Właściciele firm doskonale wiedzą, że bycie widocznym w wyszukiwarce Google jest bardzo przydatne dla biznesu. W tym artykule podpowiemy, które działania lepiej zlecić specjalistom lub agencjom SEO, aby odnieść oczekiwane wyniki.
Jeśli działania SEO traktujesz poważnie i chcesz aby przyniosły sukces, zastanów się nad zleceniem niektórych zadań firmom lub osobom z zewnątrz. Posiadanie dobrze wypozycjonowanej strony to podstawa być i nie być w internecie.
Niektóre działania jesteś w stanie wykonać sam, ale nie zawsze są na to chęci i czas. Dlatego warto zatrudnić do tego specjalistę.
Audyt SEO
Jeśli już masz stronę internetową, bez względu czy jest nowa, czy prosperuje już jakiś czas, warto wykonać jej kompleksowy audyt. Audyt strony to działania mające na celu przegląd jej aktualnej sytuacji w organicznych wynikach wyszukiwania, sprawdzanie linków przychodzących oraz techniczną analizę i optymalizację. Aby przeprowadzić audyt powinniśmy wykorzystać dostępne narzędzia, takie jak:
- Google Search Console – kiedyś Google Webmaster Tools
- Google Analytics – analizuje ruch na stronie
- System do analizy linków przychodzących – np. majestic.com
- System do analizy widoczności strony – np. semstorm.com
Niektórzy specjaliści od SEO analizują stronę aplikacjami, takimi jak na przykład Screaming Frog, która naśladuje zachowanie robota indeksującego Google. To bardzo przydatne narzędzie.
Po wykonaniu audytu SEO powinieneś otrzymać dokument, w którym zawarto wszelkie wnioski, zalecenia i wyjaśnienia. Czasami zdarza się, że powinieneś wprowadzić na swojej stronie wiele poprawek, które powinny być wykonane przez programistę lub webmastera, co może być dość kosztowne. Zatrudniając specjalistę od SEO możesz zapytać go, czy potrafi wprowadzić prostsze zmiany na stronie – wielu z nich jest w stanie samodzielnie wprowadzić poprawki.
Koszt audytu różni się w zależności od wielkości strony oraz czasu jaki potrzebny jest do jego przeprowadzenia. Średnia cena, jaką wyznaczają specjaliści to 1000-1500zł.
Analiza konkurencji
Wykonanie analizy konkurencji to doskonały pomysł przy każdym biznesie. Jeśli chcesz być lepszy i bardziej widoczny od swojej konkurencji warto przeprowadzić taką analizę. Dzięki niej dowiesz się, jakie błędy popełnia konkurencja, których możesz się wystrzec oraz co zwiększy szanse na wybicie się ponad innych.
I chociaż specjaliści SEO mogą przeprowadzić analizę wszystkich stron konkurencji, najczęściej wybiera się 3 najwyżej pozycjonowane strony lub wszystkie pojawiające się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania.
Analiza konkurencji to między innymi:
- Analiza linków przychodzących, które pomagają znaleźć miejsca do promowania witryny
- Analiza stron docelowych – sprawdzanie rozwiązań konkurencji, które pomagają im znaleźć się w wysokich wynikach wyszukiwania
- Analiza popularności – to analiza popularności słów kluczowych, które powiązane są z brandingiem
Analiza konkurencji może zawierać również inne analizy, o które warto dopytać przed podpisaniem umowy. Koszt analizy może być różny w zależności od ilości badanych elementów i liczby stron konkurencji. Jeśli chcesz wykonać taką analizę, musisz przygotować się na koszt około 2000 zł.
Pomoc przy budowie strony
Jeśli jeszcze nie masz własnej strony internetowej, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty SEO, który pomoże stworzyć SEO przyjazną stronę internetową.
Taki specjalista już podczas budowy strony jest w stanie wskazać zagrożenia, problemy i potencjalne szanse, które możesz wykorzystać. Dodatkowo to idealny moment do tworzenia strategii działań. Specjalista SEO może też zacząć usprawniać linkowanie wewnętrze oraz pomóc zaplanować najlepsze rozmieszczenie treści na stronie wraz z odpowiednią liczbą słów kluczowych.
Taka pomoc przy tworzeniu nowej strony internetowej najczęściej rozliczana jest w godzinach za wykonaną pracę. Koszt waha się w przedziale od 700 do 1200 zł. Cena różni się od wielkości strony i szczegółowości analizy, jaką chcesz otrzymać.
Promowanie i linkowanie strony
Jedną z najważniejszych rzeczy jaką możemy zlecić specjaliście SEO jest promowanie, zwane inaczej pozycjonowaniem strony. Dzięki działaniom, które dotyczą promowania witryny, nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania, co jest równoznaczne z tym, że będzie lepiej widoczna dla użytkowników. Aby to osiągnąć należy pozyskać wartościowe linki do strony, które można zdobyć na kilka różnych sposobów. Można postawić na działania skuteczne, ale krótkoterminowe lub długoterminowe, ale bezpieczne i trwałe. Do działań względnie bezpiecznych i niebezpiecznych, na które powinniśmy zwrócić uwagę należą:
- Wykorzystanie content marketingu do promowania zamieszczonych treści i multimediów z linkiem do naszej strony. Ten temat poruszaliśmy m.in. w tym artykule.
- Wykorzystanie marketingu szeptanego wykonanego przez specjalistę, który nie będzie zwykłym spamowaniem na forach internetowych, lecz odpowiadaniem na pytania dotyczące produktów lub usług przed osobę reprezentującą firmę
- Tworzenie stron zapleczowych – kiedyś było to podstawą pozycjonowania stron, ale obecnie, nieumiejętne ich prowadzenie może skutkować karą od Google. Wykonywanie stron-satelit przez doświadczonego specjalistę może przynieść szybkie efekty, ale zawsze wiąże się to z ryzykiem, którego nie radzimy podejmować
- Używanie programów automatyzujących proces pozyskiwania linków ze stron, tak samo jak strony zapleczowe, były wcześniej bardzo często wykorzystywane. Jednak wykrycie takich działań przez Google skutkuje nałożenie kary.
Zatrudnienie specjalisty SEO do pozycjonowania strony może kosztować około 1000 zł miesięcznie. Warto pamiętać, że im więcej przeznaczysz pieniędzy na promowanie strony, tym lepsze efekty osiągnie specjalista SEO.
Kompleksowa obsługa
Jeśli w ogóle nie czujesz tematu SEO, możesz wykupić kompleksową obsługę, którą najczęściej oferują agencje. W ramach współpracy otrzymasz przeprowadzenie audytu, analizy konkurencji oraz promowania strony. Wszystkie te usługi agencja wykonuje cyklicznie, najczęściej raz na kilka miesięcy. Jedynie pozyskiwanie linków to proces trwający przez cały okres umowy.
Forma rozliczenia jaką najczęściej preferują agencje to rozliczenie za efekt lub za uzyskaną pozycję oraz rozliczenie ryczałtowe lub abonamentowe. Koszt kompleksowej obsługi jest bardzo zróżnicowany. Może kosztować od kilkuset do kilku tysięcy złoty. Na jej cenę składa się wielkość strony, założenia oraz trudność branży.