Dość częstym problemem w przypadku e- commerce nie jest tylko wąska oferta produktowa, ale przede wszystkim niski współczynnik konwersji. Prościej mówiąc chodzi tutaj o procent wszystkich wizyt, które zostały zakończone transakcją w stosunku do wizyt bez dokonywania zakupów. Co bardzo istotne? Jeśli główna przyczyna nie leży w polityce sprzedażowej sklepu internetowego warto poszukać źródła problemu między innymi: przyjrzeć się sposobowi prezentacji danej oferty, wszystkim etapom związanym ze ścieżką zakupową oraz komunikatom, które skierowane są do klientów.

Optymalizacja konwersji

Na co warto zwrócić uwagę? W momencie rozpoczęcia prac nad optymalizacją powinieneś zdać sobie sprawę, iż istnieje bardzo wiele różnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę podczas wstępnej analizy. Prowadząc sklep internetowy pamiętaj że, najistotniejszym elementem wizyty użytkowników jest przede wszystkim dokonanie transakcji! Zaleca się, aby mierzyć również w tzw. Mikro cele, chodzi tutaj o zachowania użytkowników, które mogą mieć wartość między innymi:

  • Zapisanie się do newslettera
  • Dodawanie produktów do koszyka
  • Wypełnienie specjalnego formularza kontaktowego
  • Prośba o powiadomienie w przypadku dostępności poszczególnych produktów

Kolejnym elementem, o którym warto pamiętać poszukując przyczyn słabej konwersji jest precyzyjna analiza źródeł, na podstawie których użytkownicy trafiają na stronę Twojego sklepu online! Dokładna analiza to bardzo korzystne rozwiązanie, bowiem pozwala wytypować najważniejsze kanały ruchu, w które warto inwestować, oraz pomaga w podejmowaniu kluczowych decyzji odnośnie zwiększenia lub przesunięcia budżetu.

Jeśli planujesz poprawę konwersji w sklepie internetowym pamiętaj, aby nie skupiać się tylko i wyłącznie na szukaniu sposobów na zwiększenie ruchu na stronie www. Chodzi przede wszystkim o to, aby poprawić błędy i wprowadzić skuteczne rozwiązania, które zachęcą użytkowników do odwiedzin sklepu i dokonywania zakupów.

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym – etapy

Czy wiesz że, optymalizacja konwersji składa się z kilku etapów? W momencie gdy wszelkie błędy zostaną już wyeliminowane, przychodzi czas na podjęcie kolejnych kroków:

  1. Wdrażanie nowości i wprowadzanie udoskonaleń – to świetne rozwiązanie, bowiem podnosi komfort korzystania ze sklepu online. Sprawia, że zapoznanie się z ofertą jest o wiele bardziej łatwiejsze, a tym samym zachęca użytkowników do dokonywania zakupów.
  2. Poszukiwanie jak najbardziej korzystnych rozwiązań – zaleca się, aby uczyć się od najlepszych, a także testować pomysły, które są już sprawdzone i zdają egzamin w innych sklepach. Powinieneś wiedzieć, iż jest to etap, w którym warto dostrzec to co może znacznie poprawić notowania Twojego sklepu internetowego! Co więcej? Takie zastosowanie może wyróżnić go na tle innej, całej konkurencji!
  3. Kolejnym równie bardzo istotnym krokiem jest optymalizacja współczynnika konwersji uwzględniając źródła, które generują ruch na stronie Twojego sklepu. Należy sprawdzić między innymi: Czy użytkownicy odwiedzają właściwe podstrony?, Czy w kampaniach reklamowych zostały zastosowane właściwe słowa kluczowe? Powinieneś również sprawdzić kampanie reklamowe, które pochłaniają sporą część budżetu.
  4. W ostatnim etapie następuje weryfikacja zastosowanej wcześniej polityki cenowej i ofertowej. Jest to ogromna szansa na wprowadzenie zmian, które mogą pozytywnie wpłynąć na poprawę konwersji.

Metody poprawy konwersji w sklepie online

Wśród elementów, które pozwalają poprawić konwersję znajdują się:

  • Właściwe dopasowanie stron docelowych do poszczególnych zapytań użytkowników – Wygląda to następująco: użytkownik wpisuje zapytanie dotyczące konkretnego produktu w sklepie w wyszukiwarce internetowej, gdy zostaną wyświetlone wyniki klika np. w reklamę, która prezentuje interesujący go produkt (AdWords). Mimo iż najczęściej potencjalny klient trafia na produkt, który chciał zobaczyć, to jednak zdarza się że zostaje on skierowany do karty produktu, który już nie istnieje! Co istotne? Pamiętaj jeśli internauta chce zobaczyć ofertę określonej grupy produktów, zadbaj aby po wyświetleniu puli produktów mógł wybrać te, które najbardziej go interesują.
  • Odpowiednia optymalizacja sposobu prezentacji informacji zawartych na karcie produktu – bardzo duże znaczenie mają tutaj: unikalne treści, które są wartościowe dla użytkownika, dobrej jakości grafika i video, a także zrozumiała i klarowna informacja o cenie, kosztach oraz dostępności produktów. Duże znaczenie mają również inne elementy takie jak między innymi: podkreślenie ważnych cech produktu, właściwe „call to action”, oraz możliwość oceny i porównania podobnych produktów.
  • Up-selling i Cross-selling– strategia cross- selling oznacza kierowanie do użytkownika specjalnych komunikatów, które stanowią przypomnienie o towarach mających wpływ na komfort użytkowania produktu kluczowego. Natomiast up- selling polega na prezentowaniu klientowi asortymentu produktów o bardzo zbliżonych parametrach.

Jak inaczej można zwiększyć konwersję w sklepie online?

Należy zaznaczyć, iż powyższe metody to podstawowe sposoby na zwiększenie konwersji, aczkolwiek obecnie warto również skorzystać z innych także sprawdzonych metod:

  • Udoskonalenie i uproszczenie procesu zakupowego – pamiętaj, aby zwrócić uwagę na takie elementy jak: czytelność komunikatów, opcje płatności i dostawy, dobrze jest również zadbać łatwa i wygodną nawigację.
  • Dywersyfikacja opcji zakupu, dostawy oraz płatności –  bardzo dobrą i skuteczną praktyką jest umieszczanie informacji o kosztach na karcie produktu.
  • Komunikacja w sklepie internetowym- dobra komunikacja to bardzo ważny element, zarówno na etapie przedsprzedażowym, w trakcie realizacji zamówienia jak i po sprzedaży. Zaleca się, aby postawić na sposoby, które umożliwią użytkownikom natychmiastową komunikację np. komunikatory lub live chat. Ważne jest także aby klient Twojego sklepu internetowego mógł określić metodę kontaktu (e- mail, sms, lub telefon).

Podsumowanie

Poprawa konwersji w sklepie internetowym wymaga nie tylko dużego nakładu pracy, ale również pomysłowości i doświadczenia. Pamiętaj jednak, iż poprzez poprawę publikacji oraz odpowiednią optymalizację treści możesz bardzo wiele zyskać! Przeprowadzone działania zwiększą konwersyjność, jednocześnie pozytywnie wpływając na ruch organiczny w Twoim sklepie. Warto więc zainwestować czas i pieniądze w tego typu działania!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *