Analiza konkurencji pod kątem SEO

Analiza konkurencji pod kątem SEO

Analiza konkurencji jest istotna bez względu na to, czy prowadzisz swoją firmę od wielu lat, czy też dopiero planujesz stworzyć swoją witrynę internetową. W tym artykule skupimy się na analizie konkurencji pod kątem SEO. Dowiesz się jak sprawdzać strony internetowe działające w twojej branży.

Dlaczego warto przeprowadzać analizę konkurencji?

Kalkulator
analiza konkurencji ma duże znaczenie w SEO

Powód jest bardzo prosty — jest to działanie uniwersalne. Niezależnie w jakiej branży działasz, jakie są obecnie trendy na rynku. Zawsze możesz przeprowadzić analizę konkurencji i dowiedzieć się skąd oni pozyskują ruch, na jakie słowa się pozycjonują. To prawdopodobnie najbardziej uniwersalna i długoterminowa strategia rozwoju swojej witryny internetowej i swojego biznesu.
Dzięki analizie konkurencji:

  • Firmy dopiero wchodzące na rynek są w stanie od razu zacząć działać w najlepszy możliwy sposób.
  • Firmy będące na rynku, jednak niebędące liderem będą mogły zacząć robić to, co liderzy w branży.
  • Firmy będące liderami w swojej niszy będą mogły stale ją obserwować i podejmować działania, dzięki którym utrzymają pozycję.

Mówiąc wprost — analiza konkurencji pod kątem SEO sprawi, że będziesz cały czas trzymał rękę na pulsie i rozwijał swoją stronę w maksymalnie skuteczny sposób.

Narzędzia do analizy konkurencji pod kątem SEO

Żeby przeprowadzić taką analizę potrzebujesz odpowiednich narzędzi. Na rynku znajdziesz ich bardzo dużo, oto kilka wartych uwagi przykładów:

  • SimilarWeb
  • Alexa
  • SearchMetrics
  • SemStorm
  • Senuto
  • SemRush

Ja w tym artykule skupię się na dwóch narzędziach — Senuto oraz SemStorm. Wybrałem te narzędzia, ponieważ są polskie, ponadto są świetne do analizy pod kątem SEO. Bardzo ciekawych informacji dostarcza jeszcze narzędzie SimilarWeb — je również możesz wykorzystać w praktyce, jednak jest ono mniej zaawansowane.

Jak przeprowadzić analizę SEO krok po kroku?

Teraz przyjrzymy się temu, jak zrobić analizę SEO konkurencji krok po kroku. Są tak naprawdę dwa punkty wyjścia:

  • Jeżeli posiadasz swoją stronę internetową, to wykorzystujesz ją jako punkt odniesienia.
  • Jeżeli nie posiadasz strony internetowej, to analizujesz po prostu strony konkurencji.

Następnie starasz się znaleźć:

  1. Największych graczy w swojej branży — sprawdź, jakie są największe serwisy i firmy w twojej niszy.
  2. Twoich bezpośrednich konkurentów (serwisy o podobnej wielkości do twojego).

Potem oczywiście zbierasz różne informacje, takie jak np. frazy kluczowe, na jakie się pozycjonują, skąd pozyskują linki (narzędzia do tego poznasz za chwilę). To wszystko od razu pomoże Ci zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej.
Teraz przyjrzymy się temu, jak przeprowadzić analizę SEO konkurencji w serwisie Senuto i SemStorm.

Analiza konkurencji w Senuto

Zacznij od założenia konta. Przez 14 dni możesz testować to oprogramowanie za darmo, jednocześnie, jeżeli chcesz odblokować jego pełną funkcjonalność, to od razu musisz zapłacić.
Po zalogowaniu się na swoje konto przejdź do zakładki „analiza widoczności”, wpisz adres swojej strony lub strony konkurencji, którą chcesz analizować i kliknij “analizuj”.
W przypadku strony konkurencji warto przyjrzeć się wszystkim statystykom, które widzisz. Natomiast jeżeli mówimy o analizie twojej własnej strony, to lepiej od razu przejść do zakładki “konkurencja”. Tam znajdziesz informacje o serwisach, które Senuto uznało za twoich największych konkurentów.
Na co zwrócić uwagę podczas analizy serwisów konkurencji?

  • Ile słów kluczowych macie wspólnych — im więcej, tym trudniej może być Ci walczyć z tym serwisem o kluczowe pozycje.
  • Na ile wszystkich słów kluczowych pozycjonują się inne serwisy — największe strony warto potem przeanalizować oddzielnie i zobaczyć, na jakie strony się pozycjonują.

Analiza konkurencji w SemStorm

Tutaj również musisz zacząć od założenia konta. Różnica pomiędzy SemStorm, a Senuto w tym zakresie polega na tym, że z narzędzi SemStorm możesz w ograniczonym stopniu korzystać stale za darmo.
Podobnie jak w przypadku poprzedniego narzędzia możesz przeanalizować swoją stronę i na tej podstawie znaleźć konkurencyjne serwisy, a możesz od razu zacząć od analizy serwisów konkurencji.
Gdy już narzędzie zbierze informacje na temat serwisu, który chcesz porównać, to teraz po prostu przejdź do zakładki “SEO konkurencji”. Tutaj będziesz miał w graficzny sposób przedstawione konkurencyjne strony. Jak interpretować wyniki?

  • Ogranicz się do zakładki “wybrani konkurencji”, w zakładce “wszyscy konkurencji” jest każda strona, z którą masz wspólne przynajmniej jedno słowo kluczowe. Przez to mogą tutaj pojawić się serwisy takie jak np. YouTube.
  • Jeżeli chodzi o wykres graficzny, to im większe jest koło i im bliżej jest prawego rogu, tym bardziej widoczny w wynikach wyszukiwania jest serwis.
  • Największą konkurencją jest zwykle serwis prezentowany w kole znajdującym się w prawym górnym rogu.
  • Natomiast twoja bezpośrednia konkurencja, to serwisy, które są reprezentowane przez koła o podobnej wielkości do twojego i będące w podobnym miejscu na wykresie co Ty.

Tutaj podobnie jak w przypadku Senuto — serwisy konkurencji, które uznasz za ciekawe warto później przeanalizować osobno, żeby zobaczyć m.in. na jakie słowa kluczowe się pozycjonują i skąd pozyskują ruch.

Sprawdź potencjał nowych słów kluczowych

Digital marketing analiza wyników
Dane płynące z analizy SEO trzeba umiejętnie wykorzystać

W trakcie analizy stron konkurencji znajdziesz prawdopodobnie wiele ciekawych słów kluczowych, na które również będziesz chciał zacząć się pozycjonować. Jednak zanim podejmiesz odpowiednie działania, warto ocenić potencjał nowych fraz kluczowych. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • Wykorzystać narzędzia Google AdWords
  • Wykorzystać wcześniej wspomniane narzędzia Senuto albo SemStorm

Biorąc pod uwagę zmiany, jakie były w narzędziach od Google, zdecydowanie lepszym sposobem jest wybranie polskich narzędzi, które wykorzystywałeś do analizy stron konkurencji, ponieważ informacja o tym, że jakaś fraza kluczowa jest wyszukiwana pomiędzy 1000, a 10000 razy nie jest zbyt precyzyjna. Niestety takie wyniki są widoczne w narzędziu od Google.
Natomiast w narzędziach Senuto i SemStrom masz podane dokładne dane, dlatego wykorzystaj je i sprawdź, które słowa kluczowe mają potencjał:

  • Naturalnie największe korzyści daje osiągnięcie wysokich pozycji na najbardziej popularnych słowach kluczowych. Jednocześnie jest to zadanie najtrudniejsze.
  • Warto sprawdzić również konkurencyjność słów kluczowych i wziąć ją pod uwagę przy wybieraniu fraz, na które będziesz się pozycjonował.

Analiza linkowania serwisów konkurencji

Gdy już wiesz, z jakimi serwisami będziesz konkurował, to teraz czas przyjrzeć się temu, skąd te serwisy pozyskują linki. Od tego w dużym stopniu zależy pozycja w wyszukiwarkach Google. Warto tutaj wykorzystać narzędzia Ahrefs lub Majestic. Ja w tym artykule skupię się na tym drugim narzędziu.
Wykorzystanie tej witryny jest bardzo proste. Zaczynasz od wpisania serwisu konkurencji, który chcesz przeanalizować. Następnie przechodzisz do zakładki “Backlinki” i sprawdzasz źródła linków przychodzących konkurencji. Na co warto zwrócić uwagę?

  • Kraj — jeżeli linki pochodzą z serwisów zagranicznych, to prawdopodobnie strona prowadzi różne działania mające na celu pozyskiwanie linków.
  • Parametry Trust Flow, Citation Flow — im są lepsze, tym linki są bardziej wartościowe. Na tych stronach powinieneś się skupić, z nich linki pozyskać w pierwszej kolejności.
  • Gdzie znajduje się link do strony, którą analizujesz — warto przyjrzeć się stronom, z których pochodzą linki. Są one umieszczone w treści? W komentarzu? A może to forum i ktoś dodał post z linkiem do strony twojej konkurencji? Są to czyste linki, czy też zawierają anchor tekst?

Analiza linkowania zajmuje dużo czasu, ponieważ sporo rzeczy trzeba wykonać ręcznie. Jednak dobrze zrobiona da Ci dużo cennych informacji. Dzięki temu znajdziesz serwisy do pozyskania wartościowych linków.

Jak wykorzystać zebrane informacje?

Teraz masz dostęp do naprawdę dużej ilości informacji. Wiesz wiele o swojej konkurencji, o ich słowach kluczowych, a nawet źródłach linkowania. Teraz pozostaje odpowiednie wykorzystanie tych danych:

  • Zacznij pozycjonować się na nowe słowa kluczowe.
  • Zdobądź nowe linki z tych samych źródeł co konkurencja.
  • Nawiąż współpracę z serwisami z twojej branży (być może w trakcie analizy konkurencji uda Ci się znaleźć serwis, który nią nie jest, jednak mimo to jest znany w twojej branży).
  • Monitoruj działania twojej konkurencji. Tutaj możesz wykorzystać narzędzia takie jak np. Brand24, które analizują różne komunikaty pojawiające się w internecie.

Tak naprawdę całość sprowadza się do opracowania odpowiedniej strategii, w której będziesz dbał o pozyskiwanie nowych linków i zajmiesz się pozycjonowaniem swojej witryny na nowe słowa kluczowe.

Analiza zmian w pozycjach Google

Po takiej analizie SEO prawdopodobnie będziesz miał przynajmniej kilka nowych słów kluczowych, na które będziesz chciał pozycjonować swój serwis. Zanim przejdziesz do wprowadzania swojej strategii w życie, zainwestuj w narzędzia, które umożliwią Ci śledzenie pozycji. Obecnie na rynku znajdziesz wiele propozycji, oto część z nich:

  • SemStorm
  • Stat4SEO
  • WebPozycja
  • Senuto
  • WebTools
  • Seo-stat
  • SerpMonster

A to i tak tylko część z wszystkich dostępnych narzędzi. Pewnie zastanawiasz się, czym one właściwie się różnią. Przede wszystkim rodzajem, ponieważ istnieją 3 główne typy narzędzi do analizowania pozycji w Google:

  • Rozwiązania w chmurze — płacisz w nich abonament i w zamian możesz monitorować określoną ilość słów kluczowych. Jest to rozwiązanie dobre, w przypadku gdy nie potrzebujesz analizować bardzo dużej ilości słów kluczowych. Przykładem takiego narzędzia jest WebPozycja.
  • Rozwiązania serwerowe — płacisz tutaj raz za dostęp do oprogramowania, które potem instalujesz na swoim serwerze. Musisz co prawda potem zapłacić za proxy, jednak i tak przy sprawdzaniu wielu fraz kluczowych jest to bardziej opłacalne. Przykładem takiego narzędzia jest Stat4SEO.
  • Rozwiązania z dodatkowymi funkcjami — w takich programach oprócz dostępu do sprawdzania pozycji masz również dodatkowe funkcje jak np. analizę konkurencji. Przykładem takiego narzędzia jest SemStorm.

Które rozwiązanie wybrać? Przede wszystkim zastanów się, czy potrzebujesz dodatkowych funkcji. Jeżeli tak, to wybór jest prosty. Jeżeli nie, to wtedy zastanów się, jak wiele będziesz sprawdzał fraz kluczowych. Jeżeli nie planujesz śledzić kilkuset słów, to wtedy wybierz rozwiązania w chmurze.