Analiza danych w e- commerce a większa sprzedaż

Analiza danych w e- commerce a większa sprzedaż

Bardzo często mówi się o zwiększaniu ruchu na stronie internetowej, jest to bowiem czynnik, który niesie ze sobą bardzo wiele korzyści. Oczywiście jest to prawda, jednakże w przypadku sklepu internetowego duże znaczenia ma również to, ilu faktycznie użytkowników coś kupi. Dane w e- commerce to podstawa, dzięki nim uzyskać można ogromną wiedzę zarówno o użytkownikach, działaniach, preferencjach zakupowych jak i prowadzić efektywna strategie rozwoju sklepu internetowego.

Gdzie można znaleźć dane e- commerce o użytkownikach?

Wato zaznaczyć, iż dane o użytkownikach e- commerce można otrzymać przede wszystkim z platformy sklepu online oraz systemu ERP. Są to bowiem źródła, z których można uzyskać takie informacje jak między innymi:

  • Kim jest nasz klient?
  • Kiedy i co kupował?
  • W jakich odstępach czasowych dokonywał zakupów?
  • A także jakiej jest płci, ile ma lat oraz kiedy ma urodziny?

Co istotne? Na podstawie zebranych danych ze sklepu online można przetwarzać i analizować takie dane jak: raporty sprzedaży, oraz raporty bardziej szczegółowe typu: Raporty Exporter. Większość danych wykorzystuje dział e- commerce, jednak część z nich umożliwia weryfikację pracy logistyki, co w połączeniu z dziennym, regularnym raportowaniem pozwala zobrazować efektywność działań magazynu sklepu internetowego.

Analiza danych pod kątem zwiększenia sprzedaży- istotne czynniki

Wśród bardzo istotnych metryk w e- commerce znajdują się:

  1. Współczynnik konwersji- jest to stosunek odwiedzin do zakupów, jest to bowiem podstawowa metryka w e- commerce i jednocześnie najbardziej wartościowa. Jej zastosowanie jest bardzo korzystne, ponieważ pozwala śledzić postęp w sprzedaży a także sprawdzać czy działania przynoszą oczekiwane efekty. Aby zwiększyć konwersje w sklepie internetowym zaleca się aby ważne informacje o produktach i usługach były łatwo dostępne oraz szybkie w znalezieniu. Warto także stosować dowody społeczne na stronie sklepu online, bowiem są one potwierdzeniem Twoich umiejętności.
  2. Średnia wartość zamówienia– to kwestia, którą również warto analizować, jest to bowiem średnia wartość wszystkich zamówień.
  3. Powtarzanie zakupów– metryka, którą warto obserwować oraz zwiększać, w e- commerce liczy się nie tylko zachęcenie do zakupów, ale również ich ponowne dokonanie. W tym celu dobrze jest posiłkować się takimi technikami jak: programy lojalnościowe, e- mail marketing, oraz kody rabatowe na kolejne zakupy.

Porównanie urządzeń na których przeglądana jest strona

O czym warto pamiętać? To, że wiedza na temat tego, na jakich urządzeniach przeglądana jest strona Twojego sklepu internetowego pozwala wyciągnąć bardzo dużo wniosków. W zależności od tego czy jest to smartfon czy komputer, możesz dopracować daną wersję do rozdzielczości ekranu, dzięki czemu nie tylko będzie ona bardziej intuicyjna, ale również zachęci do zakupów.

Ruch na stronie sklepu online

Należy podkreślić, że duże znaczenie ma także źródło odwiedzin strony Twojego sklepu online! Mogą to być:

  • Ruch bezpośredni- dotyczy sytuacji, gdy dany użytkownik wpisuje nazwę Twojej strony bezpośrednio w przeglądarce
  • Ruch organiczny- ruch, który pochodzi z przeglądarki
  • Ruch z Social  Media
  • Ruch z linków- generowany podczas kliknięcia w link znajdujący się na Twojej stronie
  • Płatny ruch- pochodzący z kampanii reklamowych, między innymi: Google Ads

Co więcej? Na podstawie zebranych danych otrzymujesz możliwość precyzyjnego zweryfikowania działań.

Indywidulani użytkownicy

Powinieneś wiedzieć, ze indywidualne rozpatrywanie użytkowników przynosi bardzo wiele korzyści Twojej marce! Zaleca się, aby dbać o takich klientów stosując do tego celu różne zabiegi między innymi:

  • Promocje w postaci kuponów rabatowych
  • Promocje z okazji urodzin
  • Oraz stosowanie cross i up- selling

Podsumowanie

Pamiętaj, że nie jest sztuką zbierać informacje z e- commerce, sztuką jest bowiem odpowiednio je wykorzystać, w taki sposób aby właściwie przemówiły i spowodowały wzrost przychodów w twoim sklepie internetowym. Handel w internecie to branża, w której sprzedaje się przez cały rok, każdego dnia i o każdej porze dlatego czas reakcji oraz elastyczność są tutaj bardzo istotne!