Błędy SEO — czego należy unikać?

błędy popełniane w seo czyli czego należy unikać w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie to bardzo trudna sztuka. Można ją porównać do chodzenia po zamarzniętym stawie. Jeden nierozważny krok i tafla pod Tobą pęka, a twój cały wysiłek włożony w pozycjonowanie się topi. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się najczęstszym błędom związanym z pozycjonowaniem stron internetowych.

Analiza słów kluczowych

Błędy SEO mogą być bardzo kosztowne

Jeżeli planujesz rozpocząć pozycjonowanie, to powinieneś zacząć od analizy słów kluczowych. Przydatna będzie analiza SEO konkurencji, o której pisaliśmy na blogu. Dzięki temu znajdziesz lepsze i bardziej wartościowe słowa kluczowe.

Możesz również wykorzystać po prostu swoją kreatywność i zastanowić się jakie frazy kluczowe będą wpisywali internauci, żeby znaleźć informacje na tematy, które poruszasz na swojej stronie internetowej. Gdy już znasz swoje słowa kluczowe, to warto wykorzystać narzędzia takie jak Planer słów kluczowych od Google, żeby znaleźć jeszcze większą liczbę wartościowych fraz kluczowych oraz ocenić swoje pomysły. Temat ten został dokładniej poruszony tutaj.

Warto również, żebyś wiedział, czy istotne są dla Ciebie frazy lokalne, oraz czy chcesz walczyć o najbardziej oblegane frazy kluczowe.

Dzięki takiemu podejściu jesteś w stanie świadomie i rozsądnie wybrać słowa kluczowe, na które będziesz się pozycjonował, a dzięki temu twoje działania będą znacznie skuteczniejsze i bardziej efektywne.

Brak odpowiedniego linkowania

Temat linkowania zewnętrznego to temat na oddzielny artykuł. Jednocześnie trzeba koniecznie go poruszyć w tym wpisie, ponieważ wiele osób popełnia dwa karygodne błędy związane z linkowaniem:

  • Całkowicie ignorują fakt linkowania zewnętrznego — uważają, że linki nie są w ogóle potrzebne.
  • Pozyskują mało wartościowe linki zewnętrzne do swojej witryny internetowej. A to sprawia, że pozycja ich strony nie rośnie, a czasem wręcz spada.

Odpowiednie linkowanie, to między innymi pozyskiwanie dobrych i wartościowych linków. Na naszym blogu znajdziesz wiele artykułów dotyczących tej tematyki. Z tego artykułu zapamiętaj, że jeżeli chcesz zdobyć wysokie pozycje w Google, to odpowiednie i świadome linkowanie jest bardzo ważne. Warto wykorzystać narzędzia do analizy linków przychodzących.

Brak optymalizacji witryny

Niektóre osoby myślą, że wystarczy zdobyć odpowiednie linki, by osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jednocześnie tak nie jest. Dzisiaj liczą się nie tylko linki, ale zoptymalizowana witryna. Ona często jest zdecydowanie ważniejsza niż linkowanie. Na optymalizację witryny wpływają różne czynniki, do najważniejszych należy:

  • Odpowiedni interfejs przyjazny dla użytkowników i wyszukiwarek. Dzięki niemu roboty indeksujące sprawnie poruszają się po witrynie, natomiast użytkownicy z łatwością osiągają zamierzone cele.
  • Szybkość działania witryny — im szybciej się ona ładuje, tym lepiej dla Ciebie i twoich odbiorców.
  • Optymalizacja treści — odpowiednie natężenie słów kluczowych, wykorzystanie nagłówków, pogrubień i edycji tekstu.
  • Dodanie grafiki i odpowiednie opracowanie jej pod kątem SEO.

To podstawowe i najważniejsze zasady, o których należy pamiętać podczas optymalizacji swojej strony internetowej.

Przeoptymalizowana witryna

Teraz przenosimy się na drugą stronę barykady, Czasem problemem nie jest to, że strona zawiera zbyt mało słów kluczowych, lecz to, że zawiera ich zbyt dużo. Cały czas można spotkać witryny, które są dosłownie wypełnione słowami kluczowymi rozstawionymi bez większego sensu dla odbiorcy.

Warto pamiętać, że przeoptymalizowana witryna jest nie tylko karana przez Google, ale również nieczytelna dla użytkownika. A to sprawia, że internauci szybciej opuszczą twoją witrynę, co przełoży się na kolejne spadki.

Dlatego też zadbaj o:

  • Odpowiednie rozłożenie słów kluczowych. Zadbaj, żeby za każdym razem, gdy używasz słowa kluczowego w tekście było ono wykorzystane w sposób naturalny, nierzucający się oczy.
  • Frazy kluczowe w nagłówkach powinny być otoczone innymi słowami.

Duplicate content

Treść skopiowana z innych stron to prosty sposób na dostanie bana od Google. Nie ma znaczenia czy mówimy tu o blogach, serwisach z newsami, czy sklepach internetowych. Dlatego, jeżeli przykładowo opisy produktów do swojego sklepu kopiujesz z allegro, to możesz spodziewać się, że twoja witryna internetowa nie będzie wysoko w wyszukiwarce internetowej. Mogą w tym nie pomóc nawet najlepszej jakości linki.

Jednocześnie sposób na poradzenie sobie z tym jest bardzo prosty:

  • Sprawdź oryginalność swoich podstron. Pomoże w tym choćby narzędzie copycape.com
  • Wszystkie nieoryginalne treści, które są powielone z innych stron internetowych przeredaguj tak, żeby nie były kopią. Czasem najlepszym rozwiązaniem jest napisanie ich od nowa.

Jeżeli nie masz pomysłu jak stworzyć unikalną treść, to skorzystaj z pomocy zawodowych copywriterów. Przy ich pomocy jesteś w stanie zmienić nawet opisy z allegro w unikalne treści.

Jedna strona pod wieloma adresami

Tutaj pojawia się duplicate content wewnątrz strony. Niestety cały czas w internecie pojawiają się różne sytuacje, gdzie strony pojawiają się pod różnymi adresami. Ten problem dotyczy zwłaszcza strony głównej, która czasem może mieć nawet kilka kopii np. nazwastrony.pl, www.nazwastrony.pl, nazwastrony.pl/index.html, nazwastrony.pl/index.php. Dodatkowo ostatnie dwa warianty mogą powstać jeszcze z przedrostkiem www przed adresem.

I w ten sposób jedna strona główna może znajdować się nawet w 6 różnych wariantach w internecie! Ten problem dotyczy również podstron. Zwłaszcza przy źle skonfigurowanym systemie CMS albo zainstalowaniu różnych dodatków może pojawić się problem duplikacji podstron.

Jak sobie z tym poradzić?

  • Przede wszystkim do już istniejących adresów użyj przekierowania 301. Dzięki temu, jeżeli były jakieś linki przychodzące skierowane na dany adres, to wykorzystasz ich moc. Dotyczy to zwłaszcza strony głównej.
  • Jeżeli pojawiają się inne podstrony w zduplikowanej wersji, to skontaktuj się z webmasterem, który wykryje źródło problemu i rozwiąże go.
  • Jeżeli masz wiele podobnych podstron w serwisie np. strony produktowe, to wykorzystaj parametr rel cannoical.

Brak responsywnej strony

Urządzenia mobilne dzisiaj stanowią ogromną część ruchu w internecie. Coraz częściej na witrynach więcej ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych niż z komputerów, czy też laptopów. Dlatego, jeżeli nie chcesz po prostu tracić ruchu i cennych wejść na swoją witrynę, to koniecznie zadbaj o to, żeby była ona przystosowana do urządzeń mobilnych.

Masz tak naprawdę dwie opcje:

  • Stworzyć oddzielną wersję swojej witryny na telefon.
  • Zadbać o responsywny wygląd twojej witryny, która dopasowuje się do urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Drugie rozwiązanie jest znacznie prostsze. Zwłaszcza, jeżeli używasz gotowych systemów CMS, to zainwestuj w responsywne szablony, które są znacznie bardziej komfortowe dla użytkowników urządzeń mobilnych.

