Samo stworzenie sklepu internetowego to zbyt mało. Musisz zadbać o odpowiedni marketing, jeżeli chcesz, żeby twój sklep sprzedawał. Dlatego w tym artykule przyjrzymy się rozwiązaniom, które warto wdrożyć w sklepie internetowym, żeby generować więcej ruchu i zwiększyć sprzedaż.
Załóż bloga, ponieważ treść ma znaczenie
Od dawna dla wyszukiwarki Google bardzo duże znaczenie ma odpowiednia treść. Niestety dodawanie cały czas nowej treści do e-sklepu jest zadaniem trudnym — opisy produktów często są podobne i ciężko umieścić tu coś unikatowego. Można walczyć, tworząc odpowiednie strony kategorii, jednak warto rozbudować swój arsenał.
Świetnie sprawdza się tu blog firmowy, na którym możesz publikować recenzje produktów, poradniki, czy też rankingi produktowe. Warto zauważyć, że nie musi to być klasyczny blog, może to być po prostu część z artykułami — takie rozwiązanie wprowadziło na swojej stronie m.in. allegro oraz Media Markt.
Blog to świetne rozwiązanie, które pozwala generować ruch m.in. z wyszukiwarki Google i przekierowywać go na konkretne produkty, do sklepu, oraz na różne kampanie marketingowe. Dodatkowo prowadzenie bloga buduje markę sklepu.
Kolejki mailowe, SMS-owe i inne
Dzisiaj ciężko jest prowadzić swoją firmę w sieci, jeżeli nie dba się o kontakt z klientem. Kilka lat temu standardem były po prostu mailingi i stałe kontakty mailowe — poinformowanie klientów o nowościach, promocjach itp.
Dzisiaj jednak kontakt z klientem odbywa się na wielu innych płaszczyznach. Oprócz kontaktu mailowego warto zadbać m.in. o kontakt przez SMS, czy też messengera. Im więcej masz sposobów na to, by dotrzeć z komunikatem do swoich klientów, tym większa jest twoja szansa na sprzedaż.
Dużą zaletą korzystania z tych narzędzi jest to, że możesz je przynajmniej częściowo zautomatyzować.
Testuj różne rozwiązania
Jeżeli nie przeprowadzasz testów skuteczności w swoim biznesie, to stracisz dużo pieniędzy. Nawet jeżeli czytasz blogi, poradniki, chodzisz na kursy, to i tak warto sprawdzać różne rozwiązania i je testować. Zwłaszcza że większość kursów marketingowych oparta jest o wiedzę empiryczną, to oznacza, że w twojej niszy informacje te mogą działać trochę inaczej.
Najprostsze do wykonywania są testy A/B, gdzie testujesz po prostu różne warianty (minimum dwa) swojej witryny, które różnią się od siebie jednym elementem. To ile trwają testy, zależy w dużej mierze od tego jak dużo odwiedzających masz na witrynie – ważne jest, żeby trwały one na tyle długo, żeby wyniki testów były wiarygodne.
Gdy już masz wyniki, to po prostu na stałe wdrażasz ten wariant strony, który okazał się skuteczniejszy.
Jakie elementy można testować? Praktycznie wszystko, począwszy od kluczowych elementów strony takich jak np. tagline, kolor linków, wielkość zdjęć, wielkość i kolor nagłówków, przycisk „dodaj do koszyka”, kończąc na detalach takich jak np. obramowanie różnych elementów.
Warto prowadzić nie tylko testy różnych elementów w sklepie, ale również testy elementów marketingowych w sklepie np. squeeze page, formularz do budowy listy. Te elementy również w znacznym stopniu wpływają na zyski sklepu.
Im więcej testów A/B przeprowadzisz, tym bardziej dopracowany sklep masz. Dzięki temu tworzysz swoją witrynę nie według własnych przypuszczeń, ale według realnych zachowań odbiorców.
Pamiętaj o podstawach — dbaj o działanie twojej strony
W tym artykule skupiliśmy się na kilku różnych sposobach dbania o marketing w twoim sklepie. Jednocześnie nie możesz przy tym wszystkim zapominać o podstawach — twoja strona musi przede wszystkim dobrze działać.
Dzisiaj konieczne jest również dostosowanie wyglądu sklepu do urządzeń mobilnych — coraz więcej osób korzysta z telefonów do przeglądania internetu i pominięcie tej grupy znacząco obniży sprzedaż.
Najprościej jest po prostu zadbać o responsywny wygląd strony, ponieważ wtedy dopasuje się ona do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Inną opcją jest stworzenie zupełnie nowego sklepu, który wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Możesz również stworzyć aplikację mobilną, w której będzie można robić zakupy — jednak jest to rozwiązanie dla większych firm.
Bez względu na to, które rozwiązanie wybierzesz, to musisz pamiętać o tym, żeby twoja strona wyświetlała się poprawnie na wszystkich urządzeniach.
Co jeszcze możesz zrobić?
Czeszesz jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie? Możesz zastosować kilka rozwiązań:
- Słuchaj opinii od klientów. Oczywiście bazowanie na opiniach wymaga odpowiedniego wyczucia, jednak warto mieć je na uwadze, tworząc sklep.
- Regularnie przeprowadzać ankiety wśród klientów (mogą być tworzone na zasadzie konkursu) typu „Jak możemy być dla Ciebie lepsi”. Tego typu akcje sprawią, że dostaniesz mnóstwo informacji zwrotnych.
- Pamiętaj o regularnym rozwoju — branża e-commerce dynamicznie się rozwija. To, co działa dzisiaj za kilka lat, a nawet kilka miesięcy może już bardziej szkodzić niż pomagać. Dlatego też zdobywaj cały czas informacje — nie tylko z branżowych szkoleń, ale również badań i analiz innych sklepów.
- Śledź konkurencję — obserwowanie konkurencji z pewnością nie zaszkodzi, natomiast może pomóc. Pamiętaj tylko, że o ile inspirowanie się jest jak najbardziej wskazane, to kopiowanie pomysłów może Ci zaszkodzić.
- Korzystaj z usług specjalistów — na rynku są osoby i firmy, z dużym doświadczeniem w tworzeniu sklepów internetowych. Korzystając z ich usług, możesz otrzymać audyt twojego sklepu – jest to bardzo obszerny i wartościowy feedback, ponieważ otrzymasz obiektywną opinię od eksperta w branży.
Dbanie o marketing w sklepie internetowym jest bardzo ważnym elementem. Jeżeli chcesz zwiększyć sprzedaż, to musisz przede wszystkim mieć świetnie zrobiony sklep z wartościowymi produktami, a następnie zadbać o odpowiedni marketing. Połączenie tych dwóch elementów sprawi, że będziesz mógł się cieszyć z wysokiej sprzedaży.