Działania PR-owe i brandingowe w internecie

Skanowanie produktów w sklepie

Wizerunek w sieci jest niezwykle ważnym aspektem prowadzenia internetowej działalności. Od tego, jak jesteś postrzegany, zależy w dużej mierze to jak łatwo będzie Ci prowadzić sprzedaż. W tym artykule przyjrzymy się temu, co wpływa na wizerunek twojej marki w sieci i to, jak jest ona odbierana.

Kluczowe aspekty wizerunku w sieci

Znaki marek
Dobra marka owocuje w przyszłości

Jeżeli mówimy o wizerunku, to możemy wyróżnić kilka najważniejszych aspektów, które na niego wpływają:

  • Jakość oraz cechy oferowanych usług i produktów — jeden z kluczowych aspektów twojego wizerunku. Działania marketingowe niestety nie zastąpią dobrych doświadczeń klienta.
  • Świadome budowanie marki — każda firma może pozycjonować się w różny sposób. Niektóre marki chcą być prestiżowe, inne innowacyjne, a jeszcze inne dla „zwykłych” ludzi. To jak się pozycjonujesz, wpływa na twój wizerunek.
  • Twoi klienci, fani, odbiorcy — fanbase ma również duży wpływ na wizerunek twojej marki. Często można spotkać się tu z różnymi stereotypami np. użytkownicy apple określani są mianem fanboyów, którzy nie widzą wad danej firmy. Wpływ na twój wizerunek ma również zachowanie fanów w internecie.
  • Oferowane produkty — rodzaj produktów, jakie oferujesz, kontekst ich użycia również wpływa na wizerunek w sieci.
  • Przekaz marketingowy — to, co odbiorcy słyszą o twojej firmie w reklamach, ma również istotny wpływ na to, jaki wizerunek ma twoja marka.
  • To, co o Tobie mówią — na wizerunek wpływ ma również to, co można poczytać na temat twojej firmy w internecie. Zarówno to, co mówią influencerzy, jak i zwykli użytkownicy na forach.

To są tak naprawdę kluczowe aspekty, które wpływają na twój wizerunek. Niestety nie na wszystkie te aspekty masz bezpośredni wpływ — nie jesteś w stanie np. kontrolować tego, co mówią fani, albo co na twój temat mówią influencerzy. Warto jednak skupić się na tym, na co masz wpływ, ponieważ dobry wizerunek zapewnia wiele korzyści. Pisaliśmy o tym szerzej w artykule dotyczącym budowania marki w internecie. W skrócie dobry wizerunek sprawia, że sprzedaż jest łatwiejsza, zyski większe, a różnego rodzaju potknięcie nie są tak dotkliwe.

Dlaczego w budowaniu wizerunku niezbędna jest strategia?

Gdy mówimy o wizerunku w sieci, to niezwykle istotne jest strategiczne podejście. Jest ono ważne, ponieważ w budowie marki kluczowa jest spójność. Jeżeli twoje produkty będą odbiegały jakością od materiałów marketingowych, to ucierpi na tym twój wizerunek. Będzie to miało skutki w opiniach na forach oraz materiałach influencerów, a to znów pogorszy twój wizerunek.

Twoje produkty mogą również być świetnie wykonane, ale mimo to źle odebrane, jeżeli niewłaściwie podejdziesz do swojego wizerunku. Jeżeli pozycjonujesz swoją firmę jako tanią, a proponujesz drogie produkty, to pojawia się dysonans, na którym cierpi twoja firma.

Dlatego też odpowiednie podejście do prowadzonych działań to podstawa. Pamiętaj, że na twój wizerunek duży wpływ ma marka, jaką budujesz — dobranie odpowiedniej kolorystyki, loga, sloganu do prowadzonych działań ma większe znaczenie, niż mogłoby się początkowo wydawać.