I ważna uwaga na koniec — jeżeli do tej pory nie posiadałeś responsywnej wersejii strony, to nie sugeruj się danymi z narzędzi analitycznych. Bardzo często po przystosowaniu witryny do urządzeń mobilnych nagle pojawia się więcej użytkowników telefonów komórkowych na stronie.

Regularne aktualizowanie treści

Problem ten dotyczy zwłaszcza sklepów internetowych. Czasem z oferty znikają pewne produkty. Co zwykle robi się w takiej sytuacji? Usuwa się produkt ze strony. Co zrobi osoba, która znalazła link do konkretnego produktu w twoim sklepie np. na jakimś blogu? Trafi na stronę z błędem 404.

Tego lepiej uniknąć. Wykorzystaj przekierowanie 301. W ten sposób przekierujesz siłę linkowania na nową podstronę (dzięki temu może być ona wyżej w wynikach wyszukiwania), ponadto osoby z linków zewnętrznych również nie trafią na stronę z błędem 404, a na stronę z innym produktem. Jest to rozwiązanie znacznie korzystniejsze.

Pamiętaj o tym, gdy w przyszłości będziesz usuwał podstrony swojej witryny, jednocześnie już teraz możesz wykonać pewne działania.

Program Xenu umożliwi Ci znalezienie nieprawidłowo działających linków na twojej stronie internetowej. W ten sposób możesz znaleźć kilka źle działających podstron.

Możesz przeanalizować strony zwracające status 404 w Google Webmasters Tools.

Oczywiście tak przeprowadzoną analizę warto wykorzystać i wprowadzić zmiany w swojej witrynie internetowej.

Nie wykorzystywanie potencjału linkowania wewnętrznego

Treść ma kluczowe znaczenie w SEO

Jest to problem szczególnie w dużych i rozbudowanych witrynach. Linkowanie wewnętrzne daje Ci wiele korzyści:

  • Wpływa pozytywnie na pozycję twojej strony w wynikach wyszukiwania.
  • Jest przyjazne dla internautów — mogą oni łatwo poruszać się po twojej witrynie.
  • Zatrzymuje twoich odbiorców na dłużej — co przekłada się na siłę twojej marki, zaangażowanie czytelników oraz pozycje w wyszukiwarce.

Dlatego też dbaj o linkowanie wewnętrzne na twoich podstronach. Na każdej nowej stronie, którą tworzysz dbaj o to, żeby pojawiały się odpowiednie i pasujące linki. Ponadto możesz wykorzystać informacje z Google Analytics dotyczące najpopularniejszych podstron na twojej witrynie i tam zadbać o odpowiednie linki wewnętrzne. A gdy mówimy o Google analytics, to czas przejść do kolejnego błędu.

Brak programów analitycznych

Ten podpunkt jest tak naprawdę bardzo obszerny. Jeżeli prowadzisz działania SEO, to potrzebujesz przede wszystkim dwóch rodzajów programów:

  • Programy analizujące ruch na twojej stronie takie jak np. Google Analytics, Google Webmasters Tools.
  • Programy analizujące pozycje twojej strony w wyszukiwarce takie jak np. webpozycja

Szczególnie istotne są dwa pierwsze narzędzia — one są darmowe, dlatego też możesz śmiało wykorzystywać je na swojej witrynie. Dzięki nim będziesz w stanie analizować ruch na swojej stronie, a tym samym podejmować skuteczniejsze decyzje odnośnie do jej rozwoju.

Podsumowanie

To najpopularniejsze i najczęstsze błędy związane z SEO i pozycjonowaniem stron. Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi, chociaż część właścicieli stron przestanie je popełniać. Jednocześnie pamiętaj, że w takim zestawieniu przekazaliśmy tylko najważniejsze informacje na temat poszczególnych błędów. Rozwinięcia większości z tych tematów znajdziesz na naszym blogu. Jeżeli interesuje Cię temat pozycjonowania stron internetowych, to koniecznie na niego zajrzyj.