Działania public relations nie są tylko dla dużych firm. Tworzenie skutecznych materiałów prasowych przynosi znaczne korzyści dla małych przedsiębiorstw i to bez nadszarpnięcia budżetu. Jak prowadzić dobry PR w małej firmie?

Nie bój się prosić o porady

Nie ma osób, którzy są profesjonalistami z każdej dziedziny. Dlatego warto słuchać mądrzejszych od nas, którzy znają się na rzeczy. Bierzmy przykład z zachodu, gdzie nie ma ludzi od wszystkiego. Do każdego zadania zatrudnia się specjalistę. Dzięki temu każda ze stron osiąga swoje korzyści. Specjalista zarobi pieniądze, a my będziemy mieć dobrze spełnione zadanie.
Niestety w Polsce wielu właścicieli firm nie lubi słuchać swoich podwładnych, ponieważ uważają, że sami wiedzą najlepiej jak prowadzić własną firmę. Bądź mądrzejszy i zatrudnij pracownika do działu PR lub skorzystaj z usług zewnętrznej agencji.
Zastanawiasz się, po co właściwie potrzebny Ci PR? Dzięki temu zostaniesz zauważony, a Twoja firma zwiększy zasięg. PR to działania, które zwiększą świadomość marki i pokażą, co jest w niej najważniejsze. Pewnie nawet nie masz pojęcia jak się za to zabrać? Od tego właśnie są specjaliści.

Co to jest public relations?

Wiele osób w Polsce kojarzy samo pojęcie PR, ale absolutnie nie zna jego definicji. Niektórzy mylą go z marketingiem, brandingiem lub reklamą. Dlatego większość w ogóle nie bierze pod uwagę zatrudnienia specjalistów od PR, bo nie wiedzą, że to bardzo opłacalny element promocji marki. A do tego jeden z najtańszych. Dlatego mogą skorzystać z niego także małe firmy.
Dobrze prosperująca firma ma ogromne szanse na wykreowanie pozytywnego wizerunku. Dobry PRowiec potrafi trafić do odpowiedniego grona odbiorców i mediów.
To jednak nie wszystko. Działania PR zbudują wizerunek i wzmocnią pozycję firmy na rynku. Dzięki temu łatwiej jest zdobyć klientów i rozwijać markę.

Jak to zrobić w małej firmie?

Weźmy na przykład małą firmę, która produkuje nadruki na kubki, koszulki i inne przedmioty. Dobrze prosperuje na rynku lokalnym, ale właściciel chciałby zwiększy swój zasięg. Dowiedział się, że początkujący pisarz z jego miasta wydaje swoją pierwszą książkę i szuka wydawcy.
Właściciel firmy dogadał się z pisarzem i zostanie jego wydawcą. Tylko nie ma pomysłu jak to rozreklamować. W tym miejscu dochodzi do zatrudnienia specjalisty od PR lub agencji PR. Dzięki temu skutecznie rozreklamuje swoją firmę za pomocą książki.
Jakie pomysły w tym przypadku może wdrożyć zatrudniony PRowiec? Na przykład zgłosić do lokalnego radia, że miejscowy pisarz wydaje swoją debiutancką powieść. Na antenie powinno także paść słowo o wydawcy, czyli firmie produkującej nadruki. Dobrze byłoby przeprowadzić też wywiad z autorem, który wspomni, że nie udałoby się to bez wydawcy. Można też zorganizować spotkanie autorskie, na którym mieszkańcy zapoznają się z książką i jej wydawcą. Pomysłów jest mnóstwo. Trzeba tylko odpowiednio przeprowadzić ich realizację, aby osiągnąć zamierzone skutki.

Działania PR w małej firmie

Specjalista od PR w małej firmie zajmuje się przede wszystkim:

  • Budowaniem relacji z mediami
  • Prowadzeniem profili w social media
  • Tworzenie notatek prasowych i wysłanie ich do dziennikarzy

W małej firmie jest to niestety sporo trudniejsze. Media rzadko interesują się małymi przedsiębiorstwami. Jak więc poprowadzić strategię PR, aby zadziałał jak najlepiej?

  • Zainteresuj media

Napisanie dobrego tekstu to podstawa. Pisanie oklepanych frazesów, takich jak „skorzystaj z naszej wyjątkowej oferty” nie zainteresuje nikogo. Jeśli tworzysz mopy do mycia podłóg musisz pokazać, że usprawnia i przyspiesza sprzątanie od konkurencyjnych produktów. Wskaż co zyska klient, który kupi Twój produkt.

  • Spraw, że Cię zauważą

Swój produkt postaraj się zaadresować na przykład do gospodyń domowych, które są głównym odbiorcom tego typu wyposażenia domu. Wymień zalety, jakie niesie ze sobą używanie Twojego mopa i jak wpłynie to na czystość w domu i oszczędność czasu.

  • PR nie jest reklamą

Dobre działania PRowe nie powinny wyglądać jak reklama. Nie zachwalaj samego produktu, ale wykazuj, jak wpływa na życie rodziny.

  • Bądź otwarty

Nie zamykaj się na współpracę z innymi. Nawet w sytuacjach kryzysowych staraj się zabrać głos, nie uciekaj od krytyki. Zawsze pokazuj swoją kulturę osobistą i nie daj się wyprowadzić z równowagi. Dzięki temu wszyscy niedługo zapomną o sprawie.

  • Zmień negatywne komentarze w coś dobrego

Niezadowolony klient może przynieść firmie dużo korzyści. Być może wylał swoje żale na forum internetowym, swoim blogu lub napisał post na portalu społecznościowym i zyskał duży odzew. Wykorzystaj tę szansę. Odezwij się do klienta, przeproś za niedogodności i zaproponuj darmową wymianę lub zwrot pieniędzy. Potem ogłoś na swoim profilu, że dzięki uwagom klientów usunęliście usterkę i nowe produkty są wolne od jakichkolwiek wad. Zadowolony klient także powinien napisać o tym, że rozwiązałeś problem i przysłałeś mu nowy produkt razem z przeprosinami i gratisem.

Zatrudnij specjalistów

Jak widzisz, samodzielne prowadzenie PR firmy jest kłopotliwe. Dlatego warto stworzyć nowe stanowisko pracy w swojej firmie lub zatrudnić zewnętrzną agencję PR. Ci kreatywni ludzie pomogą firmie wybić się ponad konkurencję bez konieczności wydawania większości budżetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *