E-PR w małej firmie

E-PR w małej firmie

Działania public relations nie są tylko dla dużych firm. Tworzenie skutecznych materiałów prasowych przynosi znaczne korzyści dla małych przedsiębiorstw i to bez nadszarpnięcia budżetu. Jak prowadzić dobry PR w małej firmie?

Nie bój się prosić o porady

Nie ma osób, którzy są profesjonalistami z każdej dziedziny. Dlatego warto słuchać mądrzejszych od nas, którzy znają się na rzeczy. Bierzmy przykład z zachodu, gdzie nie ma ludzi od wszystkiego. Do każdego zadania zatrudnia się specjalistę. Dzięki temu każda ze stron osiąga swoje korzyści. Specjalista zarobi pieniądze, a my będziemy mieć dobrze spełnione zadanie.

Niestety w Polsce wielu właścicieli firm nie lubi słuchać swoich podwładnych, ponieważ uważają, że sami wiedzą najlepiej jak prowadzić własną firmę. Bądź mądrzejszy i zatrudnij pracownika do działu PR lub skorzystaj z usług zewnętrznej agencji.

astanawiasz się, po co właściwie potrzebny Ci PR? Dzięki temu zostaniesz zauważony, a Twoja firma zwiększy zasięg. PR to działania, które zwiększą świadomość marki i pokażą, co jest w niej najważniejsze. Pewnie nawet nie masz pojęcia jak się za to zabrać? Od tego właśnie są specjaliści.

Co to jest public relations?

Wiele osób w Polsce kojarzy samo pojęcie PR, ale absolutnie nie zna jego definicji. Niektórzy mylą go z marketingiem, brandingiem lub reklamą. Dlatego większość w ogóle nie bierze pod uwagę zatrudnienia specjalistów od PR, bo nie wiedzą, że to bardzo opłacalny element promocji marki. A do tego jeden z najtańszych. Dlatego mogą skorzystać z niego także małe firmy.

Dobrze prosperująca firma ma ogromne szanse na wykreowanie pozytywnego wizerunku. Dobry PRowiec potrafi trafić do odpowiedniego grona odbiorców i mediów.
To jednak nie wszystko. Działania PR zbudują wizerunek i wzmocnią pozycję firmy na rynku. Dzięki temu łatwiej jest zdobyć klientów i rozwijać markę.

Jak to zrobić w małej firmie?

Weźmy na przykład małą firmę, która produkuje nadruki na kubki, koszulki i inne przedmioty. Dobrze prosperuje na rynku lokalnym, ale właściciel chciałby zwiększy swój zasięg. Dowiedział się, że początkujący pisarz z jego miasta wydaje swoją pierwszą książkę i szuka wydawcy.

Właściciel firmy dogadał się z pisarzem i zostanie jego wydawcą. Tylko nie ma pomysłu jak to rozreklamować. W tym miejscu dochodzi do zatrudnienia specjalisty od PR lub agencji PR. Dzięki temu skutecznie rozreklamuje swoją firmę za pomocą książki.

Jakie pomysły w tym przypadku może wdrożyć zatrudniony PRowiec? Na przykład zgłosić do lokalnego radia, że miejscowy pisarz wydaje swoją debiutancką powieść. Na antenie powinno także paść słowo o wydawcy, czyli firmie produkującej nadruki. Dobrze byłoby przeprowadzić też wywiad z autorem, który wspomni, że nie udałoby się to bez wydawcy. Można też zorganizować spotkanie autorskie, na którym mieszkańcy zapoznają się z książką i jej wydawcą. Pomysłów jest mnóstwo. Trzeba tylko odpowiednio przeprowadzić ich realizację, aby osiągnąć zamierzone skutki.

Działania PR w małej firmie

Specjalista od PR w małej firmie zajmuje się przede wszystkim:

  • Budowaniem relacji z mediami
  • Prowadzeniem profili w social media
  • Tworzenie notatek prasowych i wysłanie ich do dziennikarzy

W małej firmie jest to niestety sporo trudniejsze. Media rzadko interesują się małymi przedsiębiorstwami. Jak więc poprowadzić strategię PR, aby zadziałał jak najlepiej?

  • Zainteresuj media

Napisanie dobrego tekstu to podstawa. Pisanie oklepanych frazesów, takich jak „skorzystaj z naszej wyjątkowej oferty” nie zainteresuje nikogo. Jeśli tworzysz mopy do mycia podłóg musisz pokazać, że usprawnia i przyspiesza sprzątanie od konkurencyjnych produktów. Wskaż co zyska klient, który kupi Twój produkt.

  • Spraw, że Cię zauważą

Swój produkt postaraj się zaadresować na przykład do gospodyń domowych, które są głównym odbiorcom tego typu wyposażenia domu. Wymień zalety, jakie niesie ze sobą używanie Twojego mopa i jak wpłynie to na czystość w domu i oszczędność czasu.

  • PR nie jest reklamą

Dobre działania PRowe nie powinny wyglądać jak reklama. Nie zachwalaj samego produktu, ale wykazuj, jak wpływa na życie rodziny.

  • Bądź otwarty

Nie zamykaj się na współpracę z innymi. Nawet w sytuacjach kryzysowych staraj się zabrać głos, nie uciekaj od krytyki. Zawsze pokazuj swoją kulturę osobistą i nie daj się wyprowadzić z równowagi. Dzięki temu wszyscy niedługo zapomną o sprawie.

  • Zmień negatywne komentarze w coś dobrego

Niezadowolony klient może przynieść firmie dużo korzyści. Być może wylał swoje żale na forum internetowym, swoim blogu lub napisał post na portalu społecznościowym i zyskał duży odzew. Wykorzystaj tę szansę. Odezwij się do klienta, przeproś za niedogodności i zaproponuj darmową wymianę lub zwrot pieniędzy. Potem ogłoś na swoim profilu, że dzięki uwagom klientów usunęliście usterkę i nowe produkty są wolne od jakichkolwiek wad. Zadowolony klient także powinien napisać o tym, że rozwiązałeś problem i przysłałeś mu nowy produkt razem z przeprosinami i gratisem.

Szerzej temat tego jak wykorzystać negatywne komentarze na swoją korzyść poruszyliśmy w tym artykule.

Zatrudnij specjalistów

Jak widzisz, samodzielne prowadzenie PR firmy jest kłopotliwe. Dlatego warto stworzyć nowe stanowisko pracy w swojej firmie lub zatrudnić zewnętrzną agencję PR. Ci kreatywni ludzie pomogą firmie wybić się ponad konkurencję bez konieczności wydawania większości budżetu.

Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z marketingu polecamy 10 świetnych książek o marketingu.