Dlaczego warto prowadzić bloga firmowego?

Pomysły na bloga

W ostatnich latach bardzo popularną formą komunikacji stały się różnego rodzaju media społecznościowe. Coraz częściej zastępują one komunikację poprzez np. newsletter, czy też bloga firmowego. Jednak czy jest to dobry wybór? W tym artykule sprawdzimy czy trend przenoszenia swojego biznesu na social media jest bezpieczny.

Ryzyko mediów społecznościowych

Media społecznościowe
Nie warto ograniczać się do mediów społecznościowych

Media społecznościowe dają duże możliwości. W internecie przeczytasz wiele historii sukcesu, gdzie osoby dzięki Facebookowi, instagramowi, twitterowi i innym mediom społecznościowym zaczęły zarabiać olbrzymie pieniądze.

W mediach społecznościowych twoje treści mogą osiągnąć zasięg wirusowy — będą udostępniane przez kolejne osoby. Dzięki temu teoretycznie nawet mając tylko kilkuset fanów możesz dotrzeć do milionów osób.

Jednak opieranie całego swojego biznesu tylko o Facebooka, instagrama i inne media społecznościowe jest ryzykowne. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty — sposób działania portali społecznościowych cały czas się zmienia. Facebook słynie z tego, że regularnie ucina zasięgi FanPage’om.

Dlatego za kilka miesięcy może okazać się, że twój pieszczotliwie budowany fanpage z kilkoma tysiącami fanów jest nic niewarty i ciężko jest Ci dotrzeć do swoich odbiorców. Taki proces jest widoczny nie tylko na Facebooku, ale też m.in. na YouTubie.

Oczywiście cały czas warto dbać o swoje media społecznościowe — to może być sposób na pozyskiwanie wielu kontaktów, klientów i poszerzanie grona odbiorców. Jednocześnie warto dbać o twoje prywatne zasoby, czyli m.in. listę adresową i bloga firmowego. W tym artykule skupimy się na tym drugim.

Największe zalety prowadzenia bloga firmowego

Możliwości

Własny blog firmowy daje Ci ogromne możliwości. Jest on bardzo elastyczny — możesz dostosować go pod praktycznie każdym kątem:

  • Wygląd – szablon możesz dopasować nawet w najmniejszych szczegółach.
  • Kwestie marketingowe np. zbieranie maili osób wchodzących na twoją stronę.
  • Integracja z innymi częściami twojego biznesu np. sklepem.
  • Nie musisz martwić się o poprawność polityczną treści na nim umieszczanych (co nie jest tak oczywiste na mediach społecznościowych).
  • Popularność twojego serwisu nie jest tak mocno zależna od czynników zewnętrznych.

Dlatego też blog firmowy daje właścicielowi firmy najzwyczajniej w świecie większe możliwości niż konta na mediach społecznościowych. Możesz go wykorzystać tak, jak tego chcesz, nie ograniczają Cię zewnętrzne regulaminy. Prowadzenie własnej strony daje Ci najzwyczajniej w świecie większe możliwości niż konta na mediach społecznościowych.

Pasywny i wartościowy ruch

Obecność na każdym portalu społecznościowym wymaga od Ciebie aktywności. Jeżeli przestaniesz publikować nowe treści, to wypadniesz z gry. Blog firmowy daje Ci pod tym względem zupełnie nowe możliwości, ponieważ generuje dla Ciebie pasywny ruch. Treści na nim zamieszczane mogą Ci generować ruch pasywnie. Jeden artykuł może być dla Ciebie źródłem ruchu przez wiele miesięcy a nawet lat.

A dzięki temu może stale rosnąć twoja lista adresowa, co będzie przekładało się na twoją sprzedaż, powstawanie nowych fanów.

W przypadku mediów społecznościowych musisz regularnie publikować nowe treści. Tylko i wyłącznie w ten sposób jesteś w stanie generować ruch. Warto zauważyć, że w przypadku mediów społecznościowych generowanie ruchu jest utrudnione:

  • Osoby bardzo często pozostają cały czas na danym portalu społecznościowym.
  • Większość portali społecznościowych regularnie ucina zasięgi.
  • Użytkownicy poświęcają Ci tylko chwilę uwagi i bardzo często szybko o Tobie zapominają.

Właśnie dlatego zwykle nie opłaca się np. przekierowywać osób z list adresowych na Facebooka, ponieważ wtedy generujesz ruch Facebookowi. Natomiast przekierowanie osób na swój artykuł na blogu ma jak najbardziej sens.

Niezależność

Prowadząc profil na mediach społecznościowych musisz stosować się do regulaminu. Czasem można usłyszeć o przypadkach, gdzie fanpage z rowerami musiał uważać, na używanie słowa “pedał” w postach, ponieważ Facebook go za to karał. Do tego dochodzi wcześniej wspomniane ucinanie zasięgów.

