Satysfakcja klienta w e- commerce

Satysfakcja klienta w e- commerce

Dzisiaj każdy konsument, który dokonuje zakupów przez internet szuka przede wszystkim jak najlepszej oferty, z której mógłby skorzystać w jak najkrótszym czasie. Głównym elementem w całym procesie sprzedaży jest szybkie dostarczanie zamówień, ma ono bowiem bardzo duży wpływ na poziom satysfakcji klientów oraz budowanie pozytywnych relacji z firmą. W poniższym artykule postaramy się nie co rzucić światło na satysfakcję klientów i spojrzeć na nią bardziej przez pryzmat logistyczny! Dowiesz się między innymi jak logistyka wpływa na zadowolenie klientów, oraz wiele innych równie istotnych informacji!

E- commerce customer- sukces, który nie kończy się na sprzedaży

Czy wiesz, że główna ścieżka zakupowa przedstawia się w bardzo sprecyzowany sposób? Bowiem jej priorytetem są przede wszystkim zakupy! Dzisiaj coraz częściej firmy doradcze dokonują głębokiej analizy, która pokazuje jak wiele działów uczestniczy w budowaniu ścieżki klienta a tym samym ma wpływ na jego satysfakcje. Jednym z głównych działów jest logistyka.

Satysfakcja klientów w e- commerce- jak skutecznie ją zwiększyć?

Powinieneś wiedzieć, że logistyka odpowiada za bardzo wiele elementów, które wpływają na satysfakcję klienta w e- commerce. Obecnie sposobów na jej zwiększenie jest naprawdę sporo, wśród nich można wymienić:

  • Informacja w czasie realnym– o czym warto pamiętać? To, iż współcześni klienci coraz bardziej przyzwyczajają się do natychmiastowych reakcji i komunikacji przez całą dobę. Według przeprowadzonych badań okazuje się, że prawie 90% konsumentów uważa, iż możliwość śledzenia przesyłek na bieżąco jest bardzo istotna. Patrząc na branding, dobrze jest komunikować się z klientem, dlatego tak ważne jest zintegrowanie systemu firmy z systemem przewoźnika. Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne, bowiem dzięki niemu można poinformować klienta o statusie przesyłki
  • Szybka dostawa– co istotne? Obecnie standardem jest dostawa następnego dnia roboczego, a niektóre firmy oferują nawet tzw. Same- day delivery. Istnieje również możliwość skorzystania z innych, bardzo elastycznych form dostawy takich jak między innymi: odbiór w paczkomacie lub kurier weekendowy. Wśród udogodnień, które można zaoferować klientom znajdują się między innymi: udogodnienia dotyczące umowy z firmą kurierską a także bardzo wydajny magazyn

Dobrze skonfigurowany system zarządzania magazynem pozwala pracownikom na natychmiastowe działanie lub reagowanie na zamówienia. Takie zastosowanie jest niezwykle korzystne dla klientów oraz firmy, ponieważ priorytetyzuje zamówienia według daty realizacji, oraz niweluje błędy które wydłużają cały proces!

Łatwość zwrotów- wpływ na decyzję zakupową

Należy podkreślić, iż możliwość dokonywania łatwych zwrotów produktów to jeden z głównych czynników, który decyduje w kwestii robienia zakupów online. Co bardzo istotne? Zwroty mają największe znaczenie w branży fashion, obecnie ponad 40% wszystkich zakupów odzieżowych dokonywanych drogą internetową podlega zwrotowi! Trzeba więc dbać o to, aby proces ten był bezproblemowy dla konsumentów, a jednocześnie jak najbardziej opłacalny dla firmy.

Co warto mieć na uwadze? To, iż prowadząc sklep online należy odpowiednio zaprojektować proces zwrotu. Wszystkie przesyłki zwrotne powinny być identyfikowane natychmiast, zaraz po ich powrocie do magazynu, a następnie rejestrowane w systemie.

Kolejną bardzo ważną sprawą jest zwrot środków za produkty, musisz mieć na uwadze, iż opóźnienia w tej kwestii mogą skutkować pogorszeniem się wizerunku Twojej firmy. Aby zapobiec takiej sytuacji, osoby które zajmują się przetwarzaniem zwrotów muszą posiadać klarowne informacje o statusie zwrotu! W tym aspekcie bardzo istotna jest integracja systemów e- commerce: sprzedażowego, magazynowego oraz fiskalnego.

Prawidłowe pakowanie towarów i ich zabezpieczenie

Warto zaznaczyć, iż prawidłowe zapakowanie towarów odgrywa istotną rolę, bowiem produkty słabo zapakowane mogą sprawić, że klienci będą niezadowoleni ze swojego doświadczenia nawet zanim spojrzą na towar znajdujący się w środku! Drugi aspekt równie ważny w kwestii dbałości podczas pakowania produktów to ich zabezpieczenie. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie właściwej równowagi między doświadczeniem marki a efektywnością kosztową.

Powinieneś wiedzieć, że doświadczony partner logistyczny może skutecznie pomóc w rekomendowaniu wszelkich procesów związanych z pakowaniem, co jednocześnie przekłada się na doskonałe doświadczenie marki oraz zwiększa zadowolenie klientów

Pamiętaj, unikaj błędów w zamówieniach!

Zagubione paczki, pomyłki w zamówieniach oraz niekompletne zamówienia to bardzo częste błędy, które zdarzają się w sklepach internetowych. Dlatego zaleca się aby regularnie przeprowadzać audyt, między innymi poprzez sprawdzenie:

  • Porządku na docku- chodzi tutaj o sprawną procedurę przyjęcia towarów na magazyn
  • Poprawnej dokumentacji
  • Dostosowania półek magazynowych do składowanych produktów
  • Sprawdzenia czy wszystkie urządzenia są sprawne

Podsumowanie

Dobrze zarządzana logistyka magazynowa w branży e- commerce to inwestycja, która wymaga odpowiedniego przygotowania. Cała branża jest nastawiona na jej prawidłowe funkcjonowanie. Warto o tym pamiętać, gdyż od dobrze prowadzonej logistyki sklepu w znacznej mierze zależy satysfakcja klienta!