Każdy z nas przynajmniej raz w życiu przekonał się, jaką siłę ma plotka. Jeśli nie na własnej skórze, to jako świadek jakiejś sytuacji. Plotka, choć zazwyczaj niesie ze sobą niepochlebne informacje, to może być także wykorzystywana w inny sposób – w dobrym celu. Siłę plotki stosuję się w tzw. marketingu szeptanym czy buzz marketingu.
Co to jest marketing szeptany?
Agencje reklamowe i firmy pozycjonujące strony internetowe w różny sposób rozumieją pojęcie marketingu szeptanego. Jednak dla wszystkich z nich jest to po prostu reklamowanie czy rekomendowanie danego produktu, usługi lub firmy na różnych stronach internetowych. Najczęściej w miejscach, w których toczą się jakieś dyskusje na dany temat, czyli na forach lub w komentarzach pod wpisami blogowymi czy pod artykułami.
W marketingu szeptanym możemy wypowiadać się jako właściciel danej firmy lub hipotetyczny konsument, który chce wyrazić opinię o danej marce lub produkcie. Możemy też tylko pobudzać dyskusję w danym temacie, a dalej tylko obserwować jak użytkownicy sieci wymieniają się opiniami i przekazują sobie rekomendacje.
Wartość komentarzy w sieci
Umieszczając komentarz pod pytaniem jakiegoś internauty, nie tylko sprawiamy mu przysługę, bo odpowiadamy na jego pytanie, ale również zostawiamy w sieci ważne informacje, które będą znajdowane przez wiele innych osób. Dlatego każdy komentarz ma tak dużą wartość, bo jeśli dotyczy naszej firmy, to może przynieść nam dziesiątki, a nawet setki nowych klientów.
Kolejną wartością buzz marketingu jest to, że jest on nienachalny i naturalny. Konsumenci czytając wypowiedź na temat jakiegoś produktu nie czują się przyparci do muru i zmuszeni do zakupu, jak ma to miejsce w przypadku innych form sprzedaży. Tutaj wzbudzamy tylko zainteresowanie. A nasz klient po prostu naturalnie decyduje o tym, by dowiedzieć się więcej o danym produkcie. Wystarczy, że wzbudzimy jego ciekawość.
Marketing szeptany jest bardzo skuteczną formą reklamy, ponieważ opiera się na opiniach użytkowników. A w obecnych czasach, gdy każdy z nas jest już przesycony różnymi reklamami płatnymi, wrażliwość na nie ciągle spada. Częściej zamiast kupić to, co jest reklamowane w telewizji wybieramy inną, choć bardziej pracochłonną drogę, czyli pytamy internautów co by nam polecili. Albo w ten sposób szukamy realnych opinii o danym produkcie, który spodobał się nam w reklamie.
Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?
Przede wszystkim należy spróbować postawić się na miejscu osób, które szukają opinii o danym produkcie. W tym celu należy sobie odpowiedzieć na pytania: Jakie cechy tej rzeczy byłyby dla nich wartościowe? Do czego może im się to przydać? Jakie ich wewnętrzne potrzeby zostaną spełnione, jeśli zakupią dany produkt?
W ten sposób jesteśmy w stanie wyznaczyć sobie pewne ramy tego, o czym w tych komentarzach będziemy mówić. Kolejną ważną kwestią jest wylewność. Internauci lubią czytać dłuższe niż dwa zdania komentarze, a najgłębiej wczytują się w tzw. życiowe opowieści. Dlatego czasem warto się nieco otworzyć i powiedzieć im, jak dany produkt lub usługa wpłynęły na nasze życie. Oczywiście nie wszystkie zamieszczane przez nas komentarze muszą być bardzo długie. Wszystko zależy od dyskusji. Czasami w dłuższych dyskusjach lepiej umieścić krótki i rzeczowy komentarz, który zostanie zauważony przez każdego internautę poszukującego szybkiej odpowiedzi na własne pytanie.
Warto wiedzieć, że tak naprawdę w marketingu szeptanym największą pracą nie jest czytanie dyskusji, wymyślanie treści komentarza i jego umieszczanie. Najtrudniejsze jest znalezienie odpowiednich miejsc, do których będą trafiać odpowiednie osoby, realnie zainteresowane naszym produktem. Warto też szukać takich miejsc, które zrzeszają wielu internautów – wtedy nasz komentarz może być też sposobem na zwiększanie rozpoznawalności danej marki i szerzenie jej dobrego imienia.
Marketing szeptany zawsze musi być prowadzony zgodnie z zadami etyki biznesowej. W związku z tym możemy jedynie subtelnie wspominać o naszych produktach lub usługach, pokazywać ich zalety, zaciekawiać nimi internatów, ale nigdy w zamieszczanych komentarzach nie możemy źle mówić o konkurencji, czyli umieszczać niepochlebnych komentarzy razem z nazwą firmy lub innymi danymi, po których można ją rozpoznać.
Warto również zauważyć, że prawidłowe prowadzenie dyskusji w marketingu szeptanymi nie polega na tworzeniu oddzielnych wątków. Raczej powinniśmy skupić się na tym, by podłączyć się do jakiejś już toczącej się od dłuższego czasu dyskusji lub takiej, która właśnie się rozpoczęła. W ten sposób szybciej uzyskamy oczekiwane efekty. Dobrym pomysłem jest także odświeżanie dyskusji, które już nieco ucichły. Szczególnie jeśli dany temat był wartościowy i brakuje podobnych dyskusji w sieci. Musimy po prostu pamiętać o tym, że robiąc marketing szeptany odpowiadamy na przyszłe pytania użytkowników, którzy za parę dni, miesięcy lub lat będą szukali takich informacji. Czyli nasze komentarze muszą być robione w taki sposób, by były wartościowe nie tylko dla obecnych uczestników dyskusji, ale również dla tych przyszłych.
Marketing szeptany – co reklamować?
Strategię marketingu szeptanego możemy poprowadzić w różny sposób. Zazwyczaj na początku rozpoczynamy od promowania nazwy firmy lub strony internetowej. Czasem zaczynamy od reklamowania jej głównej usługi lub najbardziej popularnego wśród klientów produktu. Po pewnym czasie warto zmienić tor działania i przejść do reklamowania innych usług lub produktów firmy. Szeptankę można też wykorzystać w procesie wprowadzania nowego produktu na rynek lub jako uzupełnienie content marketingu o którym pisaliśmy tutaj.
Główne cele marketingu szeptanego
Wbrew pozorom marketing szeptany ma nie tylko jeden cel. Nie chodzi nam w nim wyłącznie o rozreklamowanie produktu. Szeptanka ma także wykreować dobry wizerunek marki, jako marki – eksperta w danej dziedzinie. W przypadku prowadzenia marketingu dla stosunkowo nowych i jeszcze nieznanych na rynku firm, ważne jest także rozreklamowanie samej nazwy firmy, by przestała być tak zupełnie anonimowa.
Kolejnym celem szeptanki jest zmobilizowanie internautów do wejścia na stronę firmy, a w konsekwencji do dokonania zakupu. Umieszczając w komentarzach takie linki, w które można kliknąć lub używając słów kluczowych, po których można bardzo łatwo wyszukać daną firmę, doprowadzamy do zwiększenia ilości wejść na stronę, co daje nam wielu nowych klientów. W ten sposób możemy wabić internautów nie tylko na naszą główną stronę, ale również na bloga firmowego czy fanpage na portalu społecznościowym.
Ważne informacje!
Tworząc nowy post lub komentarz, należy najpierw zapoznać się z regulaminem danego serwisu. W ten sposób nie tylko unikniemy uszczypliwych odpowiedzi ze strony innych użytkowników forum, ale przede wszystkim nie zostaniemy zablokowani przez moderatora. A jak się można łatwo domyślić, bardzo często proces zakładania konta na danym forum jest dość pracochłonny, więc szkoda marnować poświęcony temu czas.
Dzięki marketingowi szeptanemu jesteśmy w stanie dotrzeć do wielu nowych klientów, zbudować pozytywny wizerunek firmy, a także nagłośnić naszą działalność. A to wszystko w sposób niezwykle skuteczny, bo spontaniczny, naturalny i nienachalny.