Prowadząc bloga firmowego nie musisz się o to martwić. Co prawda ruch np. z wyszukiwarki Google może się zmniejszyć po zmianach w algorytmie. Jednak Ty jako właściciel bloga masz jeszcze wiele innych możliwości na generowanie ruchu.

Warto zwrócić uwagę również na to, że popularność mediów społecznościowych cały czas się zmienia. Jeżeli cofniemy się kilka lat wstecz, to w Polsce popularna była nasza klasa. Później przyszedł czas na Facebooka, po nim instagram i snapchat. Za jakiś czas może pojawić się kolejny portal społecznościowy, który zdeklasuje swoich rywali.

Wtedy obecni użytkownicy przejdą na nowy portal społecznościowy, a wszystkie biznesy zbudowane o obecne media będą miały poważny problem. Takie ryzyko jest zminimalizowane, gdy prowadzisz swojego bloga, ponieważ ludzie nagle nie zapomną jego adresu.

Budowa swoich baz

Prowadząc bloga masz również łatwy sposób na budowanie baz odbiorców. Możesz umieścić na nim popup, umieścić formularz zapisu pod wpisem, w środku artykułu, nad nim, w stopce, w panelu bocznym. Możesz dodać specjalną zakładkę w menu, link w artykule.

Możliwości budowania swoich baz dzięki blogowi masz znacznie więcej. A lista subskrybentów zbudowana dzięki prowadzeniu bloga może zaowocować w przyszłości, gdy będziesz np. prowadził jakąś kampanię marketingową.

Promocja swoich treści

Ads - dodatki na stronie www
Blog firmowy daje Ci kontrolę

Prowadząc bloga firmowego, tak naprawdę Ty masz 100% kontroli nad tym co się na nim znajduje i w jaki sposób go promujesz. O ile nie będziesz pisał treści łamiących prawo, to możesz w dowolny sposób wypowiadać się na blogu firmowym.

Ponadto, jeżeli chodzi o bloga firmowego, Ty też masz pełną kontrolę nad tym, w jaki sposób będziesz go promował. W przypadku mediów społecznościowych docierasz zwykle do kilku procent fanów, a jeżeli chcesz dotrzeć do większej ilości osób, to musisz wydać pieniądze na płatną reklamę.

Gdy mówimy o blogu firmowym, to możesz inwestować w pozycjonowanie, marketing szeptany, content marketing, płatną reklamę, reklamę w mediach społecznościowych, marketing społecznościowy. A to i tak tylko początek możliwości.

Komunikacja z odbiorcami i odpowiadanie na komentarze

Warto zwrócić uwagę na komunikację z odbiorcami. W mediach społecznościowych łatwiej natrafić na hejt i krytyczne komentarze. Ponadto nie masz takiej kontroli nad tym, kto pozostawia komentarz. W przypadku prowadzenia bloga możesz mieć 100% kontroli i każdy komentarz może przechodzić przez twoją moderację. Dzięki temu bezpośredni hejt możesz usuwać, natomiast na konstruktywną krytykę możesz od razu odpowiedzieć, tak że po pojawieniu krytycznego komentarza od razu pojawi się twoja odpowiedź.

W przypadku mediów społecznościowych nie masz dużo czasu na reakcję i jeżeli nie zareagujesz szybko, to może pojawić się więcej negatywnych komentarzy, a to odbije się na wizerunku twoim i twojej firmy.

Budowa marki

Blog firmowy znacznie lepiej niż aktywność na mediach społecznościowych nadaje się do budowania marki osobistej lub marki firmy. Przede wszystkim Ty masz pełną swobodę, jeżeli chodzi o tworzenie treści na blogu, nie musisz przejmować się poprawnością polityczną, która sprawia wiele problemów na portalach takich jak Facebook, czy też YouTube.

Ponadto na blogu możesz zamieścić długi poradnik zawierający różne zdjęcia. Takie treści sprawiają, że pozycjonujesz się na eksperta w branży, a twoja firma nie tylko oferuje wysokiej jakości produkty lub usługi, lecz również jest źródłem wartościowej wiedzy.

Warto pamiętać, że również ludzie szukający rozwiązań swoich problemów częściej szukają odpowiedzi na swoje pytania właśnie na blogach, niż w mediach społecznościowych.

Czy opłaca się działać w mediach społecznościowych?

Niektóre osoby mogą zadawać sobie to pytanie. Odpowiedź jest bardzo prosta — jak najbardziej. Media społecznościowe pełnią po prostu inną funkcję w twoim biznesie niż blog internetowy.

One świetnie nadają się do wysyłania krótkich komunikatów, utrzymywania relacji z odbiorcami, a przy okazji pozyskiwaniu nowych fanów. Natomiast blog świetnie nadaje się do generowania wartościowego ruchu, budowania baz i publikowania długich treści.

Dlatego też jak najbardziej warto działać w mediach społecznościowych, jednocześnie warto również prowadzić bloga firmowego. To działania, które nie wykluczają się, lecz uzupełniają.