Zarządzanie magazynowaniem produktów w sklepie internetowym

Wózek widłowy na magazynie

Jeśli sprzedajesz produkty fizyczne w swoim sklepie internetowym, to musisz zarządzać odpowiednio magazynowaniem produktów. Odpowiednie podejście do tego tematu jest niezwykle ważne, ponieważ wpływa na twoje dochody.

Klasyczny model magazynowania a cashflow

Magazynowanie może generować niepotrzebne koszty

W klasycznym modelu magazynowania kupujesz produkty, które trafiają do magazynu, z którego je wysyłasz. Rozwiązanie to ma kilka wad, skupmy się jednak na dwóch największych:

  • Zamrażasz pieniądze w towarze i odzyskasz je, dopiero gdy nastąpi sprzedaż. Istnieje ryzyko, że produkty nie będą sprzedawać się tak dobrze, jak tego oczekujesz.
  • Magazynowanie produktów też generuje koszty, oznacza to, że produkty, których nie sprzedałeś, to nie tylko zamrożone środki, ale też dodatkowe straty.

To doprowadza do tego, że zdarzają się sytuacje, w których właściciele sklepów są zmuszeni sprzedawać produkty po cenie zakupu. To samo w sobie oznacza w praktyce stratę (dochodzą koszty magazynowania produktów, przesyłki itd.), a może się okazać, że taka przecena będzie niewystarczająca i będziesz zmuszony sprzedać produkty taniej, niż kupiłeś, żeby odzyskać, chociaż część kapitału. Pozostaje pytanie, jak obejść problemy związane z magazynowaniem i sprzedażą. Przyjrzymy się kilku rozwiązaniom.

Outsourcing magazynowy

To rozwiązanie pośrednie, ponieważ jesteś narażony na te same problemy, co w poprzednim punkcie. Dlaczego więc warto się przyjrzeć outsourcingowi? Ponieważ w przypadku niektórych sklepów koszty magazynowania mogą się znacząco zmniejszyć, zwłaszcza jeśli mówimy o małych i średnich firmach.

Warto po prostu zastanowić się ile wydajesz na magazynowanie i wysyłkę produktów, a następnie sprawdzić oferty outsourcingu magazynowego. Dzięki temu będziesz wiedział, co jest bardziej opłacalne w twoim przypadku.

Dropshipping

Ten model polega na tym, że współpracujesz z dostawcą i zamówienia złożone w twoim sklepie są skierowane bezpośrednio do hurtowni, i to ona zajmuje się ich realizacją. Twój sklep jest po prostu pośrednikiem. W tym modelu sprzedaży zarabiasz po prostu na różnicy cen. Przykładowo, gdy w hurtowni produkt jest np. za 50 zł, a Ty go sprzedajesz za 53 zł, to zarabiasz na tej transakcji 3 zł.

Dostępność produktów w twoim sklepie również synchronizuje się z hurtownia, dzięki czemu nie ma ryzyka, że zabraknie produktów.

Zaletą tego rozwiązania są niskie koszty prowadzenia działalności, brak zamrażania kapitału. Wadą natomiast niższe możliwości, jeśli chodzi o sprzedaż. Nie masz takiej swobody w prowadzeniu różnych akcji zniżkowych. Zwykle również zysk na sprzedaży jednego produktu jest mniejszy.

”Partyzancki” Dropshipping

Ta technika jest wykorzystywana przez niektórych małych sprzedawców oraz czasem przy sprzedaży droższych produktów. Polega ona na tym, że sprzedajesz produkty, których nie posiadasz fizycznie. Gdy klient złoży zamówienie, to albo pójdziesz do sklepu i zrobisz zakupy, albo kupisz produkty online. Czym ona różni się od klasycznego Dropshippingu?

Tym, że tutaj nie masz żadnych umów z hurtownią, przez co jesteś bardziej zaangażowany w proces sprzedaży. Ponadto wydłuża się czas realizacji przesyłek, ponieważ Ty musisz najpierw udać się po towar lub poczekać aż on przyjdzie, a dopiero potem go wysłać.

Niewykluczone są również sytuacje, w których w twoim sklepie zabraknie produktów w sklepach, u których się zaopatrujesz. Wtedy czas realizacji zamówienia może się wydłużyć, a w niektórych sytuacjach nie będziesz w stanie tego w ogóle zrobić, co z pewnością nie spodoba się twoim klientom.

Łączone metody

Warto zauważyć, że powyższe metody możesz łączyć. Oznacza to, że możesz część produktów sprzedawać np. w modelu Dropshipping, natomiast część trzymać w magazynie. W ten sposób możesz np. więcej zarabiać na najlepiej sprzedających się produktach (które będą w twoim magazynie), a jednocześnie mieć dostęp do dużego asortymentu dzięki oferowaniu produktów przez dropshipping.

Najważniejsze jest odpowiednie podejście do kwestii magazynowania produktów — kieruj się tu po prostu tym, co jest najbardziej zyskowne.