Dzisiaj sposobów na promocję w sieci jest mnóstwo. Wiele mówi się o reklamie na Facebooku, o obecności w mediach społecznościowych. My jednak skupimy się na tak zwanym influence marketingu, czyli wykorzystaniu m.in. blogerów do promocji swojej marki w sieci. Dlaczego warto to robić, jakie daje to wymierne korzyści? Odpowiedzi na to pytanie poznasz w tym artykule.

Dlaczego warto współpracować z blogerami?

Wiele osób zastanawia się, dlaczego warto współpracować z kimś takim jak bloger. Przecież to tylko osoba, która pisze artykuły, często przeciętnej jakości i publikuje je w internecie. Przypatrzmy się teraz kilku informacjom na temat blogerów w Polsce:

  • Jasonhunt — ok. 200.000 odwiedzin miesięcznie
  • JakOszczedzacPieniadze — ok. 120.000 fanów na Facebooku
  • Mafasshion — ponad 1 milion followersów na instagramie

Blogerzy dzisiaj docierają do wielu ludzi i co najważniejsze — są często dla nich znacznie bardziej wiarygodnym i opiniotwórczym źródłem niż telewizja. Bloger jest dzisiaj symbolem niezależności i wiarygodności. Dzieje się tak choćby dlatego, że każdy szanujący się twórca współpracuje tylko z markami, którym ufa.
Ponadto coraz więcej osób (zwłaszcza młodych) częściej czyta blogi niż gazety. Badania mówią, że nawet 25% społeczeństwa regularnie czyta blogi. A prawie 30% osób przyznaje się do tego, że kupując w internecie wykorzystuje informacje znajdujące się na blogach.
I to są dane z 2015 roku, dzisiaj prawdopodobnie te procenty są jeszcze większe. Dlatego właśnie współpraca z blogerami daje realne korzyści.

W jakim celu reklamować się na blogach?

Współpraca z blogerami trochę różni się od innych form reklamy w internecie. Wiele przedsiębiorców jest nastawionych na klasyczne zyski, chcieliby porównać współpracę z blogerem, z reklamą w Google AdWords.
Warto natomiast zauważyć, że współpraca z blogerami ma zupełnie inny cel. Jest nim promocja swojej marki. Oczywiście takie działania mogą bezpośrednio przełożyć się na zyski firmy, na ilość zamówień.
Jednocześnie to pozostanie w świadomości odbiorców blogów jest najważniejsze podczas takiej współpracy (zwłaszcza z większymi blogerami), to przełoży się na długofalowe korzyści. Wystarczy zobaczyć na firmę Play, która od kilku lat współpracuje z YouTuberami w Polsce.

Na co zwrócić uwagę wybierając blogera do współpracy?

To bardzo ważne pytanie, wiele firm ogranicza się do sprawdzenia statystyk bloga, zobaczenia ile posiada on unikalnych użytkowników. Czy to jednak jedyna informacja, na którą warto zwrócić uwagę? Absolutnie nie. To kilka faktów, o których należy pamiętać:

  • Zaangażowanie społeczności — ilość komentarzy, ilość udostępnień treści, ilość lajków (w przypadku filmów na YouTube). To wszystko ma znaczenie. Dzięki temu wiesz, czy wokół bloga stworzyła się grupa fanów, która śledzi jego treści.
  • Social media i inne zasoby (np. newsletter) – to wszystko bloger może wykorzystać do promocji twojej marki. Warto zwrócić na to uwagę.
  • Treści tworzone przez blogera — czy aby na pewno są one zgodne z twoją marką? Zwróć na to uwagę. Przykładowo reklamowanie garniturów ślubnych, u vlogera zajmującego się głównie grami komputerowymi nie jest najlepszym pomysłem.
  • Liczba unikalnych użytkowników — o tym również trzeba pamiętać.
  • Liczba średnich odsłon artykułów — do ilu osób bloger dociera ze swoimi treściami? Dzięki temu będziesz w stanie oszacować, jak wiele osób zobaczy sponsorowany artykuł, który zamierzasz kupić.
  • Tematyka bloga — najlepiej jeżeli jest jak najbardziej dopasowana do charakteru twojej działalności.
  • Koszt reklamy — o tym również warto pamiętać. Najwięksi blogerzy są jednocześnie najdrożsi.

Na co warto uważać podczas współpracy z blogerami?

Jednocześnie warto pamiętać o tym, że współpraca z blogerami potrafi być bardzo trudna. Dlatego też warto uważać na pewne kwestie.
Przede wszystkim nigdy nie staraj się kupować zdania blogera. Większość szanujących się osób nawet za duże pieniądze nie przeprowadzi sponsorowanej recenzji. A jeżeli ktoś się zgodzi, to możesz mieć niemalże pewność, że jego materiał nie da Ci zbyt dużych korzyści, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że jego odbiorcy już dawno przestali mu ufać.
Warto też traktować blogerów po ludzku. Wiele firm, zwłaszcza większych korporacji lubi bardziej oficjalną komunikację. Niestety nie przepadają za nią blogerzy. Jeżeli szukasz przykładu, do czego może ona doprowadzić, to przypomnij sobie Piotra Ogińskiego, który prowadzi kanał na YouTube “Kocham Gotować” i jego spór z Sokołowem. Na tę markę poleciała fala krytyki, a za Piotrem wstawili się jego koledzy. Pamiętaj, że zadzierając z jednym blogerem, prawdopodobnie zadrzesz ze znaczną częścią branży.
Warto również dać blogerowi robić swoje. Nie zmuszaj go do oklepanej formy artykułu, takiej, jaka Tobie się spodoba. Pozwól mu stworzyć treść w taki sposób, jaki on uzna za słuszny, wtedy taka współpraca będzie najkorzystniejsza dla obu stron.
I pamiętaj, żeby nie kierować się wielkością bloga. Zwłaszcza jeżeli działasz w branży, która nie kieruje usług dla wszystkich osób, to odpowiednie wybranie tematycznego bloga ma bardzo duże znaczenie.

Dla kogo jest współpraca z blogerami?

Przede wszystkim dla firm, które posiadają duży budżet. Zwłaszcza jeżeli chcesz współpracować z największymi markami, to wtedy musisz liczyć się z wydatkami przekraczającymi 10000 zł (za współpracę z jedną osobą).
Jednocześnie taka inwestycja się opłaca, ponieważ dzięki współpracy twoja firma będzie znacznie bardziej rozpoznawalna niż konkurencja. W perspektywie długoterminowej jest to bardzo opłacalny zabieg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *