Psychologia kolorów podczas projektowania stron internetowych

Psychologia kolorów podczas projektowania stron internetowych

Podczas kontaktu z drugą osobą wykorzystujemy naturalne skojarzenia. Bez względu na to, czy chcemy tego, czy też nie. Jednym z elementów, który mówi bardzo dużo jest kolor. To jakie ubrania nosimy, potrafi bardzo dużo powiedzieć. Przykładowo kobiety ubrane w czerwone stroje wydają się płci męskiej znacznie bardziej seksowne. Psychologię kolorów można wykorzystać również podczas projektowania stron internetowych. Jak przyciągnąć uwagę odbiorców i sprawić, żeby twoja strona wydawała się dla nich pociągająca? O tym dowiesz się z tego artykułu.

Abstrakcja kolorów
Kolory mają duży wpływ na postrzeganie marki

Nie ma znaczenia czym się zajmujesz

Jeżeli chcesz zarabiać na swojej działalności internetowej, to nie ma znaczenia, czym się zajmujesz, w jakiej branży działasz. Psychologia kolorów to coś, co po prostu istnieje. To takie samo prawo jak np. grawitacji. Od Ciebie zależy, czy będziesz je wykorzystywał świadomie.
Wielkie marki inwestują duże pieniądze w to, żeby odpowiednio wykorzystać kolory. Robią to zarówno na poziomie ogólnym (tworzą swoją markę wokół określonych kolorów), jak i na poziomie konkretnej akcji (wykorzystują kolory, które przyciągną uwagę klienta np. podczas promocji).
Dzięki odpowiedniemu dobraniu kolorów możesz osiągnąć swój cel. Niektóre barwy sprawiają, że odbiorcy łatwiej Ci zaufają, inne sprawią, że przyciągniesz ich uwagę, jeszcze inne pomogą im się uspokoić. Najważniejsza jest świadomość celu, który chcesz osiągnąć, a następnie dopasowanie do niego odpowiedniej kombinacji kolorów.

Kilka informacji o wpływie kolorów na ludzi

Psychologia kolorów to dziedzina, która cały czas się rozwija. Jednocześnie już teraz mamy na jej temat kilka bardzo istotnych informacji:

  • Duży wpływ na interpretację kolorów ma kultura. Świetnym przykładem jest czerń i biel. W naszej kulturze czerń jest symbolem żałoby. Natomiast w kulturach wschodnich to biel jest symbolem smutku i żałoby. Warto wziąć to pod uwagę, gdy chce się prowadzić kampanie marketingowe za granicą.
  • Duże znaczenie ma odcień i nasycenie barwy. Dlatego często na różnych szkoleniach marketingowych nie podaje się po prostu nazwy koloru, a jego kod RGB (np. dla czerwonego to #ff0000).
  • Na odbieranie kolorów mogą wpływać również indywidualne preferencje każdego człowieka.

Jednocześnie, jeżeli chodzi o ostatni punkt, to psychologia kolorów po prostu uśrednia skojarzenia ludzi związane z daną barwą. Nawet jeżeli część osób będzie na dany kolor reagować inaczej, to i tak większość będzie kierowała się naturalnymi odruchami.

Znaczenie poszczególnych kolorów

Przejdziemy do omówienia znaczenia poszczególnych kolorów. Skupimy się tutaj na naszej kulturze i na najbardziej uniwersalnych definicjach. Oczywiście, jeżeli chcesz głębiej poznać psychologię kolorów, to znajdziesz wiele publikacji na ten temat. Poniżej jest po prostu zbiór najważniejszych informacji:

Czarny

Kolor jest symbolem luksusu, elegancji, wyższych sfer i wysokiego standardu — zwłaszcza w połączeniu ze złotem. Sam w sobie może też oznaczać tajemniczość. W połączeniu z kolorem czerwonym lub pomarańczowym daje agresywny charakter.

Niebieski

Duże znaczenie ma jego odcień, jasnoniebieski kojarzy się ze zdrowiem, zrozumieniem, natomiast ciemnoniebieski z mądrością i lojalnością. Tłumi on apetyt, dlatego powinno unikać się wykorzystywania tego koloru podczas promocji produktów związanych z żywnością.

Żółty

Jest to kolor, który wywołuje bardzo pozytywne skojarzenia — radość, szczęście. Kolor żółty dodaje energii i kojarzy się z bezpieczeństwem. Warto go wykorzystywać przy wszystkich produktach związanych ze spędzaniem wolnego czasu lub po prostu do promocji produktów, których celem jest dobra zabawa.

Zielony

Kojarzy się z naturą i symbolizuję płodność, i harmonię. Najlepiej jest go wykorzystywać w branży zdrowotnej oraz ekologicznej, by pokazać bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z naturą.

Czerwień

Bardzo emocjonalny kolor, idealnie nadaje się do agresywnych kampanii marketingowych, ponieważ stymuluje ludzi i wywołuje silne emocje. Budzi skrajne emocje, z jednej strony kojarzy się z buntem i krwią, a z drugiej strony z pasją, i miłością. W reklamie i biznesie często jest wykorzystywany w produktach, które są związane z dużymi emocjami np. w branży erotycznej (czerwień kojarzy się z seksem, miłością, namiętnością), w produktach związanych z zagrożeniami, czy też grami komputerowymi (czerwień kojarzy się z krwią, emocjami, zagrożeniem).

Biel

Symobilzuję czystość, lekkość, niewinność. Świetnie sprawdzi się w różnych biznesach związanych z branżą ślubną i weselną.
To najważniejsze informacje, które warto wiedzieć o kolorach. Istotne jest również odpowiednie połączenie kolorów, tak żeby one do siebie harmonijnie pasowały.

Jak połączyć kolory?

Grafika kredki
Duże znaczenie ma również zestawienie kolorów

To zadanie, z którym często nie mają większych problemów kobiety. Dla nich łączenie kolorów tak, żeby ze sobą dobrze współgrały wydaje się czymś oczywistym. Jednak nie każda osoba potrafi poradzić sobie z tym zadaniem.
Na szczęście istnieje coś takiego jak koło barw — wszystkie widzialne kolory zostały wpisane w koło. Dzięki temu można wykorzystać proste wzory, które umożliwią dobranie odpowiednich do siebie kolorów, które będą dobrze się ze sobą komponowały. Trzy najprostsze zasady pozwalające wykorzystać koło barw:

  • Kolory dopełniające- wybierasz dwa leżące naprzeciw siebie kolory. Takie połączenie daje duży kontrast, dlatego najlepiej jest wykorzystywać je tylko na czas akcji marketingowych. Oparcie o tak dobrane barwy wyglądu strony może męczyć oczy.
  • Kolory pokrewne — wybierasz z koła barw trzy kolory leżące obok siebie. Dzięki temu strona jest bardziej kolorowa, ale jednocześnie nie ma tak dużych kontrastów. Przykładowo mogą to być kolory: żółty, pomarańczowy i czerwony.
  • Kolory monochromatyczne — jest to najprostsza forma dobrania kolorów, gdzie po prostu wybierasz różne barwy tego samego koloru. Jest to najbezpieczniejsza i najprostsza forma wybrania kolorów na stronę.

Jednocześnie dziś istnieją narzędzia, które umożliwiają odpowiednie dobranie kolorów nawet bez tej wiedzy. Jednym z nich jest Adobe Color CC. Za jego pomocą jesteś w stanie wykorzystać jeszcze więcej reguł tworzenia kolorów. Jak to narzędzie wykorzystać w praktyce? Przede wszystkim wybierz jaki kolor chcesz, żeby był dominujący. A następnie za pomocą pasującej reguły wybierz takie połączenie kolorów, które Ci najbardziej odpowiada. W ten sposób stworzysz harmonijny wygląd strony.

Grupa docelowa a kolory

Innym aspektem, o którym musisz pamiętać podczas projektowania strony internetowej i dobierania kolorów jest grupa docelowa. To do kogo kierujesz swój produkt i swoją ofertę ma duży wpływ, na jakich to kolorów użyjesz. Również branża, w jakiej będziesz działać, ma duże znaczenie. Zwłaszcza że bezpośrednio łączy się ona z grupą docelową:

  • Produkty luksusowe często łączą kolor czarny lub granatowy ze złotym.
  • Produkty skierowane do osób młodych z reguły są nastawione na kontrastowe barwy.
  • Duży wpływ ma płeć — kobiety i mężczyźni mają inne ulubione barwy. Kolejną różnicą jest to, że mężczyźni preferują barwy ciemniejsze i bardziej nasycone, natomiast kobiety barwy jaśniejsze i mniej nasycone.

Kolor a branża, w której działasz

Przyjrzyjmy się temu, jakie kolory sprawdzą się najlepiej w poszczególnych branżach:

  • Produkty luksusowe — najlepsze jest połączenie ciemnych barw (szczególnie czerni) ze złotem. Większość aut z klasy premium to auta czarne, ponieważ ten kolor kojarzy się z luksusem. Przykłady: Chanel, Sony.
  • Produkty i usługi finansowe — tutaj najlepiej sprawdzi się kolor niebieski, ponieważ wzbudza on zaufanie i kojarzy się z bezpieczeństwem. Przykłady: PKO.
  • Biura podróży, spędzanie czasu wolnego — tutaj najlepiej sprawdzi się kolor żółty i pomarańczowy, ponieważ one wywołują pozytywne skojarzenia takie jak szczęście, energia. Przykłady: Tui, Itaka.
  • Jedzenie, branża ekologiczna — tutaj najlepiej sprawdzi się zielony, ponieważ on kojarzy się ze zdrowiem i naturą. Przykłady: GreenPeace.

Dodatkowo warto pamiętać o uniwersalnych zasadach, takich jak to, że pomarańczowy jest kolorem, który można wykorzystać podczas różnych wezwań do działania. Dlatego często przyciski w sklepach, na stronach lądowania mają właśnie pomarańczowy kolor. Innym przykładem takiej zasady jest to, że kontrastowe kolory dobrze jest wykorzystywać podczas kampanii marketingowych, ponieważ przykuwają one uwagę użytkownika.

Pamiętaj o przygotowaniu środowiska do pracy

Jeżeli nie będziesz zlecał projektowania strony internetowej grafikom, to wtedy musisz zadbać o odpowiednie przygotowanie komputera do pracy. To, w jaki sposób monitor odwzorowuje barwy jest mocno indywidualne. W skrajnych przypadkach może on całkowicie przekłamywać widziany obraz i np. kolor biały na twoim monitorze może wydawać się lekko żółty.
Jeżeli chcesz, żeby efekty twojej pracy były jak najlepsze, potrzebujesz:

  • Dobrego monitora graficznego — niestety cena sprzętu dobrej jakości zaczyna się od kilku tysięcy złotych.
  • Odpowiedniej kalibracji.

Kalibracja może też pomóc w tym, żeby twój obecny monitor oddawał dobrze barwy. Jednocześnie, jeżeli nie masz profesjonalnego sprzętu, to nie będzie to ten poziom, co na profesjonalnych monitorach. Warto o tym pamiętać.
Jeżeli projektujesz stronę samemu i nie możesz pozwolić sobie na inwestycję w droższy monitor, to po realizacji strony sprawdź ją na innych urządzeniach takich jak telefon, a jeżeli masz taką możliwość to na innych komputerach. Dzięki temu upewnisz się, że wygląda ona tak, jak tego chciałeś.