Nieodłącznym elementem prowadzenia firmy są różnego rodzaju sytuacje kryzysowe. Część z nich jest spowodowana przez czynniki zewnętrzne, jednak większości problemów można uniknąć, jeśli odpowiednio zarządzasz firmą i nie popełniasz różnych błędów.
W tym artykule poznasz najczęstsze źródła kryzysów w biznesie, a to pozwoli Ci im zapobiegać.
Nieznajomość i niepanowanie nad procesami w firmie
Działania firmy można porównać do działania komputera — składa się to z wielu procesów, które są ze sobą połączone. Takich procesów może być masa w zależności od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz.
Przykładowe procesy mogą dotyczyć realizacji zamówień, marketingu, utrzymywania odpowiednich stanów magazynowych. To jak zaprojektowane dokładnie będą te procesy, zależy od tego jak funkcjonuje firma. Czasem realizacja zamówienia może wymagać współpracy kilku osób, a nawet kilku działów.
Jeżeli będziesz postrzegał swoją firmę jako zbiór procesów, które są wykonywane, to wtedy możesz myśleć o optymalizacji tych procesów, a to z kolei przełoży się na ogólną wydajność twojego przedsiębiorstwa. Pozwoli Ci to też znajdować najsłabsze punkty w twojej firmie, które:
- Generują zbyt duże koszty.
- Wymagają usprawnień w funkcjonowaniu.
Pamiętaj, że panowanie nad procesami w firmie wymaga odpowiedniego zarządzania pracownikami. Muszą być oni świadomi procesów zachodzących w twojej firmie i za co dokładnie odpowiadają.
Nieznajomość priorytetów
Temat ten poruszaliśmy w artykule na temat błędów początkującego przedsiębiorcy. Zbyt duża ilość pomysłów, próba realizacji ich wszystkich jednocześnie i nieznajomość swoich priorytetów, to częste źródła kryzysów.
Prowadząc firmę, realizuj jeden projekt po drugim. Jeżeli będziesz postępował inaczej, to jest bardzo prawdopodobne, że nie uda Ci się zrealizować żadnego z projektów. A nawet jeżeli uda Ci się to osiągnąć, to po drodze doświadczysz wielu sytuacji kryzysowych.
Pamiętaj, żeby podejmowanie decyzji oprzeć nie tylko na swojej intuicji, ale kierować się przede wszystkim danymi płynącymi z analizy rynku. Dzięki temu podejmowane decyzje będą skuteczniejsze, a Ty będziesz realizował lepsze projekty.
Podejmując decyzję i decydując się na jeden pomysł z wielu, pamiętaj o rentowności i zyskasz, jakie generuje. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w początkowym etapie prowadzenia firmy. Oczywiście przez cały czas rentowność twojego przedsiębiorstwa ma znaczenie, jednak gdy masz większe doświadczenie, większy kapitał to podjęcie ryzyka i inwestycja czasu i pieniędzy w niedochodowe przedsięwzięcie może dać poczucie satysfakcji i spełnienia.
I pamiętaj o skupieniu — kończ projekty rozpoczęte. Tylko zakończony projekt może generować zyski. Ciągłe zmiany koncepcji są przyczyną strat i dają odwrotne efekty od oczekiwanych.
Próba omijania prawa i kreatywna księgowość
Ten temat też już poruszaliśmy na naszym blogu w artykule o błędach w zarządzaniu firmą. Tutaj warto przypomnieć, że sama optymalizacja finansowa nie jest niczym złym. Jednocześnie pamiętaj, że cienka jest granica pomiędzy optymalizacją podatkową a obejściem prawa podatkowego. A to drugie prowadzi już do wielu kłopotów w twojej firmie.
Dlatego regularnie kontroluj, czy aby na pewno masz wszystko odpowiednio rozliczone. Korzystaj z usług odpowiedniej księgowej, która też pomoże Ci w takiej kontroli. Kryzys takiego zaniedbania jest bardzo kosztowny, dlatego lepiej go unikać.
Uzależnienie od jednego kanału sprzedaży i promocji
Każda firma, żeby zarabiać, musi sprzedawać. Jednocześnie nawet osiągnięcie ogromnych dochodów może nie stabilizować sytuacji firmy. Największy problem pojawia się w sytuacji, gdzie większość dochodów pochodzi tylko z jednego kanału sprzedaży lub promocji. Warto tu przywołać historię, w której Google zmieniło swoją politykę odnośnie do reklamowania stron typu Squeeze Page.
Wielu przedsiębiorców straciło w tamtym okresie znaczną część ruchu, co przełożyło się na spadki w dochodach. W wielu firmach pojawił się kryzys. Powodem było to, że opierały one zbyt dużą część swoich dochodów na jednym kanale sprzedaży.
Prowadząc e-biznes warto dywersyfikować kanały dotarcia do swoich odbiorców i dbać o to, żeby nie uzależniać się zbytnio od jednego z nich.
Brak nowych klientów i brak stałych klientów
Ten punkt może wydawać się sprzeczny, w końcu nowi klienci a stali klienci, to zupełnie coś innego. Masz rację, jednak za oba te problemy odpowiada zły marketing.
Nowych klientów potrzebujesz, żeby twoja firma się utrzymała na rynku i zwiększa obroty. Nawet jeżeli świadczysz usługi na najwyższym poziomie, nawet jeżeli dostarczasz najlepsze produkty, to część klientów nie wróci ponownie. Dlatego też potrzebujesz cały czas pozyskiwać nowe osoby, które wybiorą ofertę twojej firmy.
Natomiast stali klienci stabilizują twoje dochody. Jeżeli opierasz swój biznes tylko na nowych klientach, to jest on niestabilny i cały czas musisz wydawać dużo pieniędzy na marketing. Natomiast posiadając stałych klientów, twoje dochody stają się stabilniejsze.
Korzystanie z pomocy niewłaściwych osób i firm
Korzystanie z pomocy specjalistów jest świetne, pozwala Ci osiągać więcej i generować większe zyski. Jednak jest pewien błąd, który możesz popełnić, a jest nim korzystanie z innowacji przygotowywanych przez małe firmy lub osoby prywatne.
Weźmy jako przykład stworzenie strony firmowej. Niektóre firmy oferujące tworzenie stron oferują swój własny system CMS (system zarządzania treścią). Reklamują to jako lepsze rozwiązanie niż klasyczny WordPress. Być może faktycznie ono pod pewnymi rozwiązaniami jest lepsze, ale pojawia się problem — co jeżeli firma zmieni warunki dostarczania swoich usług? Co, jeżeli jej usługi podrożeją? Albo co jeśli po prostu padnie i nie będzie rozwijać swojego systemu CMS?
W takiej sytuacji Ty będziesz musiał zainwestować w tworzenie swojej strony od nowa! Gdybyś natomiast korzystał np. z WordPressa, to tego problemu by nie było, ponieważ ten system CMS jest aktualizowany od lat i nic nie wskazuje na to, że miałby przestać istnieć.
Dlatego właśnie lepiej jest korzystać ze sprawdzonych rozwiązań, programów firm, które istnieją na rynku od wielu lat.
Optymizm i pesymizm, czyli postawa przedsiębiorcy
Źródłem wielu kryzysów w firmie jest jej właściciel. Szczególnie można wyróżnić tu dwie postawy:
- Hurraoptymizm — zakładanie, że wszystko pójdzie dobrze, a nawet lepiej. Tutaj przedsiębiorca nie przygotowuje się na wystąpienie sytuacji kryzysowych.
- Pesymizm — tutaj zakładanie, że wszystko pójdzie źle. Bardzo często hamuje to rozwój, bo ryzyko porażki dla takiego przedsiębiorcy jest zbyt duże.
Oczywiście można wymienić znacznie więcej różnych szkodliwych postaw. Jednak te dwie są najczęściej spotykane. Natomiast przedsiębiorca powinien być osobą twardo stąpającą po Ziemi. Zamiast optymizmu i pesymizmu powinien cechować go realizm. Swoje decyzje powinien opierać o dane płynące od jego klientów albo z analizy rynku, ograniczyć powinien wpływ intuicji na podejmowane decyzje.
Podsumowanie
Poznałeś tutaj różne źródła kryzysów w biznesie. Znając przyczyny, łatwiej jest Ci zapobiegać kryzysom, ponieważ jeżeli rozwiążesz problem ze źródłem, to w większości sytuacji kryzys również się nie pojawi, albo pojawi ze zmniejszoną siłą. Dlatego pamiętaj o tych przyczynach sytuacji kryzysowych, a dzięki temu zmniejszysz ryzyko wystąpienia kryzysu.