Chcesz wiedzieć jak zwiększyć skuteczność działań reklamowych? Warto zadbać o feed produktowy, który jest ściśle związany z reklamą Google Shopping.
Google Shopping to po prostu reklama produktowa. Pozwala ona na wyróżnienie się w branży e-commerce. Samo wykupienie reklamy to za mało. Najpierw musimy dobrze przemyśleć i zaplanować, jak powinna wyglądać nasza reklama produktowa.
Reklama produktowa i feed produktowy
Feed produktowy to plik, który zawiera opis produktów podzielonych na atrybuty – inaczej mówiąc to asortyment sklepu internetowego, który można wykorzystać w reklamie Google Shopping. Dzięki zawartości obrazu, taka reklama zdecydowanie bardziej przyciąga wzrok i kusi do zakupu. W natłoku teksów jaki znajduje się w Internecie, to właśnie obraz jest tym, co pozwala się wyróżnić.
Gdy wykupimy reklamę Google Shopping nasz produkt reklamowy będzie wyświetlał się na górze oraz z prawej strony w wynikach wyszukiwania. Zawierać będzie też takie dane jak cenę, nazwę sklepu, nazwę produktu oraz jego zdjęcie. Jeśli użytkownik kliknie w reklamę, zostanie przekierowany na stronę sklepu, gdzie może dodać wybrany produkt do koszyka i kontynuować zakupy.
Samo wykupienie i stworzenie reklamy nie jest trudne, ale warto zastanowić się nad konfiguracją i optymalizacją kampanii reklamowej, aby przyniosła oczekiwane efekty. Warto wykorzystać wspomniany wcześniej feed produktowy. Jak powinien wyglądać?
Feed produktowy – jak to zrobić?
Feed produktowy przyda się nie tylko w reklamie Google Shopping, ale też na przykład na portale takie jak Ceneo.pl. W tym celu musimy stworzyć odpowiedni plik, który przesyłamy do Google. Plik powinien zostać stworzony w formacie tekstowym (.txt), lub .xml. Można tez wykonać go w bazie arkuszy Google. Ważne, aby plik zawierał odpowiednio przygotowane atrybuty, które będą zgodne z wytycznymi Google.
Atrybuty to po prostu parametry produktów, które należy umieścić w pliku. Przed wykonaniem pliku należy sprawdzić czy nie zmieniły się zasady Google, aby nie przeoczyć istotnych zmian. A co najważniejsze – Google wymaga wysokiej jakości danych, dlatego warto poświęcić czas i skrupulatnie wypełnić plik produktowy.
Jakie atrybuty należy zawrzeć w pliku?
W zależności od branży, jaką prowadzimy, liczba atrybutów będzie różna. Co ważne, im więcej atrybutów wypiszemy, tym lepiej trafimy do potencjalnych klientów. W Google Shopping znajdziemy atrybuty wymagane i atrybuty zalecane. Jak sama nazwa wskazuje atrybuty wymagane, są koniecznością. To one warunkują, czy nasza reklama wyświetli się w wynikach wyszukiwania. Jeśli wyślemy złe lub nieaktualne dane, nasza reklama może się nie pojawić. Kiedy wypiszemy atrybuty wymagane, możemy użyć atrybutów zalecanych, które dodatkowo zwiększą skuteczność reklamy i zoptymalizują feed.
Do przykładowych atrybutów należą:
- Tytuł produktu (title) – musi być taki sam jak nazwa na stronie docelowej i powinna jasko określać produkt, który sprzedajemy, na przykład „buty męskie skórzane”
- Identyfikator produktu (id) – określa produkt znakiem alfanumerycznym, na przykład 124W
- Opis produktu (description) – należy w nim umieścić unikalny opis produktu, który zawiera jego najważniejsze cechy i zachęca do zakupu. Do wykorzystania mamy 5000 znaków
- Link do zdjęcia produktu (image link) – warto wybrać plik wysokiej jakości
- Cena produktu (price) – musi być taka sama jak na stronie docelowej
- Dostępność produktu (availability) – pokazuje, czy produkt jest dostępny czy wyprzedany
Do najczęściej zmiennych atrybutów należy cena i dostępność produktu. Dlatego na bieżąco powinniśmy sprawdzać wybrane atrybuty i informować Google o zaistniałych zmianach.
Optymalizacja feedu produktowego – co daje?
Aby osiągnąć sukces musimy porządnie przyłożyć się do stworzenia feedu produktowego. Pamiętajmy, żeby plik tworzyć zgodnie z zaleceniami Google i za każdym razem sprawdzać, czy nie nastąpiły zmiany w wymaganiach. Każdy błąd, literówka czy inna cena produktu może zaważyć na widoczności reklamy. Dlatego musimy pilnie wpisywać wszystkie dane. Ważne jest też wpisanie zwięzłej, ale wiele mówiącej nazwy, która wzbudzi zainteresowanie potencjalnych klientów.
Zawsze warto wykorzystać też atrybuty zalecane, które nie są obowiązkowe, ale Google lubi posiadać rozbudowane bazy. Dlatego im więcej parametrów umieścimy, tym lepiej dla naszego sklepu. Musimy zadbać też o aktualizację danych oraz odpowiedni opis produktu. A co najważniejsze – wyślijmy zdjęcie produktu wysokiej jakości, bo w Internecie sprzedaje obraz, nie tekst. Dlatego zdjęcie powinno być wyraźne, najlepiej na białym tle, bez żadnych dodatkowych napisów i elementów. Dzięki temu produkt zostanie zauważony i zachęci do zakupu.