Blogowanie od dawna nie jest pisaniem osobistego pamiętnika. Dzisiaj najpopularniejsi blogerzy potrafią zarabiać ogromne pieniądze. Firmy coraz częściej inwestują w blogi firmowe, żeby wykreować swoją markę oraz zyskać pasywny ruch. A gdy o ruchu mowa — jakie znaczenie ma pozycjonowanie w pracy blogera? Dlaczego powinni oni dbać o SEO i jak mają to robić? Odpowiedzi na te pytania poznasz w tym artykule.

Czym w ogóle jest SEO?

Seo to skrót od angielskiego hasła „Serach Engine Optimalization”, można go w przetłumaczyć jako optymalizację witryny internetowej pod wyszukiwarkę. Biorąc pod uwagę rozkład sił w polskim internecie musimy skupić się tutaj na wyszukiwarce Google.

Warto zwrócić uwagę na to, że całe SEO dzieli się na dwie główne części:

  • Pozycjonowanie on-site, czyli działania na twojej stronie internetowej.
  • Pozycjonowanie off-site, czyli działania poza twoją stroną internetową.

W tym artykule skupimy się na działaniach on-site.

Dlaczego pozycjonowanie jest ważne w blogosferze?

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek omawiających, jak krok po kroku zoptymalizować witrynę zastanówmy się w ogóle, po co to robić. Zastanów się, po co prowadzisz bloga, jeżeli robisz to tylko dla siebie, nie zależy Ci na dotarciu do innych, popularyzowaniu swoich treści, to wtedy nie musisz przejmować się SEO.

Jednak większość osób, która czyta ten artykuł, chce osiągnąć przynajmniej jeden z poniższych celów:

  • Pozyskiwać nowych klientów.
  • Docierać do nowych odbiorców, docierać ze swoim przekazem do jak największego grona osób.
  • Zarabiać na blogu.

Prowadzenie bloga już dawno przestało być jedynie hobby, a stało się narzędziem biznesowym, na którym można zarabiać duże pieniądze. Dlatego istotne jest dbanie o SEO — ruch z wyszukiwarki cały czas ma bardzo duże znaczenie dla blogerów. Warto zauważyć, że mimo istotnych zmian w algorytmach w ciągu ostatnich lat, to właśnie wyszukiwarka Google i tak jest najbardziej stabilnym źródłem ruchu!

Content to podstawa pozycjonowania

Sposobów na poprawę pozycji w wyszukiwarkach jest mnóstwo. Jednak wszystko zaczyna się od jednego — dobrej i unikalnej treści. Każdy artykuł powinien być niepowtarzalny i związany tematycznie z blogiem. Jednak zastanówmy się dokładniej – jakimi cechami powinny wyróżniać się treści na twoim blogu?

Odpowiednia optymalizacja pod słowa kluczowe

Jeżeli chcesz, by twoje artykuły zajmowały wysokie pozycje, to musi na twojej stronie znajdować się zoptymalizowana treść. Znajdź słowa kluczowe, na które warto pozycjonować się w twojej branży. W tym celu wykorzystaj narzędzia dostępne w internecie, możesz skorzystać z bezpłatnego planera słów kluczowych od Google, albo narzędzi takich jak UberSuggest.

O tym, jak dokładnie optymalizować artykuły pod słowa kluczowe już pisaliśmy na naszym blogu. W skrócie zadbaj o to, żeby fraza kluczowa pojawiała się często, występowała w nagłówkach artykułu. Jednocześnie pamiętaj, żeby KAŻDE jej użycie wyglądało naturalnie.

Jakie słowa kluczowe wybrać?

Korzystając z narzędzi do analizy słów kluczowych znajdziesz wiele różnych fraz, na które warto się pozycjonować. Wiele osób może zastanawiać się, które z nich wybrać. Naturalnie frazy częściej wyszukiwane są bardziej wartościowe, ponieważ możesz dzięki nim pozyskać więcej ruchu.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę dwie kwestie z nimi związane:

  • Im popularniejsze słowo kluczowe, tym większa jest z nim związana konkurencja. Przez to na frazy ogólne bardzo ciężko się wybić.
  • Frazy ogólne czasem dają mniej wartościowy ruch niż frazy bardziej szczegółowe.

To sprawia, że nie zawsze walka o najbardziej oblegane słowa kluczowe jest dobrym pomysłem. Warto tu wspomnieć o pewnym rodzaju słów kluczowych, które są wręcz idealne dla blogerów.

Frazy z długiego ogona

Co oznacza to tajemnicze hasło? W skrócie opisuje ono dłuższe frazy wyszukiwane przez ludzi w wyszukiwarce. Niektórzy szukają ogólnych haseł takich jak np. „telewizor” albo „telewizor 32 cale”.

Walka o takich odbiorców jest trudna, ponieważ musisz konkurować z największymi stronami. Jednak są też osoby, które wpisują w wyszukiwarkę hasła takie jak „jak wybrać telewizor 32 cale”, lub „jakiej marki telewizor wybrać”. Znacznie łatwiej wypozycjonować swoją stronę na takie słowa kluczowe.

Dlaczego warto postawić na frazy kluczowe z długiego ogona?

  • Mniejsza konkurencja ułatwia zdobycie wysokich pozycji.
  • Osoby wpisujące takie zapytania w wyszukiwarce szukają bardziej precyzyjnych treści, przez co łatwiej zaspokoić ich potrzeby.
  • Możesz jednocześnie pozycjonować się na frazy z długiego ogona oraz ogólne słowa kluczowe.

Wniosek jest prosty — jeżeli jesteś blogerem, to koniecznie znajdź frazy z długiego ogona, na które warto się pozycjonować.

Linkowanie wewnętrzne

Gdy mówimy o tworzeniu treści na blogu, to warto wspomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Wspominanie o innych artykułach podniesie pozycję twojej strony w wyszukiwarce oraz sprawi, że twoi użytkownicy zostaną dłużej na stronie.

Idealnym przykładem jest Wikipedia, o której już pisaliśmy na naszym blogu. Wejdź na dowolny artykuł tej internetowej encyklopedii. Zauważ, jak doskonale jest ona wewnętrznie podlinkowana.

Warto brać z niej przykład i przynajmniej w małym stopniu poprawić linkowanie wewnętrzne w twojej witrynie internetowej.

Nie samą treścią człowiek żyje — optymalizacja zdjęć też ma znaczenie!

Wiele blogerów skupia się tylko na optymalizowaniu treści, co jest błędem. Dobry artykuł na blogu zawiera również różnego rodzaju zdjęcia, ilustracje, grafikę. Dlatego też istotna jest optymalizacja tej części wpisu.

W jaki sposób optymalizować grafikę na strony internetowe? Poświęciliśmy temu cały artykuł na naszym blogu, jednak w skrócie musisz pamiętać o kilku kluczowych zasadach:

  • Obrazki powinny być lekkie. Zdjęcia ważące kilka albo kilkanaście megabajtów są niedopuszczalne! Strona będzie ładowała się wolno, co nie tylko zniechęca użytkowników, ale też obniża pozycję w wyszukiwarce.
  • Zdjęcia powinny być opisane atrybutem alt. Warto tu wykorzystać słowa kluczowe, które są dla Ciebie istotne.
  • W miniaturach zdjęć umieszczaj małe zdjęcia. Prowadząc bloga na wordpressie znajdziesz gotowe wtyczki, które przy wgrywaniu grafiki automatycznie stworzą jej mniejszą kopię, co przyspieszy ładowanie się zdjęcia.

Szybkość ładowania strony i aspekty techniczne

Na pozycję w wyszukiwarkach duży wpływa ma to, jak szybko ładuje się twój blog. Również różnego rodzaju błędy techniczne obniżają twoją pozycję, dlatego wykorzystaj narzędzia takie jak PageSpeed Insight, czy też Pingdom Tool, które pomogą Ci zoptymalizować swoją witrynę pod kątem technicznym.

Możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego webmastera, który zadba o odpowiednią optymalizację witryny.

Wykorzystaj potencjał kodu html

Spokojnie — nie będziesz musiał uczyć się tego języka. Po prostu korzystaj z możliwości, jakie daje edytor tekstu w WordPressie. Używaj nagłówków H1, H2, H3, pogrubień, kursywy, czy też podkreśleń. Dzięki temu twoje treści będą bardziej atrakcyjne dla czytelników.

Warto w takim wyróżnionym fragmencie tekstu umieścić słowo kluczowe. Jednocześnie nie wolno tu przesadzać — jeżeli każdy nagłówek będzie zawierał frazę kluczową, to narazisz się na bana ze strony Google.

Pamiętaj — czytelnik jest najważniejszy

Powyżej znajdziesz wiele różnych rad dotyczących optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. Jednocześnie pamiętaj o jednym — czytelnik jest najważniejszy:

  • To ostatecznie z czytelnikami, a nie z robotami Google nawiązujesz relację. To czytelnicy zostają twoimi fanami, piszą komentarze, opowiadają o twoim blogu innym.
  • To jak długo osoba zostanie na twojej witrynie, ile podstron odwiedzi wpływa na twoją pozycję w wyszukiwarce.

Dlatego też pamiętaj o tym, żeby żadne zabiegi optymalizacyjne nie przyćmiły twojego najważniejszego celu — tworzenia treści, które są przyciągające dla odbiorców. W ten sposób osiągniesz długofalowy sukces.

Podsumowanie

Jeżeli chcesz, żeby twój blog był popularny, to warto, żebyś dbał o SEO. Ruch z wyszukiwarek internetowych potrafi być bardzo duży. Odpowiednio zoptymalizowana witryna to podstawa wysokich pozycji w Google. Oczywiście duże znaczenie ma również linkowanie. Ten temat poruszaliśmy już na naszym blogu, dlatego, jeżeli Cię on interesuje, to koniecznie odwiedź inne nasze artykuły.

Jednocześnie pamiętaj, że tworzysz bloga przede wszystkim dla twoich odbiorców, dlatego żadne działania związane z optymalizacją nie powinny odbić się negatywnie na jakości twoich artykułów. Dobra wiadomość jest taka, że odpowiednio optymalizując treść uczynisz ją jeszcze bardziej atrakcyjną dla czytelników.

Dodaj komentarz

Twój komentarz musi zostać zaakceptowany przez administratora.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *