Marketing szeptany to bardzo potężne narzędzie. Może dać ogromne korzyści, jednak wielu pozycjonerów bardzo upłyciło jego znaczenie i skupiają się tylko na pozyskiwaniu linków. To oczywiście wypaczenie całej idei marketingu szeptanego, dlatego w tym artykule skupimy się na wyjaśnieniu idei marketingu szeptanego, skupimy się na tym jak poprawnie o niego dbać i przedstawimy różne narzędzia, które można wykorzystać.
Czym jest marketing szeptany?
Zanim przejdziemy do omówienia różnych zagadnień marketingu szeptanego skupmy się na ogólnym omówieniu czym jest marketing szeptany i jaka jest jego idea. W formie idealnej ta forma marketingu powinna wyglądać w ten sposób, że ludzie sami z siebie opowiadają o produktach i usługach danej firmy np. podczas rozmów.
Internet umożliwia natomiast wykorzystanie marketingu szeptanego na większą skalę. Tutaj często prowadzimy “rozmowy publiczne” np. na forach internetowych, mediach społecznościowych, czy też w komentarzach na blogu. To wszystko sprawia, że komunikaty publikowane przez różnych użytkowników będą dłużej widoczne w sieci.
Warto zwrócić uwagę na to, że marketing szeptany powinien być spontaniczny. Wszystkie komunikaty, wiadomości powinny wyglądać maksymalnie naturalnie. Dzięki temu Ty możesz prowadzić dyskusje na temat twojej firmy. Możesz to robić zarówno oficjalnie, przy wykorzystaniu tak zwanych “ambasadorów marki” oraz w sposób nieoficjalny.
Po co inwestować w marketing szeptany?
Marketing szeptany jest bardzo elastyczny i może pełnić wiele funkcji:
- Zwiększenie świadomości i rozpoznawalności marki
- Stworzenie pozytywnych przekonań związanych z marką
- Generowanie ruchu na stronach
- Pozycjonowanie strony
- Zwiększenie sprzedaży
- Przeprowadzenie akcji marketingowej
- Oficjalna pomoc w problemach związanych z usługami i produktami. Tym samym wywołuje to pozytywne skojarzenia z firmą
- Prowokowanie do dyskusji
Jednocześnie warto pamiętać o tym, że niektóre z powyższych celów wymagają odpowiedniego podejścia. Można powiedzieć, że stąpa się tu po cienkim lodzie i zbyt nieostrożne ruchy mogą spowodować efekt odwrotny od oczekiwanego.
Marketing szeptany a pozycjonowanie
Niektóre firmy chcą wykorzystywać marketing szeptany w aspekcie pozycjonowania. Oczywiście jako wsparcie działań pozycjonerskich marketing szeptany nadaje się idealnie, jednocześnie jako główne źródło linków nie jest to najlepszy pomysł, ponieważ siła linków z for nie jest zbyt wysoka.
Natomiast jako wsparcie pozycjonowania działa dobrze i jest bezpieczne, jeżeli zastosujesz się do kilku zasad:
- Linkujesz z for i wątków powiązanych tematycznie z twoją witryną.
- Linkujesz z for i wątków aktywnych, które nie są zaspamowane.
- Piszesz wartościowe posty, które wnoszą coś do tematu.
- Linki są gołe (w formie http://). Linki z anchor tekstami powinny być tylko niewielką częścią wszystkich postów.
- Linkujesz różne podstrony, a nie tylko stronę główną (podstrony powinny być powiązane tematycznie)
Przy wykorzystaniu tych zasad marketing szeptany może pozytywnie wpływać na pozycje w wyszukiwarce Google.
Zasady marketingu szeptanego
Jeżeli chcesz, żeby twój marketing szeptany był skuteczny to musisz pamiętać o kilku aspektach. Wiele firm, które nie zna tych zasad pisze już chyba słynne komunikaty:
“Polecamy usługi naszej firmy XYZ z branży XXX, wejdź na naszą stronę nazwadomeny”.
Jednak nie jest to marketing szeptany, a jakaś forma pseudo-reklamy. Na forach popularnych prawdopodobnie zostanie ona szybko zmoderowana, albo spotka się z bardzo negatywnymi reakcjami społeczności. Natomiast komentowanie na forach, gdzie taki post nie spotka się z reakcją zwykle nie da żadnych efektów.
Jak uniknąć usuwania naszych postów i negatywnego odzewu użytkowników forum? Opcje są dwie:
- Będziesz oficjalnym przedstawicielem marki, który np. pomaga rozwiązywać problemy użytkowników.
- Zaczniesz stosować się do odpowiednich zasad, tak żeby twoje posty nie rzucały się w oczy.
Wykorzystując drugie podejście musisz stosować się do kilku zasad:
- Każdy post musi być napisany w odpowiednim dziale i wątku.
- Post musi wnosić wartość do wątku, odpowiadać na problemy w nim poruszone.
- Lepiej unikać anchor tekstów – większość użytkowników gdy wkleja link, to wkleja go bezpośrednio, bez umieszczania anchor tekstu.
- Linki powinny dotyczyć tego co jest poruszane w poście.
- Zawsze należy mówić prawdę, kłamanie i wprowadzanie w błąd to bardzo zły pomysł, który może się bardzo źle odbić na twojej firmie.
Dodatkowo warto stosować się do kilku bardzo dobrych praktyk, które jeszcze bardziej zwiększą skuteczność twojego marketingu:
- Konta, które mają zostawiać naturalne komentarze powinny pisać również inne posty, niż te dotyczące marketingu szeptanego.
- Znacznie lepiej jest kontynuować wątki, niż zakładać nowe
- Dobrze jest bezpośrednio nawiązywać do tego co mówią użytkownicy, można ich cytować w swoich postach
- Najlepiej jest prowadzić żywe dyskusje z użytkownikami
Jeżeli stosujesz się do tych wszystkich zasad, to wtedy twój marketing szeptany będzie najbardziej skuteczny.
Jeżeli zależy Ci na tym, żeby marketing szeptany zwiększył pozycje twojej strony w wyszukiwarce, to zwróć również uwagę na kilka innych parametrów:
- Fora powinny być zaindeksowane w wyszukiwarce
- Linki powinny nie mieć parametru “nofollow”
- Linki muszą być dostępne na stronach dostępnych dla Google (nie mogą wymagać zalogowania)
Warto o tym pamiętać, ponieważ inaczej możesz pozyskać wiele linków do swojej strony, jednocześnie nie będzie to wpływać znacząco na jej pozycję.
Zlecanie marketingu szeptanego – na co zwracać uwagę?
W wielu przypadkach marketing szeptany jest zlecany na zewnątrz. W Polsce jest wielu specjalistów od marketingu szeptanego. Nasza firma współpracuje z wieloma z nich, więc jeżeli interesuje Cię ten temat to skontaktuj się z nami.
Duże znaczenie w marketingu szeptanym ma cena postu. Można znaleźć wiele usług gdzie jeden post kosztuje 50 groszy, jednak korzystanie z nich wiąże się z dużym ryzykiem, bo albo takie usługi oferuje spamer, albo osoba niedoświadczona. Posty wysokiej jakości zaczynają się od 2-3 złotych. Górnej granicy w zasadzie nie ma, zwłaszcza jeżeli firma jest bardzo wymagająca.
Niestety nawet płacąc duże kwoty za marketing szeptany często popełniane jest kilka istotnych błędów:
- Dodawanie postów na forach nieaktywnych
- Pisanie na forach przepełnionych spamem
- Brak zaznajomienia się z produktem i działalnością firmy, co skutkuje pisaniem nieprawdy
Płacąc mniej narażasz się często na jeszcze więcej błędów takich jak kopiowanie tego samego tekstu na wielu forach oraz nieużywanie poprawnej polszczyzny.
Mimo wszystko warto płacić za marketing szeptany, bo współpracując ze specjalistami możesz liczyć na realne wyniki. Znacznie lepsze niż gdy działasz z amatorami lub próbujesz to robić samemu. Weterani branży mają dostęp do setek for dyskusyjnych i potrafią bardzo finezyjnie przeprowadzić kampanię marketingu szeptanego.
Podsumowanie
Marketing szeptany jest świetnym uzupełnieniem innych form marketingu. Przy jego wykorzystaniu możesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, pozyskać ruch bezpośredni, a nawet wesprzeć inne działania pozycjonujące.
Możliwości tej formy marketingu są naprawdę duże pod warunkiem, że zostanie on odpowiednio przeprowadzony. Dlatego najlepiej jest korzystać z usług profesjonalnych specjalistów.