkach agencje SEO mogą mieć małą motywację do pracy, ponieważ bez względu na efekty otrzymają wynagrodzenie.
Natomiast dla agencji SEO taki model rozliczania czasem kończy się presją ze strony klienta, który chce bardziej ingerować w działania niż w poprzednim modelu rozliczania.
Jednocześnie ten model rozliczania jest jednym z najlepszych dla obu stron. Pozwala na elastyczne dobieranie technik pozycjonowania do potrzeb klienta.
Model abonamentowy z premiami za efekt
Jest to połączenie dwóch poprzednich modeli. W skrócie polega on na tym, że ustala się podstawowy abonament oraz dodatkową premię za efekty. Jako efekt może być określony zarówno wzrost ruchu na stronie, jak i osiągnięcie pozycji.
Podobnie jak sam model abonamentowy ten sposób rozliczenia pozwala na bardzo elastyczne określenie formy współpracy. Jest to dobre zarówno dla agencji SEO, jak i klienta.
Jako podstawowy abonament zwykle określana niska kwota, która co najwyżej pokrywa koszty prowadzenia działalności, natomiast głównym wynagrodzeniem agencji jest premia za efekt.
Plusem tego systemu rozliczania jest to, że pozwala on agencji SEO prowadzić wartościowe działania. Klient również jest często spokojniejszy, ponieważ płaci częściowo za efekt. Częściowo też ten system korzysta ze wszystkich zalet poprzednich modeli rozliczania.
Jeżeli chodzi o wady, to jest ich zdecydowanie mniej. Większość wad jest tutaj zniwelowana, jednocześnie mogą pojawić się wszystkie wady z obu poprzednich modeli rozliczania.
Rozliczanie za ruch
Celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na stronie. Dlatego też niektóre agencje SEO oferują model rozliczania za ruch. Tutaj całkowicie ignoruje się wysokość pozycji, skupia się natomiast na ruchu.
Jest to model rozliczania dosyć kłopotliwy. Problemem jest choćby określenie źródeł ruchu, za które agencja SEO otrzymuje wynagrodzenie. Z jednej strony warto skupić się tylko na ruchu z Google, jednak z drugiej część działań agencji może prowadzić do pozyskania np. wejść bezpośrednich.
Niektórzy klienci chcieliby również ograniczyć źródła ruchu z wyszukiwarki jedynie do kilku słów kluczowych. To znowu prowadzi do utrudnień, bo większość słów kluczowych w narzędziach statystycznych będzie nieznana.
Zaletą dla agencji SEO jest to, że ten sposób rozliczania umożliwia osiągnięcie w zasadzie nieograniczonych dochodów. Nie ma tu szklanego sufitu jak w przypadku rozliczania za pozycję. Natomiast klient podobnie jak w tamtym przypadku płaci tylko za określony rezultat.
Jednak z drugiej strony daje to agencji możliwość nadużyć — kupowania bezwartościowego ruchu, żeby zwiększyć swoje dochody. Dodatkowo warto pamiętać, że nie zawsze wzrost ruchu musi być proporcjonalny do wzrostu zysków.
Inne formy rozliczania
Wyżej wymieniłem najpopularniejsze formy rozliczania. Jednocześnie warto pamiętać, że nie ma określonych przepisów, które narzucają pewne formy współpracy. Zarówno agencje SEO, jak i klienci mają tutaj pełną dowolność.
Inne formy rozliczania, to m.in. wynagrodzenie za godzinę pracy agencji, albo wynagrodzenie w postaci prowizji od sprzedaży. Są one znacznie rzadziej wybierane. Pierwsze rozwiązanie sprawdzi się w przypadku firm, które chcą zatrudnić swojego pozycjonera, drugie jest bardzo trudne do wdrożenia i też mało agencji zgodzi się na taką formę współpracy.
Jaką formę rozliczenia wybrać?
Wszystko zależy tak naprawdę od potrzeb klienta. Dla agencji SEO najkorzystniejsze są modele abonamentowe, ewentualnie połączenie modeli abonamentowych z premią za efekt. Dlatego, jeżeli prowadzisz agencję SEO, to skup się na tych modelach rozliczania.
Natomiast jeżeli jesteś właścicielem biznesu, który chce nawiązać współpracę z agencją SEO, to również warto postawić na model abonamentowy. Korzystając z niego możesz liczyć na długotrwały wzrost pozycji. Ponadto często najlepsze agencje przestawiają się właśnie na ten model rozliczeń. Jeśli szukasz pomocy specjalistów w kwestii SEO, to zapraszamy do kontaktu.