Wizerunek w sieci — maskotki marki

Kot z pluszakiem
Maskotka marki może pomóc w budowie wizerunku

Ludzie zapamiętują historie. Jednocześnie tworzenie historii wokół samej nazwy marki może być trudne. Dlatego czasem wykorzystuje się różnego rodzaju maskotki, które są w materiałach marketingowych. Jest to bardzo ciekawa strategia, która:

  • Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, zwłaszcza jeżeli ta nie wykorzystuje maskotek.
  • Sprawia, że twoją markę łatwiej jest zapamiętać.

Przykładem takich działań może być serce i rozum — maskotki firmy Orange, które polubiło wiele osób. Ich perypetie pokazywane w reklamach były charakterystyczne i dobrze odbierane przez widzów.

Innym przykładem może być maskotka marki Danio — żółty głód, który próbuje atakować niewinnych ludzi, również jest bardzo łatwy do rozpoznania. Gdy myślisz o tej marce, to prawdopodobnie masz przed oczami właśnie tę maskotkę. Spróbuj przypomnieć sobie inną markę serków/jogurtów — czy jest w nich coś charakterystycznego?

Tak właśnie działają dobrze zaprojektowane maskotki. Wykorzystując je, możesz znacząco ubarwić swój przekaz marketingowy. Jednocześnie trzeba uważać — próba stworzenia maskotki ironicznej, sarkastycznej może nie spodobać się fanom.

Spójność wizerunkowa

Jeżeli chcesz, żeby twój wizerunek był dobrze odbierany w sieci, to musisz zadbać o spójność swoich komunikatów. Warto zauważyć, że ta spójność powinna być na całej przestrzeni, jaką się komunikujesz. To znaczy, że powinny być spójne ze sobą komunikaty wewnątrz jednej platformy np. instagrama, Facebooka, bloga, newsletterów, jak i pomiędzy platformami. Czyli twoje wpisy na instagramie powinny być spójne wizualnie z newsletterem, czy też postami na blogu.

Gdy mówimy o spójności, to warto zadbać o jej dwa elementy:

  • Spójność wizualną m.in. kolorystyka, wykorzystywana czcionka w materiałach, szablony graficzne.
  • Spójność komunikatów — podejście do klienta, przekazywane wartości, język, którym się posługujesz.

Spójność jest ściśle związana z jednym z poprzednich punktów — strategii budowania marki. Jeżeli pracujesz nad swoim wizerunkiem w sposób świadomy i celowy, wiesz, w jaki sposób chcesz pozycjonować swoją firmę w internecie, to wtedy łatwiej jest opracować swoje działania w sieci.

Istotne jest również zadbanie o spójność między działaniami offline i online. Jeżeli twoja firma działa w tych dwóch przestrzeniach, to te działania powinny być ze sobą harmonijne.

PR to strategia długoterminowa

Roślina wyrastająca z drogi
Działania PR nie dają owoców od razu

Działania PR, które mają na celu wzmocnić wizerunek twojej marki, to działania długoterminowe. Nie zbudujesz swojej marki z dnia na dzień, ten proces często wymaga lat. Mimo to warto zaangażować się w tworzenie dobrego wizerunku, ponieważ w długoterminowej perspektywie daje to duże zyski.

Pamiętaj też, że nad wizerunkiem w sieci cały czas pracujesz — regularnie wykonuj analizę swojej grupy docelowej, jej potrzeb, sprawdzaj jakie trendy panują w twojej branży i jakie są obecne trendy, jeżeli chodzi o komunikację z odbiorcami w internecie. Dzięki temu twój wizerunek będzie cały czas ewoluował, a twoja firma nie pozostanie w tyle za bardziej elastyczną konkurencją.

Analizowanie danych ma olbrzymie znaczenie w działaniach wizerunkowych. Dzięki nim można nie tylko dowiedzieć się, czego oczekują odbiorcy, ale również ocenić skuteczność dotychczasowych działań.

W działaniach wizerunkowych unikaj działań nieplanowanych, spontanicznych, nieprzemyślanych. Dają one efekt odwrotny od oczekiwanego i mogą wpłynąć źle na twój wizerunek.

Pamiętaj też, że warto korzystać z rad innych, np. zamiast samodzielnie projektować logo, zleć to naszym specjalistom.