Jak optymalizować obrazy PrestaShop?

Aparat fotograficzny

Kwestie wizualne odgrywają kluczową rolę w sklepie. Odpowiednia prezentacja produktów pozwala skutecznie zwiększyć sprzedaż. W przypadku sklepów internetowych do dyspozycji mamy zdjęcia oraz video. Jednak pomimo rosnącej roli filmów, cały czas odpowiednie grafiki są kluczowe w procesie sprzedaży. Niezbędna jest nie tylko odpowiednia jakość grafiki, ale także ich optymalizacja na stronie.

Dlaczego optymalizacja zdjęć w PrestaShop jest istotna?

Optymalizacja zdjęć niesie za sobą wiele korzyści. Ułatwiają one zdobycie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, dzięki czemu przyczynią się do zdobywania większego ruchu. Ponadto dzięki temu strona szybciej się ładuje, więc jest bardziej przyjazna dla odbiorców. Dzięki temu wskaźnik odrzuceń jest mniejszy.

Odpowiednia optymalizacja zdjęć sprawia, że ich jakość jest dopasowana do miejsca, w którym są umieszczone. Dzięki temu można lepiej zarządzać zużyciem hostingu. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w przypadku dużych sklepów, gdzie niedociągnięcia w 1-2 rozmiarach zdjęcia mogą się przełożyć na dużo większe zużycie serwera, co generuje dodatkowe koszty.

Odpowiednia optymalizacja ustawień strony

Podstawą do skutecznej optymalizacji strony jest odpowiednia konfiguracja ustawień. W przypadku PrestaShop należy sprawdzić rozmiary zdjęć wykorzystywane na stronie. Ponadto warto przyjrzeć się miejscom na serwerze, gdzie używane są zdjęcia np. miniatury, slider, ikony produktów. Istotne jest określenie rozmiarów zdjęć wykorzystywanych w serwisie. Powinny być one dostosowane do wymiarów szablonu.

Ogólnie rzecz biorąc w PrestaShop należy ustawić jeden, podstawowy wymiar, na podstawie którego będą tworzone kolejne. W niektórych przypadkach w szablonie mogą być wykorzystywane bardzo zbliżone rozmiary np. miniatura na stronie kategorii będzie miała wymiary 150×150, natomiast na stronie głównej 200×200. W takim przypadku warto użyć jednego rozmiaru, żeby nie tworzyć nowych wersji plików.

Należy to powtórzyć w przypadku innych rozmiarów, które są podobne. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku dużych sklepów. Wyobraźmy sobie, że jest sklep, który ma 4000 produktów. Na serwerze każde zdjęcie znajduje w 7 różnych rozmiarach. Oznacza to, że jest 28000 plików! Jednak po analizie okazało się, że 3 rozmiary są zbliżone do innych i można je wyłączyć, w ten sposób można pozbyć się 12000 plików. To pozwoli zaoszczędzić wiele miejsca.

Kolejnym czynnikiem jest dopasowanie rozmiaru zdjęcia do miejsca w szablonie. Przykładowo w miniaturkach nie ma potrzeby używać obrazów o pełnej wielkości np. 2000×2000 pikseli. Z drugiej strony gdy klient chce zobaczyć produkt w pełnej okazałości, to powinien zostać przekierowany do zdjęcia odpowiedniej jakości, które nie jest rozpikselowane. Dlatego istotna jest odpowiednia optymalizacja szablonu i dopasowanie rozmiarów zdjęć do miejsca, w którym się wyświetlają.

Przygotowanie obrazów przed wgraniem na serwer

Warto także odpowiednio przygotować obrazy przed wgraniem ich na stronę. Jest to istotne, ponieważ błędy na tym etapie ciężko jest naprawić na serwerze. Natomiast odpowiednio przygotowując pliki można zadbać o skuteczniejszą optymalizację.

Na co należy zwrócić uwagę podczas przygotowywania plików do umieszczenia na serwerze? Kluczowych jest kilka elementów:

  • Wybranie odpowiedniego formatu — ogólnie rzecz biorąc najczęściej wykorzystuje się zdjęcia w formacie jpg lub png. Format png umożliwia zastosowanie przezroczystego tła. Jeśli nie jest ono potrzebne, to lepiej wykorzystać format jpg, gdyż zajmuje mniej miejsca.
  • Stopień kompresji — W przypadku plików jpg warto skompresować zdjęcia, w przeciwnym wypadku będą one zajmować zbyt dużo miejsca. W formacie jpg można zastosować kompresję na poziomie nawet 60%.
  • Odpowiednie wymiary zdjęcia — Przed wgraniem zdjęć do systemu dobrze jest ustandaryzować wielkość zdjęć, tak żeby wszystkie miały te same wymiary. Warto też przemyśleć potrzebne wymiary zdjęcia, nie zawsze konieczne jest wgrywanie pliku w maksymalnej rozdzielczości.

To są kluczowe aspekty o których należy pamiętać przed wrzuceniem pliku na serwer.

Pamiętaj także o SEO 

Zadbaj o SEO grafik w swoim sklepie

Zdjęcia pełnią istotną funkcję w pozycjonowaniu strony, dlatego też ważne jest ich odpowiednie przygotowanie pod kątem pozycjonowania. Na co należy zwrócić uwagę? Kluczowe są dwie kwestie:

  • Odpowiednia nazwa pliku — warto unikać nazw losowych, albo nazw plików bezpośrednio z aparatu (np. DM33-01-10-2020). Najlepiej gdyby pliki przesyłane na stronę zawierały słowa kluczowe np. “zimowa-kurtka-meska-szara.jpg” albo “ksiazka-igrzyska-smierci-tom-3-twarda-okladka.jpg”.
  • Wykorzystaj znaczniki alt — powinny one zawierać opis zdjęcia oraz zawierać słowa kluczowe.

Należy także pamiętać o wszystkich aspektach, które zostały omówione wcześniej. Wpływają one na szybkość ładowania się strony, która także ma wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce.

Podsumowanie

Zdjęcia są kluczowym elementem każdego sklepu internetowego. To dzięki nim można odpowiednio zaprezentować produkty, a od tego w dużej mierze zależy sprzedaż. Ponadto dobrze zoptymalizowane mogą pomóc w zdobyciu wyższych pozycji w wyszukiwarce. Jednocześnie źle wykorzystane mogą utrudnić użytkownikom korzystanie ze sklepu, co zniechęci ich do skorzystnia z Twojej oferty.