Internet to bardzo szerokie medium. Dlatego, jeżeli chcesz zaistnieć ze swoją firmą w sieci, to musisz ustalić odpowiednie strategie działania. To łączy się ściśle z wybraniem odpowiednich narzędzi i kanałów komunikacji. Ma to tym większe znaczenie, im mniejszą firmą jesteś i im mniejszy masz budżet na działania marketingowe w internecie.
Firmy z dużym budżetem mogą jednocześnie wystartować z blogiem, kanałem na YouTube, prężnie promować media społecznościowe i inwestować w buzz marketing. Natomiast mając ograniczone środki, musisz przynajmniej na początku ograniczyć się do kilku kanałów komunikacji. W tym artykule przyjrzymy się różnym formom przekazu, narzędziom, jakie możesz wykorzystać w swojej firmie.
Blog
Stworzenie własnej strony internetowej jest w zasadzie oczywistością, jeżeli prowadzisz działania w sieci. Natomiast tak oczywiste nie jest prowadzenie firmowego bloga. Mimo że początki blogowania sięgają lat 70. XX wieku, to tak naprawdę dopiero w ostatnich 15 latach blogowanie zdobyło bardziej świadomy i biznesowy charakter.
Dlaczego warto prowadzić firmowego bloga (znajdziesz na ten temat więcej informacji na naszym blogu)?
- Zdobywasz możliwość komunikacji z fanami — możesz na blogu informować o tym, co się dzieje w twojej firmie, o planowanych zmianach.
- Edukowanie odbiorców — blog to idealne miejsce, żeby przekazywać wartościowe informacje, które wpłyną na decyzję twoich potencjalnych klientów.
- Budowa marki — blog firmowy świetnie nadaje się do tego, żeby kształtować świadomie swój wizerunek.
- Pozyskiwanie ruchu — w internecie ruch ma duże znaczenie. Nawet najlepiej przygotowana witryna bez ruchu jest bezwartościowa. Blog stanowi świetne potencjalne źródło ruchu, którym możesz świadomie zarządzać.
To wszystko sprawia, że prowadzenie firmowego bloga jest jedną z najprostszych form promocji swojej firmy w sieci. Dużą zaletą blogowania jest to, że tworzenie wysokiej jakości artykułów możesz zlecić, dzięki temu twoje zaangażowanie w prowadzenie bloga nie jest duże.
Warto też podkreślić, że pomimo iż YouTube (o którym będzie mowa za chwilę) się dynamicznie rozwija, to cały czas wiele osób regularnie czyta blogi.
Media społecznościowe
Jak pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów, media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób w jaki korzystamy z internetu. Dzięki portalom takim jak Facebook czy instagram możliwa jest błyskawiczna interakcja pomiędzy użytkownikami. Często też korzystają z tego firmy, ponieważ media społecznościowe to świetne miejsce na komunikację B2C (bussines to client).
Dlaczego warto być obecnym w mediach społecznościowych?
- To wręcz idealne miejsce na budowanie wizerunku firmy — jeżeli twoje profile są śledzone przez wielu użytkowników, a twoje posty są często komentowane, to wiarygodność twojej firmy rośnie.
- Utrzymywanie kontaktów z fanami — media społecznościowe umożliwiają na szybką komunikację z fanami. Dzięki temu pamiętają oni o twojej marce i mogą wchodzić z nią w interakcje.
- Zdobycie informacji o odbiorcach — wiele mediów społecznościowych może dostarczyć wartościowych informacji na temat twoich fanów, na temat ich zainteresowań, problemów, oczekiwań.
- Marketing szeptany, wirusowy — media społecznościowe to idealne miejsce, na tworzenie viralowych treści, które dotrą do setek tysięcy odbiorców.
- Obecność w mediach społecznościowych jest często niezbędna do tego, żeby móc inwestować w płatną reklamę.
Obecność w mediach społecznościowych dzisiaj jest bardzo ważna. Jednocześnie należy pamiętać, że każdy portal społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Oznacza to, że na Facebooku sprawdzą się inne treści niż np. na instagramie. Próba wrzucania tych samych postów na różne portale może dać efekt odwrotny od oczekiwanego.
Jeżeli chcesz działać w social mediach, musisz też pamiętać, że to miejsce, gdzie jeszcze bardziej niż w innych kanałach komunikacji znaczenie ma interakcja z odbiorcami. Zachęcanie ich do komentowania, odpowiadanie na ich komentarze — musisz o to zadbać. Jeżeli twoja obecność będzie ograniczała się tylko do wrzucania regularnego postów, to najprawdopodobniej nie przyniesie Ci ona zbyt dużo korzyści.
YouTube i treści Video
YouTube to portal, który w ostatnich latach zyskał bardzo wielu aktywnych użytkowników. Coraz więcej firm widzi potencjał tego portalu i rozwija swoją obecność na nim. Oczywiście, gdy mówimy o samych materiałach video, to możliwe też jest dodawanie ich na innych portalach, jednak to YouTube podbił internet i w zasadzie nie ma dla niego konkurencji.
Dlaczego warto być na YouTube?
- Treści Video są coraz bardziej pożądane przez odbiorców — coraz więcej ludzi woli coś obejrzeć, niż przeczytać. I trend ten będzie się prawdopodobnie utrzymywał.
- Treści video pozwalają budować markę. Odbiorcy od razu kojarzą obraz z treściami przekazywanymi na kanale — działa to zdecydowanie bardziej niż w przypadku tekstów, gdzie często nie jest zwracana żadna uwaga na autora.
- YouTube podobnie jak blog pozwala budować markę oraz edukować klientów.
Jednocześnie warto pamiętać, że marketing na YouTube jest bardziej osobisty, a mniej firmowy. Jeżeli prowadzisz bloga firmowego, to możesz zlecić jego tworzenie w tym miesiącu jednemu copywriterowi, za miesiąc innemu, a za pół roku zlecić tworzenie treści jeszcze komuś innemu.
Natomiast na kanałach na YouTube większe znaczenie ma marka osobista. Oczywiście jest wiele kanałów, które nie są prowadzone przez jedną osobę, jednak nawet na nich poszczególni “prezenterzy” są rozpoznawani.
Innowacyjne formy komunikacji z klientem
Gdy mówimy o kanałach dotarcia do klientów, to warto wspomnieć o różnego rodzaju innowacjach. Cały czas technologia się rozwija i powstają nowe rozwiązania. Kilka przykładów z ostatnich lat:
- Różnego rodzaju avatary na stronach oraz boty na Facebooku
- Rozszerzona rzeczywistość
- Wirtualne spacery w mapach Google
- Czy też ostatnio wprowadzony do polski Asystent Google
Oczywiście warto pamięć o chwilowym boomie na snapchata, czy też nowym medium, jakim jest aplikacja Tik Tok. To wszystko pokazuje, że internet to medium, które bardzo szybko się rozwija, zmienia i warto być na bieżąco z nowoczesnymi rozwiązaniami.
Na szczególną uwagę zasługuje tu popularyzacja różnego rodzaju botów. Jednym ze szczytowych osiągnięć tej formy komunikacji są z pewnością asystenci głosowi, którzy są bardzo popularni na zachodzie. W Polsce możemy cieszyć się na razie jedynie asystentem Google. Jednak mimo że jego możliwości są ograniczone względem oryginału, to i tak prezentuje się on całkiem okazale.
Zwykli przedsiębiorcy na szczęście nie muszą korzystać z zaawansowanych algortymów. Mogą przy pomocy stosunkowo prostych narzędzi stworzyć proste i automatyczne chatboty, które będą w stanie zadbać o automatyczną komunikację z klientem.
Ciekawym wątkiem jest również rozszerzona rzeczywistość. Nie należy mylić tego tematu z wirtualną rzeczywistością (która też jest pewnego rodzaju ciekawostką, jednak nie z perspektywy marketingu internetowego).
Rozszerzona rzeczywistość nie tworzy „wirtualnej rzeczywistości”, lecz nakłada na „realny” świat dodatkowe informacje, które pozwalają ludziom dowiedzieć się więcej np. o miejscu, w którym się znajdują. I w ten oto sposób przy pomocy swojego smartfonu i odpowiedniej aplikacji jesteśmy w stanie rozpoznać dzieła sztuki, architektury, odczytywać różnego rodzaju kody QR.
Producenci też prześcigają się w nowatorskim wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości. Stosunkowo niedawno głośno było o aplikacji Wanna Kick, za pomocą której można było „przymierzyć” buty bez wychodzenia z domu. Wystarczyło skierować aparat smartfona na stopy i nakładał on obraz butów w czasie rzeczywistym. Aplikacja być może jest daleka od ideału, jednak pokazuje pewien potencjał nowoczesnych technologii.
Tego typu rozwiązania być może nie należą do działań stricte marketingowych. Jednak firmy nowatorskie, stawiające na innowacje zawsze się wyróżniają na tle konkurencji. A w dzisiejszych czasach to często jest bardzo istotne.