Jak przygotować stronę główną sklepu internetowego?

Jak przygotować stronę główną sklepu internetowego?

Strona sklepu internetowego musi być odpowiednio zaprojektowana, w każdym, nawet najmniejszym elemencie. W tym artykule skupimy się na stronie głównej sklepu internetowego. Często jest ona porównywana do wizytówki. Jednak jakie jest znaczenie strony głównej w dzisiejszych czasach? Jak odpowiednio ją zaprojektować? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule.

Znaczenie strony głównej

Strona główna ma duże znaczenie w biznesie

Stronę główną można porównać do wizytówki, albo strony w Google Moja Firma. Osoba, która trafi na stronę główną sklepu internetowego, powinna szybko zorientować się, gdzie się znajduje, co może zrobić.

Ma to duże znaczenie zwłaszcza dla nowych osób, które po raz pierwszy odwiedzają twój sklep. Jeżeli trafią bezpośrednio na stronę główną z wyszukiwarki, to wtedy odpowiednie komunikaty marketingowe mają kluczowe znaczenie.

Strona główna to idealny element, żeby przekazać odwiedzającym pewne komunikaty marketingowe — informacje o aktualnych promocjach, ciekawych produktach, możliwość zapisania się na newsletter, czy też jakieś ciekawe treści, które publikujesz na firmowym blogu. To wszystko warto umieścić na stronie głównej, ponieważ dzięki temu możesz wyeksponować istotne dla twojego internetowego biznesu treści.

Kluczowe sekcje strony głównej

W stronie głównej możemy wyróżnić kilka kluczowych sekcji:

Część nagłówkowa

Tutaj znajduje się nagłówek, jest też miejsce na slogan reklamowy, czyli tagline. Z tymi elementami często mocno związane jest menu górne (jest ono obok nagłówka albo pod nim). W części nagłówkowej warto też zadbać o ikonę koszyka, która umożliwi podgląd dodanych do niego produktów z dowolnej strony. Warto nie łamać tego schematu, ponieważ stosuję go praktycznie każdy e-sklep, zamiast walczyć z przyzwyczajeniami użytkowników, warto je wykorzystywać.

Część główna

Warto ją podzielić na dwie „podczęści”:

  • Część pod nagłówkową
  • Część „środkową”

Powód jest bardzo prosty – warto poświęcić szczególną uwagę na to, co widzi użytkownik po tym jak strona się załaduje, zanim jeszcze ją przewinie. Odpowiednie komunikaty marketingowe pozwolą zwiększyć ilość klientów.

W części pod nagłówkowej bardzo popularne jest stosowanie slidera, w którym mogą się znaleźć informacje o aktualnych promocjach, ciekawych nowościach w sklepie, czy też innych komunikatach marketingowych. Slider może być animowany np. w postaci slajdów, ale może to też być statyczny obraz.

Czy używanie slidera jest obowiązkowe? Oczywiście, że nie. Jednak jest to bardzo uniwersalny element strony głównej, który możesz dosyć swobodnie modyfikować (zwłaszcza jeżeli mówimy o animowanej wersji slidera). Z tego powodu warto zadbać o to, żeby znalazło się dla niego miejsce na stronie głównej.

Nawet jeżeli nie zdecydujesz się na umieszczenie slidera na swojej stronie głównej, to poświęć szczególną uwagę na część strony głównej znajdującą się pod nagłówkiem, ponieważ od niej zależy w dużym stopniu czy klienci opuszczają twoją stronę, czy też zostaną na dłużej.

Gdy mówimy o dalszym obszarze części głównej, to jest tu wszystko, co znajduje się pomiędzy częścią pod nagłówkiem, a stopką. Tutaj znajduje się główna treść, to co tu umieścić zależy w dużym stopniu od tego, jaki rodzaj sklepu prowadzisz.

Najczęściej w tej części można znaleźć:

  • Miniatury produktów — mogą to być bestsellery, aktualne promocje, czy też produkty z różnych kategorii. Przykładem sklepu, który na stronie głównej ma dużo miniatur produktów, jest sklep sferis.pl. Możesz eksponować tu świadomie produkty, które są najbardziej atrakcyjne dla klienta, albo których sprzedaż chcesz zwiększyć.
  • Treści marketingowe — jeżeli nie masz na stronie głównej slidera, to koniecznie umieść w części głównej wszystkie niezbędne komunikaty marketingowe, czyli przede wszystkim informacje o różnych promocjach, czy też zapisy na newsletter. Wpłynie to pozytywnie na ilość pozyskanych klientów.
  • Opinie klientów i informacje o firmie — umieszczenie opinii klientów pozwala zwiększyć zaufanie do twojego sklepu, co pozytywnie przełoży się na sprzedaż. Na stronie głównej możesz też umieścić najważniejsze informacje o firmie, zwłaszcza jeżeli może się ona pochwalić np. odznaczeniami typu laur konsumenta.

Kolumna boczna

Jest to element, który coraz częściej jest opcjonalny na stronie głównej i pojawia się, dopiero gdy wejdzie się w głąb sklepu np. na stronę produktową. Jest to rozwiązanie bardzo praktyczne, ponieważ zwiększa skupienie użytkowników serwisu, na treściach zamieszczonych na stronie głównej.

Jeżeli natomiast chcesz, żeby również na stronie głównej była kolumna boczna, to zwykle umieszcza się w niej:

  • Wyszukiwarkę
  • Menu sklepu — kategorie i podkategorie. Ułatwia to nawigowanie po sklepie.
  • Możliwość filtrowania produktów np. ustalenia ceny, czy też inne opcje zaawansowanego wyszukiwania.
  • Czasem znajduje się tu też dodatkowy blok koszyka.

Oczywiście na kolumnie bocznej mogą znajdować się też inne treści takie jak np. baner z zapisem na newsletter, czy też informacje o gwarancji satysfakcji. Jednak zwykle firmy stawiają tutaj na prostotę i na pierwszym miejscu stawiają usability strony i wygodę korzystania. Jeżeli zamierzasz wstawić do tej kolumny jakieś dodatkowe komunikaty marketingowe, to zadbaj o to, żeby były one na dole kolumny, a nie na jej górze.

Stopka

Stopkę najczęściej projektuje się dla całego serwisu, jednocześnie można zaprojektować osobną stopkę dla strony głównej.

W stopce należy umieścić kilka kluczowych informacji:

  • Informacje o firmie — zarówno pełne dane kontaktowe, jak i bardziej marketingowe informacje takie jak np. wyróżnienia, oraz opinie klientów.
  • Linki do ważnych podstron sklepu takich jak np. regulamin, czy też polityka prywatności.
  • Podlinkowanie social mediów firmy np. Facebooka, instagrama, YouTuba.
  • Logotyp systemu płatności i wybranych banków — zwiększa to zaufanie odwiedzających.
  • Można umieścić tutaj też zapis na newsletter.

Podsumowanie

Odpowiednie zaprojektowanie strony, umieszczenie istotnych elementów na stronie głównej to jedno, ale jednocześnie warto zadbać o to, żeby te elementy były odpowiednio przygotowane graficznie, żeby były estetyczne i przykuwały uwagę klienta. Dlatego projektując stronę główną, warto skorzystać albo z gotowych szablonów, albo z usług firmy lub osoby, która przygotuję ładnie wyglądającą stronę.